Unul dintre primele camioane care a trecut graniţa dintre UE şi Marea Britanie după Brexit a fost condus de un român
0La câteva momente după ce Marea Britanie şi-a încheiat divorţul cu Uniunea Europeană, primele camioane care transportau mărfuri peste noua frontieră cu Regatul Unit şi-au prezentat documentele de vameşilor francezi înainte de a fi încărcate pe un tren pentru a trece prin Eurotunnel, informează Reuters. Printre primii şoferi de TIR s-a numărat şi un român, Toma Moise.
Peste 200 de camioane au trecut prin tunelul de sub Canalul Mânecii "fără nicio problemă" în noaptea de joi spre vineri după ce Marea Britanie a ieşit din piaţa unică europeană şi au fost restabilite formalităţile vamale, a indicat grupul Getlink care exploatează tunelul, citat vineri de France Presse.
"Traficul a fost suficient de intens pentru o noapte excepţională şi istorică, totul a decurs bine", a declarat un purtător de cuvânt al grupului. "Toate camioanele au îndeplinit formalităţile" impuse acum de Brexit, "nu au avut loc respingeri de camioane", a precizat el.
În partea franceză, noile formalităţi au intrat în vigoare la miezul nopţii, odată cu sosirea la "pit stop" - punct de control pentru camioanele ce pleacă în Regatul Unit - a unui prim vehicul greu de marfă din România, transportând corespondenţă şi colete.
Pe lângă controalele obişnuite de siguranţă şi securitate, agenţii au scanat plăcuţa de înmatriculare în faţa presei.
"Sunt foarte fericit, este un privilegiu pentru mine", a declarat şoferul vehiculului, Toma Moise, în vârstă de 62 de ani, înainte ca primarul portului francez Calais, Natacha Bouchart, să apese simbolic butonul care îi autoriza plecarea. "Acesta este un moment istoric (...), sunt 48 de ani de întoarcere în timp cu consecinţe pentru care nu avem încă toate contururile", a declarat ea.
Prima navetă feroviară din Marea Britanie a debarcat apoi în siguranţă primul său lot de camioane.
Companiile trebuie acum să se supună formalităţilor în ambele sensuri şi să declare mărfurile la vama franceză pe internet prin intermediul sistemului informatic numit "frontieră inteligentă".
Primele vehicule grele care trec cu feribotul sunt aşteptate la începutul după-amiezii în portul Calais, după o pauză de revelion pentru traficul maritim.
Astăzi, 70% din schimburile comerciale dintre Regatul Unit şi Uniunea Europeană trec prin porturile franceze Calais şi Dunkerque. În medie, 60.000 de pasageri şi 12.000 de camioane le tranzitează cotidian.
Fluxurile de marfă prin terminalul Calais al Eurotunnel nu au întâmpinat dificultăţi în primele ore ale Anului Nou. Yann Leriche, director executiv al Getlink care operează Eurotunnel, a declarat pentru Reuters că ar putea fi necesare modificări ale procedurilor vamale, dar că nu va fi haos în săptămânile următoare.
Potrivit noului acord comercial la care UE şi Londra au ajuns pe ultima sută de metri, în ajunul Crăciunului, producătorii britanici vor avea acces liber la piaţa internă a UE, adică nu vor exista taxe la importurile de bunuri dintre Marea Britanie şi continent, însă aceasta presupune o serie de acte care sunt le cerute firmelor şi oamenilor care călătoresc spre ţările UE şi invers. Astfel, comercianţii din Anglia, Scoţia şi Ţara Galilor vor avea de completat o serie de acte atunci când fac afaceri cu ţările UE.
Firmele britanice care exportă bunuri în Europa vor trebui să aibă declaraţii vamale. Controalele asupra mărfurilor care intră în Marea Britanie de pe continent vor fi introduse treptat, pe o perioadă de şase luni, până în iulie 2021, deşi unele noi proceduri vamale au intrat deja în vigoare la importurile de alcool, tutun, produse chimice şi medicamente.