Premierul Viktor Orbán și-a construit un imperiu de propagandă pentru ungurii din străinătate pe modelul Putin

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ungaria, sub actuala conducere a țării, s-a îndepărtat de standardele democrației, a fost semnalat în repetate rânduri de organismele europene.

Foto Shutterstock
Foto Shutterstock

Dar altă problemă este că în Ungaria guvernul controlează cea mai mare parte a spațiului media, iar pentru locuitorii multor regiuni rurale și orașe mici, propaganda guvernamentală este, de fapt, singura sursă de informații despre evenimentele din țară și din lume. Dar acest sistem acoperă nu numai Ungaria, arată un studiu al Centrului analitic independent maghiar Capital Politic, citat de pravda.ua. Această organizație lucrează cu sprijinul American National Endowment for Democracy (NED), care permite menținerea echilibrului și independenței în evaluarea politicii lui Viktor Orbán.

Acesta este primul studiu despre cum funcționează mașina de influență media asupra maghiarilor din străinătate.

Propaganda lui Orbán: influența rusă fără bani rusești

Ungaria este o țară unică din multe puncte de vedere. Este membru al UE, dar nu prea mai a reușit de mult timp să îndeplinească criteriile de bază pentru susținerea valorilor europene. În același timp, Ungaria nu a devenit o dictatură, ea păstrează legal mecanismul electoral și libertatea presei.

Dar, în practică, normele legale nu funcționează întotdeauna.

Potrivit organizației Reporteri fără frontiere, începând cu 2022, guvernul și partidul de guvernământ dețineau controlul de facto asupra a 80% din mass-media din Ungaria. Cu toate acestea, dominația regimului asupra mass-media nu s-a produs din cauza mecanismelor de cenzură sau pedepsire a celor care nu sunt de acord cu autoritățile, așa cum se întâmplă de obicei în dictaturi. Guvernul lui Viktor Orbán a atins acest obiectiv cu ajutorul instrumentelor legale de piață .

Monopolul mass-media este administrat personal de șeful de cabinet al lui Orban, Antal Rohan

La ordinul său, imperiul mediatic controlat de guvern bombardează discursul public din Ungaria, inițiind campanii masive permanente în mass-media ungară.

Într-adevăr, oricine urmărește presa maghiară va confirma că narațiunile lansate de guvern sunt publicate pretutindeni, cu lux de amănunte și fără modificări - un fel de "teledon" care se extinde și la presa scrisă și online .

Divide et impera

O altă diferență față de sistemele dictatoriale clasice este că mașina de propagandă răspândește mai mult decât falsuri pro-guvernamentale, cum ar fi lăudarea lui Orbán. Sarcina principală a premierului ungar este să nu fie adorat de întreg poporul, ci să rămână la putere. Iar unul dintre principalele instrumente politice care vizează acest scop este crearea unor linii de diviziune și dușmănie pentru a se prezenta drept apărătorul majorității maghiarilor. Inclusiv ca apărător împotriva unor "dușmani" străini (occidentali) mitici.

Ca urmare, dezinformarea pro-rusă domină spațiul informațional maghiar, deoarece Rusia vede, de asemenea, Occidentul ca pe un inamic și creează falsuri despre acesta, iar presa maghiară le preia cu ușurință.

Acest lucru a creat o situație paradoxală.

Narațiunile antioccidentale și antiucrainene sunt răspândite ca și cum Federația Rusă ar investi resurse serioase pentru a influența opinia publică maghiară - dar nu este deloc așa. Prezența directă a Rusiei în spațiul informațional maghiar este extrem de redusă și nu necesită niciun cost din partea Kremlinului. Acest lucru nu s-a schimbat de la începutul invaziei la scară largă. Mass-media maghiare, în special cele pro-guvernamentale, sunt în continuare dispuse să citeze dezinformări și surse rusești, să pună la îndoială suveranitatea Ucrainei și să atace în mod constant Kievul pe probleme de protecție a minorităților și alte probleme.

Și, din moment ce aceste subiecte sunt răspândite sub forma unui "bombardament masiv" de la toate mijloacele de informare în masă din țară, ele ajung în cele din urmă să facă parte dintr-o "realitate" falsă creată în mod artificial. Care se extinde nu numai pe teritoriul Ungariei.

