Cel mai bun avion de luptă occidental care ar putea să ajute Ucraina pentru a înfrunta Rusia
0Pe măsură ce forțele aeriene asediate ale Rusiei continuă să lanseze atacuri în Ucraina, Kievul are nevoie de mijloace aeriene, inclusiv de noi avioane de luptă.
Cel mai bun avion cu reacție pentru Ucraina este Gripen, un avion de luptă multirol din a 4-a generație construit de compania suedeză Saab și care este „de departe cel mai potrivit candidat în ceea ce privește cerințele operaționale”, potrivit lui Justin Bronk, Nick Reynolds și Jack Watling de la Royal United Services Institute, un think tank britanic.
Ucraina are nevoie de un avion de luptă cu rachete care să ofere „cea mai mare rază efectivă posibilă în condiții de lansare subsonică la joasă altitudine” pentru a ocoli apărarea antiaeriană rusă , inclusiv sistemul său de rachete S-400, care poate viza avioanele ucrainene la altitudini mai mari, spun cei trei experți citați de Business Insider.
Gripen poate transporta racheta aer-aer Meteor, care este eficientă în acele condiții datorită designului său ramjet și are o rază de acțiune de 100 km , permițându-i să fie trasă de la distanțe mai sigure. Avionul poate fi echipat și cu rachete antinavă. Gripen are o serie de capabilități de război electronic concepute special pentru a reduce eficiența radarelor utilizate de avioanele și sistemele de rachete sol-aer ale Rusiei.
În plus, deoarece pistele și bazele aeriene ucrainene rămân amenințate de rachetele rusești cu rază lungă de acțiune, Kievul are nevoie de un avion care să poată opera de pe piste mai scurte și mai rudimentare și din baze aeriene cu echipaje la sol mai mici, pentru a minimiza riscul ca avioanele să fie detectate și distruse la sol.
Gripenul a fost „proiectat încă de la început pentru ușurința întreținerii și pentru operarea de pe aerodromuri secundare sau improvizate”, potrivit experților, care menționează că Gripenul poate fi alimentat, rearmat și să primească întreținere de bază la sol de către echipe de doar șase oameni.
Doar un membru al echipajului trebuie să fie foarte instruit, ceea ce ar ușura presiunea asupra forțelor aeriene ucrainene deja supraîncărcate, în timp ce majoritatea avioanelor de luptă americane necesită echipe extinse de sprijin la sol, care „ar fi dificil de format fără a fi observate și lovite” de rusi, mai spun experții.
Costul operațional al avionului Gripen - inclusiv combustibilul, reparațiile, întreținerea și personalul - este, de asemenea, mai mic decât cel al F-16, F-18E/F și F-35 fabricate în SUA; Rafale construit de francezi; și Eurofighter-ul european, conform unei studiu comandat de Saab.