Cum s-a născut povestea legendarului pilot al Ucrainei „Fantoma Kievului”

0
0
Foto: Ahiva Adevărul / Mig-29 ucrainean.
Foto: Ahiva Adevărul / Mig-29 ucrainean.

Piloţii de luptă ai Ucrainei sunt depăşiţi numeric de ruşi şi au devenit legendari - în parte datorită poveştii unui presupus as al zborului numit „Fantoma Kievului”. Se spune că acest erou a doborât până la 40 de avioane inamice - o ispravă incredibilă într-o arenă în care Rusia controlează cerul.

Dar acum Comandamentul Forţelor Aeriene Ucrainene a avertizat pe Facebook că „Fantoma Kievului este un supererou-legendă al cărui personaj a fost creat de ucraineni!”.

„Solicităm comunităţii ucrainene să nu neglijeze regulile de bază ale verosmilităţii informaţiei”, se spune în mesaj, îndemnând oamenii să „verifice sursele de informare, înainte de a o răspândi”.

Rapoartele anterioare l-au numit pe as maiorul Stepan Tarabalka, în vârstă de 29 de ani. Autorităţile au confirmat că a fost ucis în luptă pe 13 martie şi onorat cu o medalie de Erou al Ucrainei postum.

Acum, forţele aeriene subliniază că „Tarabalka nu este „Fantoma Kievului” şi nu a lovit 40 de avioane”. Ele descriu „Fantoma Kievului” ca „o imagine colectivă a piloţilor celei de-a 40-a brigăzi de aviaţie tactică a Forţelor Aeriene, care apără cerul deasupra capitalei”, mai degrabă decât recordul de luptă al unui singur om.

Timp de săptămâni, ucrainenii nu au avut un nume care să-i însoţească supranumele „Fantomei Kievului” – dar asta nu a împiedicat povestea să devină virală pe reţelele de socializare. A fost folosit ca marcă de marketing de către un producător ucrainean de modele de avioane, în timp ce ucraineana Iryna Kostyrenko a arătat o insignă militară inspirată din legendă.

Şi ministerul apărării a postat pe Twitter un videoclip care celebrează eroismul lui Tarabalka.

Experţii militari au declarat pentru BBC că se îndoiesc că un pilot ar fi putut doborî până la 40 de avioane ruseşti.

Istoricul militar ucrainean Mihail Zhirohov a descris povestea „Fantoma Kievului” drept „propaganda pentru ridicarea moralului”. Vorbind pentru BBC de la Cernihiv, el a spus că la începutul războiului ruşii au dominat spaţiul aerian ucrainean, aşa că un pilot ucrainean „a putut doborî doar două sau trei avoane ruse”.

„Este esenţial să avem această propagandă, pentru că forţele noastre armate sunt mai mici şi mulţi cred că nu putem fi egali cu ei [ruşii]. Avem nevoie de asta în timp de război”, a spus el.

Faptul că piloţii ucraineni încă neagă Rusiei stăpânirea totală a cerului, zburând pe MiG-uri 29 mai vechi, de design rusesc, a inspirat această legendă modernă.

Cu toată puterea sa militară, Rusia a avut la dispoziţie mai mult de două luni pentru a elimina apărarea antiaeriană a Ucrainei - şi a eşuat.

Autorităţile ucrainene au alimentat legenda Fantome Kievului la doar câteva zile de la începutul războiului.

Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) a arătat un pilot de luptă pe serviciul de mesagerie Telegram, cu o legendă în care spunea „Fantoma Kievului” „înger” pentru că a doborât 10 avioane ruseşti. Dar nu a numit „îngerul”, iar rapoartele din presă au spus ulterior că fotografia folosită era una veche.

Un expert militar ucrainean care a solicitat  să i se păstreze anonimatul a declarat pentru BBC că povestea „Fantoma Kievului” „a ajutat la ridicarea moralului într-un moment în care oamenii au nevoie de poveşti simple”.

Moralul Ucrainei a fost, de asemenea, stimulat de povestea navei Moscova. În primul rând, poliţiştii de frontieră ucraineni au sfidat crucişătorul rusesc putător de rachete cu un gest nepoliticos, comemorat cu un timbru poştal popular. Apoi, Ucraina ar fi scufundat-o - mândria Flotei Rusiei de la Marea Neagră - cu două rachete Neptune. Rusia a recunoscut că a fost un incendiu la bord şi că nava s-a scufundat, dar nu a menţionat un atac cu rachetă.

Piloţii de luptă eroici au intrat şi în mitologia naţională a altor ţări. Marea Britanie îi celebrează pe curajoşii piloţi ai Royal Air Force care au depăşit-o pe puternica Luftwaffe nazistă în bătălia Marii Britanii din 1940.

Şi Rusia însăşi gloriifică sacrificiile piloţilor săi din Doilea Război Mondial, care au fost devansaţi de germani. Unii s-au prăbuşit în mod deliberat în avioanele inamice după ce au rămas fără gloanţe.

Legendele precum Fantoma de la Kiev nu sunt surprinzătoare. Când există cifre atât de contrastante date pentru pierderile ruseşti şi ucrainene: există destul loc pentru înfrumuseţare.

La 30 aprilie, Statul Major al Forţelor Armate ucrainene a declarat că în războiul de până acum Rusia a pierdut 190 de avioane şi 155 de elicoptere.

Dar analiştii militari independenţi Oryx consideră că pierderile ruseşti sunt de 26 de avioane şi 39 de elicoptere, precum şi 48 de drone (UAV).

Atât Rusia, cât şi Ucraina sunt foarte secrete cu privire la propriile pierderi. Numărarea este dificilă, deoarece aeronavele se prăbuşesc adesea pe teritoriul ţinut de Rusia, iar unele reuşesc să aterizeze în Rusia.

Rachetele antiaeriene portabile sunt o parte cheie a apărării cerului

Experţii sunt de acord că, în majoritatea cazurilor, avioanele ruseşti au fost doborâte cu rachete sol-aer, în special cu sisteme de apărare aeriană portabile pentru oameni (Manpads).

Justin Crump, de la firma de consultanţă în securitate Sybilline, spune că legenda Ghost of Kyiv este importantă, deoarece în era noastră a reţelelor sociale „oamenii au nevoie de mituri, eroi şi legende, pentru a oferi coeziune şi sens”.

Europa


Ultimele știri
Cele mai citite