China va depăşi Europa la producţia de autoturisme pentru prima dată în istorie

0
Publicat:
Ultima actualizare:
SAIC este cel mai mare producător de autotursime din China. FOTO: Reuters
SAIC este cel mai mare producător de autotursime din China. FOTO: Reuters

Anul 2013 va fi primul în care China va detrona Europa la producţia de maşini, marcând un punct de referinţă pentru industria auto. În timp ce producătorii europeni au fost afectaţi grav de criza economică în 2012, au închis uzine şi au apelat la concedieri masive, companiile auto din China au avut un an mai bun ca niciodată.

Aproape 20 de milioane de autoturisme vor ieşi în 2013 pe porţile uzinelor de autoturisme din China, potrivit estimărilor a cinci mari companii de cercetări de piaţă într-un studiu comandat de publicaţia de business „Financial Times”. În Europa, numărul maşinilor fabricate în următoarele 12 luni nu va depăşi 18,3 milioane, potrivit raportului. 

Avansul spectaculos al Chinei se va înregistra pe fondul problemelor grave prin care trece industria auto europeană, ca urmare a scăderii consumului şi a măsurilor de austeritate aplicate în aproape toate statele din UE. Anul trecut, în Europa au fost fabricate 18,9 milioane de autoturisme. 

La nivel mondial, anual se vând maşini noi în valoare de 1.300 de miliarde de dolari. De aceea, industria auto este considerată un „motor” al creşterii economice şi unul dintre cei mai buni indicatori asupra evoluţiilor macroeconomice. 

Recunoscută ca locul în care a luat naştere industria auto, atunci când Karl Benz a dezvăluit un vehicul cu trei roţi în 1885, Europa îşi pierde categoric statutul în faţa Chinei, iar schimbările se produc într-un ritm alert.

În ultimul deceniu, cota pe care Europa a deţine pe piaţa globală a scăzut dramatic. Dacă în 2001 35% din maşinile produse în întreaga lume erau fabrica în Europa, în 2012 cota se va situa la aproximativ 20%. 

Pe termen lung, scăderea este şi mai dramatică. În 1970, una din două maşini fabricate la nivel mondial provenea din Europa. 

De cealaltă parte, China şi-a consolidat poziţia într-un ritm spectaculos. În anul 2000, cota de piaţă a companiilor auto chineze era de numai 3,5%. În 2013, ponderea va fi de 10 ori mai mare. 

Consumul s-a contractat masiv de la izbucnirea crizei, iar vânzările de autoturisme au scăzut semnificativ începând cu 2008-2009. În contextul problemelor, tot mai mulţi producători auto întâmpină dificultăţi. Francezii de la Peugeot Citroen au anunţat diponibilizarea a aproape 10.000 de angajaţi şi contractarea unui împrumut în valoare de şapte miliarde de euro de la guvernul francez. 

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite