Putin vrea să facă un tunel subacvatic spre Crimeea cu ajutorul Chinei

0
Publicat:

Oameni de afaceri ruși și chinezi cu legături guvernamentale au discutat în secret planurile de a construi un tunel subacvatic care să lege Rusia de Crimeea ocupată, în speranța de a crea o rută de transport protejată de atacurile Ucrainei, scrie Washington Post.

Podul Kerci din Crimeea FOTO Profimedia jpg

Discuțiile, care au inclus întâlniri la sfârșitul lunii octombrie, au fost determinate de preocupările crescânde ale Rusiei cu privire la securitatea podului din strâmtoarea Kerci, care servește drept linie logistică cheie pentru armata rusă. Cu toate acestea, trupele ucrainene l-au lovit de două ori, astfel încât podul rămâne o țintă militară vulnerabilă.

„Discuțiile subliniază hotărârea Rusiei de a menține controlul asupra Crimeei, pe care a anexat-o ilegal în 2014, precum și dependența tot mai mare a Moscovei de China ca sursă de sprijin global”, scrie publicația americană.

Oficialii și inginerii americani spun că construirea unui tunel lângă podul existent se va confrunta cu obstacole uriașe. Lucrări de această amploare, care ar putea costa miliarde de dolari și dura ani de zile, nu au mai fost niciodată efectuate în condiții de luptă.

Dar, în ciuda îndoielilor cu privire la viabilitatea acestui plan, potrivit experților, Rusia are motive clare pentru implementarea acestuia. Potrivit lui Alexander Gabuev, expert în relațiile dintre Moscova și Beijing la Centrul Eurasiatic Carnegie, Rusia „se confruntă cu riscul ca Ucraina să încerce să submineze Podul Kerci timp de mulți ani”.

Consorțiu ruso-chinez

Proiectul va crea, de asemenea, riscuri politice și financiare pentru China, care nu a recunoscut niciodată oficial anexarea Crimeei de către Rusia și ale cărei companii pot fi supuse sancțiunilor economice din partea SUA și UE.

„Cu toate acestea, e-mailurile interceptate indică faptul că una dintre cele mai mari companii de construcții din China și-a exprimat dorința de a participa”, se spune în articol.

Mesajele au fost transmise The Washington Post de oficiali ucraineni care speră să dezvăluie proiectul și potențiala implicare chineză. Autenticitatea mesajelor a fost confirmată de alte informații pe care jurnaliștii americani le-au obținut separat, inclusiv documente de înregistrare a companiei care indică faptul că recent s-a format în Crimeea un consorțiu ruso-chinez care implică persoanele menționate în e-mailuri.

E-mailurile menționează întâlniri cu delegați chinezi în Crimeea. Într-una dintre ele, din 4 octombrie, „Corporația Chineză de Construcție a Căilor Ferate” (CRCC) scrie despre „dorința de a asigura construcția de instalații feroviare și rutiere de orice complexitate în regiunea Crimeea”.

CRCC este o companie de stat chineză care a construit multe dintre cele mai mari rețele rutiere și feroviare din RPC și a stabilit legături semnificative cu Rusia în ultimii ani prin diverse proiecte. În special, compania chineză a participat la extinderea sistemului de metrou din Moscova, care a fost finalizată în 2021.

Omul de afaceri rus Vladimir Kaliujnîi, conform documentelor, acționează ca director general al consorțiului ruso-chinez. El a respins întrebarea despre construirea unui tunel către Crimeea, iar apoi a declarat că nu va oferi nicio informație „presei ostile”.

Propunerea de tunel vine în timp ce Rusia promovează alte proiecte de infrastructură în teritoriile pe care le-a ocupat din 2014 sau pe care le-a confiscat după invazia de anul trecut. Imaginile recente din satelit au dezvăluit noi secțiuni ale căii ferate de-a lungul coastei Mării Azov, indicând dorința Moscovei de a construi un coridor de uscat către Crimeea prin teritoriile ocupate. În construcție sunt implicate companii asociate cu Arkadi Rotenberg, un prieten din copilărie al lui Putin, care a strâns o avere uriașă datorită proiectelor primite de la Kremlin. În special, a primit mulți bani în timpul pregătirii pentru Jocurile Olimpice din 2014. Compania sa de construcții „Stroygazmontazh” a fost, de asemenea, antreprenorul principal pentru construcția podului Kerci.

Eforturile Chinei de a păstra secretul

E-mailurile arată, de asemenea, eforturile Chinei de a păstra secretul. Unul dintre ele a subliniat că CRCC va fi implicată doar cu condiția „aderării stricte la confidențialitatea deplină” și că numele companiei va fi înlocuit cu „o altă entitate, neafiliată” în orice contract. Un alt e-mail menționează o bancă chineză dispusă să „își transforme fondurile în dolari în ruble pentru a fi transferate în Crimeea pentru a finanța proiecte de consorțiu”.

E-mailurile citează discuțiile consorțiului cu un director executiv al CRCC pe nume Xu Huaxiang. Un cetățean chinez cu același nume este menționat ca vicepreședinte și director general adjunct al diviziei internaționale a CRCC. Având în vedere riscurile de sancțiuni și sabotaj, oficialii și experții americani și-au exprimat surprinderea că o companie chineză ar prelua cazul.

Experții în proiecte mari de transport internațional spun că construirea unui tunel sub strâmtoarea Kerci este posibilă din punct de vedere tehnic și că China are expertiza și echipamentele necesare. Totuși, potrivit acestora, va fi un proiect uriaș, a cărui amploare poate fi comparată cu tunelul dintre Danemarca și Germania. Lucările ar putea dura 7 ani, iar costul ar putea fi în jur de 8,7 miliarde de dolari. Când construcția va fi finalizată la sfârșitul deceniului, acesta va fi cel mai lung tunel din Europa.

Experții spun că este puțin probabil ca tunelul Kerci să fie finalizat suficient de repede pentru a ajuta Rusia în războiul său împotriva Ucrainei. Dar Moscova ar putea să o vadă ca pe o investiție pe termen lung, una care ar trebui să ofere o conexiune sigură cu un teritoriu al cărui control poate fi pus sub semnul întrebării zeci de ani. Susținătorii proiectului par să fie îngrijorați de atrofia economică care ar putea apărea fără trecerea în siguranță.

La rândul său, este probabil ca China să insiste asupra deținerii cel puțin parțiale a tunelului, adăugându-l la lista sa extinsă de infrastructură portuară și de transport la nivel mondial, spun experții. China ar putea, de asemenea, să finanțeze proiectul și să colecteze taxe fie sub formă de taxe, fie prin exporturile rusești de petrol și gaze.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite