Ucraina cere SUA să instruiască încă 30 de piloți ucraineni pe avioanele F-16. Care sunt problemele cu antrenamentele în țările europene
0Ucraina presează SUA și pe aliații săi să ofere mai multe locuri pentru piloții ucraineni la școlile lor de pilotaj pentru F-16, astfel încât Kievul să aibă suficienți piloți pentru avioanele de luptă pe care le va primi de la țările membre ale NATO, a relatat Politico, citând foști și actuali oficiali și deputați ucraineni, americani și europeni.

Politico a relatat miercuri, citând trei surse anonime la curent cu situația, că aliații occidentali ai Ucrainei nu pot antrena numărul de piloți pe care Kievul i-ar avea imediat disponibili pentru instruire.
Publicația a scris că este de așteptat ca Kievul să aibă aproximativ 20 de piloți de F-16 instruiți în acest an și întreabă SUA dacă nu s-ar mai putea găsi locuri pentru încă 30.
Administrația Biden ar fi transmis Kievului că școala de pilotaj pentru avioanele F-16 din Tucson, Arizona nu poate accepta decât cel mult 12 de piloți ucraineni odată, întrucât SUA au contracte și cu alte țări în vederea acestor antrenamente, potrivit Politico. Aceeași problemă în privința numărului de locuri disponibile o au și Danemarca și România, țări care s-au angajat să instruiască piloți ucraineni.
Într-o serie de întâlniri și convorbiri telefonice din ultimele săptămâni, Ucraina a cerut oficial ca SUA să antreneze piloți suplimentari la baza aeriană Morris din Tucson, Arizona. Congresmeni ai SUA, între care liderii Comisiei pentru informații din Camera Reprezentanților au făcut la rândul lor presiuni asupra administrației Biden în legătură cu această cerere.
„Înțelegem că nu vor să rupă acele contracte, dar și-ar putea muta piloții americani într-o altă bază de antrenament”, a apreciat Sașa Ustinova, un parlamentar ucrainean care face lobby la Washington pentru ajutor pentru Kiev.
În mai 2023, președintele Joe Biden a dat undă verde cererilor altor țări de a furniza Ucrainei avioane de luptă F-16, dar provocările logistice au întârziat în mod repetat antrenamentele.
Garda Națională plănuiește să antreneze în total 12 piloți ucraineni până la sfârșitul lunii septembrie la baza aeriană din Tucson, potrivit purtătorului de cuvânt al Forțelor Aeriene, Laurel Falls.
Trei piloți ucraineni au finalizat antrenamentul la sfârșitul lunii mai.
Maiorul Erin Hannigan, purtătorul de cuvânt al Gărzii Naționale din Arizona, a confirmat că locurile în program sunt limitate din cauza angajamentelor față de alte țări, a finanțării și a îndeplinirii de către potențialilor piloți a cerințelor de limbă engleză.
„Pe lângă studenții ucraineni, există mai multe alte țări care au rezervat cursuri de pregătire pe parcursul anului. Numărul de piloți străini și de unde provin aceștia nu este determinat de școala noastră, există mulți alți factori care joacă un rol, cum ar fi finanțarea, solicitările țărilor, absolvirea cursului de limbă engleză și alocarea”, a explicat el.
Un centru de antrenament pe F-16 există și în Danemarca. Dar, potrivit Politico, acesta poate antrena doar un număr opt piloți ucraineni și în plus își va închide programul de instruire pe F-16 în noiembrie, când țara trece la avioanele F-35.
Un alt program de instruire în România, condus de Lockheed Martin și subcontractorul Draken, este de așteptat să înceapă în curând. Totuși, este costisitor și, potrivit Politico, aici ar urma să fie instruiți doar opt piloți ucraineni.
Ucraina va avea doar 20 de piloți instruiți până la sfârșitul anului
Având în vedere că programul pentru România nu a fost încă deschis, se estimează că Ucraina va avea instruiți 20 de piloți de F-16 până la sfârșitul anului, adică jumătate din numărul de 40 necesar pentru o escadrilă, a apreciat un fost oficial american din domeniul apărării.
Cu escadrile operaționale de F-16 care cuprind de regulă între 18 și 24 de avioane, este puțin probabil ca Ucraina să zboare cu o escadrilă completă înainte de 2025.
Danemarca, Olanda, Norvegia și Belgia donează Ucrainei 85 de avioane F-16, suficient pentru a forma ceea ce forțele aeriene din Kiev speră să fie patru escadrile de aproximativ 16 avioane de război. Avioanele F-16 noi au un preț de circa 63 de milioane de dolari fiecare.
Aceste avioane de luptă donate, construite în anii 1980, sunt îmbunătățiri ale actualei flote de avioane de luptă a Ucrainei și au fost odată considerate un mijloc prin care Kievul să obțină o superioritate aeriană vitală.
Oficialii americani au avertizat că F-16-urile nu vor fi un remediu pentru Ucraina
Avioanele de război „vor oferi ucrainenilor o capacitate sporită pe care nu o au în acest moment”, declara secretarul forțelor aeriene Frank Kendall în mai 2023 . „Dar, în opinia mea, nu va fi o schimbare dramatică a jocului pentru capacitățile lor militare totale”.
Dar oficialii implicați în program au declarat că avionul va oferi totuși un avantaj semnificativ pentru Kiev, în cele din urmă. Piloții ucraineni vor putea probabil inițial să zboare doar în misiuni limitate, spre exemplu, împotriva dronelor și rachetelor de croazieră pe linia frontului, a declarat fostul oficial al Departamentului Apărării. Odată ce vor primi o escadrilă completă, este „complet realist” să zboare cu F-16 până la graniță și să tragă în Rusia, având în vedere radarul, sistemul de țintire și rachetele avionului care sunt superioare flotei ucrainene sovietice.
Doar că, în acest ritm, Ucraina nu va avea o escadrilă completă de piloți instruiți până la sfârșitul anului 2025, a declarat fostul oficial, citat de Politico.