Un imperiu fără frontiere

Imperiul mediatic al lui Orbán, care include, după cum s-a menționat mai sus, 80% din mass-media din țară, acoperă Ungaria însăși. Cu toate acestea, există, de asemenea, instituții media în limba maghiară în țările vecine cu minorități mari de vorbitori de limbă maghiară, în principal România, Slovacia, Serbia și Ucraina.

Cu toate acestea, chiar și acolo, realitatea este că marea majoritate sau chiar toate publicațiile (în funcție de țară) sunt controlate de structuri prietenoase cu guvernul Orban.

Încă de la căderea comunismului în Europa de Est, guvernele maghiare au făcut din unificarea simbolică și culturală a poporului maghiar din așa-numitul „Bazin Carpatic” o prioritate la Budapesta - așa numește Budapesta teritoriul din Europa unde există așezări compacte cu maghiari.

Cu toate acestea, regimul Orbán a schimbat abordarea mass-media.

După 2010, a început să aloce sistematic o parte din resursele financiare mobilizate pentru consolidarea regimului minorităților maghiare din țările vecine. Ca urmare, până la începutul anilor 2020, Orban deținea un control aproape total asupra mass-media de limbă maghiară din țările vecine.

Printre acestea se numără și Ucraina, unde, totuși, mai există încă câteva instituții media pentru maghiari care sunt independente de Orban.

Patru teme ale propagandei maghiare

Un studiu bazat pe articole și postări ale mass-mediei în limba maghiară din statele vecine Ungariei, între 1 ianuarie și 15 iulie 2023, a ajutat la identificarea și măsurarea narațiunilor de propagandă difuzate cel mai des de guvern.

Analiza bazei de date, care a inclus 1.245 de articole relevante pe pagini web și postări pe Facebook pentru perioada studiată, a permis analiștilor Centrului politic să distingă patru tipuri de narațiuni de dezinformare.

Cea mai comună narațiune a vizat războiul ruso-ucrainean. Știrile false pe acest subiect au reprezentat 40% din eșantion. Și dacă se adăugă narațiunea împotriva sancțiunilor occidentale anti-ruse (12%), atunci se dovedește că manipulările anti-război care coincid cu narațiunile din Federația Rusă domină mass-media în limba maghiară în toate cele patru țări în care există un număr semnificativ de minoritari maghiari.

Urmează o narațiune anti-migrație (29%) și o narațiune care poate fi numită „anti-gen”, adică împotriva drepturilor persoanelor LGBT, așa-numita „propaganda LGBT”, etc. (19%).

Lista principală a mesajelor care sunt transmise maghiarilor cu ajutorul acesteia este următoarea:

-Occidentul este responsabil pentru război, încălcând „sfera de interese” a Rusiei;

-Occidentul înarmează Ucraina și provoacă o criză economică gravă, „respinge pacea” și impune sancțiuni împotriva Federației Ruse;

-în contrast, rușii întruchipează normalitatea, apărând așa-numitele „valori tradiționale”, în timp ce Occidentul „căută să diversifice familiile”;

- Occidentul se confruntă cu o criză de identitate și, de asemenea, efectuează „schimb de populație” prin acceptarea de migranți străini.

Răspândirea falsurilor despre războiul rusesc a fost sarcina propagandei lui Orbán în toate țările.

Principala narațiune anti-război a Ungariei este că este nevoie de o pace rapidă și de încetare a focului. El a spus că pentru aceasta este necesară oprirea livrărilor occidentale de arme către Ucraina, deoarece acestea „nu fac decât să prelungească conflictul”. Studiul a mai scos la iveală și alte subnarațiuni maghiare, precum „acesta nu este războiul nostru”, „există marionete ale țărilor străine în Ucraina”, „Ucraina pierde războiul / Rusia este invincibilă”, „Ucrainenii comit crime de război” , „Occidentul/NATO a provocat conflictul” etc.

În centrul narațiunii anti-sancțiuni se află teza conform căreia sancțiunile împotriva Rusiei nu pot opri războiul sau influența în mod semnificativ Kremlinul. El susține că „sancțiunile UE sunt responsabile pentru criza energetică și inflație”, sugerând că „afectează Occidentul mai mult decât afectează Rusia” și „nu au reușit să pună capăt conflictului, ci au dus doar la dificultăți economice”.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite