Avioanele rusești, unele având la bord piloți Wagner, se angajează zboruri rsicante de tatonare la Bahmut

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Moscova folosește cu multă prevedere avioanele în luptele de la Bahmut, iar la bordul unora dintre ele s-ar putea afla piloți ai grupării paramilitare Wagner, relatează Insider.

Moscova a început să angajeze tot mai mult aviația în luptele de la sol FOTO SHUTTERSTOCK
Moscova a început să angajeze tot mai mult aviația în luptele de la sol FOTO SHUTTERSTOCK

Incursiunile aeriene rusești sunt folosite cu economie și au loc în mare parte în cursul nopții, iar obiectivul lor ar putea fi tatonarea și testarea apărării ucrainene, au subliniat experții.

Unul dintre motivele pentru care forțele rusești de la sol se străduiesc fără succes de luni de zile să ocupe orașul Bahmut din regiunea Donețk este lipsa sprijinului aerian. În pofida faptului că Moscova dispun de avioane avansate și de cantități mari de muniție, puterea aeriană rusă a avut un rol periferic în Ucraina unde luptele s-au purtat în mare măsură între infanterie, tancuri și artilerie.

Totuși, forțele aeriene ale Rusiei au continuat să efectueze raiduri aeriene, inclusiv în jurul orașului Bahmut.

„Nu cred că forțele aeriene rusești sunt prea eficiente”, aprecia pe 9 martie în cadrul unui podcast Michael Kofman, directorul programului de studii ruse la Centrul pentru Analiză Navală.

Ucrainenii se apără cu sisteme antiaeriene portabile

Piloții ruși zboară în special pe timp de noapte pentru a evita sistemele de apărare aeriană portabile ale Ucrainei (MANPADS) care s-au bucurat de un oarecare succes în doborârea avioanelor și elicopterelor rusești, a spus Kofman.

Spre deosebire de sistemele de rachete sol-aer cu rază de acțiune mai lungă, care detectează țintele cu ajutorul radarului încorporat, MANPADS sunt rachete termice operate de trupele terestre - iar acestea trebuie să detecteze aeronavele cu ochiul liber înainte de a trage asupra lor. În pofida faptului că sistemul este suficient de ușor pentru a fi transportat de un soldat la sol, în același timp face mai dificilă detectarea și identificarea aeronavelor pe timp de noapte.

Avioanele rusești „bombardează la Bahmut în special pe timp de noapte, astfel încât să evite majoritatea tipurilor de MANPADS. Există probabil doar un singur sistem MANPAD special pe care îl are Ucraina și care este eficient pe timp de noapte”, a explicat Kofman, care s-a întors la începutul lunii martie dintr-o călătorie în Ucraina, în cursul căreia a vizitat și Bahmut.

Așadar, forțele aeriene rusești au efectuat incursiuni și bombardamente; chiar în timp ce eram acolo, puteam auzi un fel de ecou îndepărtat al avioanelor rusești”, a adăugat Kofman precizând că și avioanele ucrainene sunt active, dar au un rol limitat.

Incursiuni de tatonare

În afară de susținerea forțelor terestre, este posibil ca incursiunile aeriene să fie folosite pentru a testa în ce măsură Ucraina mai dispune de suficiente rachete antiaeriene ghidate prin radar, precum cele lansate de sistemul sovietic S-300, utilizat de ambele părți combatante.

„Este clar că ei investesc mai multă putere aeriană în lupta pentru Bakhmut în timp ce testează simultan în ce măsură Ucraina are apărare antiaeriană ghidată de radar funcțională și disponibilă", a explicat Kofman. Iar asta pentru că sunt conștienți de faptul că Ucraina are o problemă în ceea ce privește disponibilitatea muniției pentru apărarea aeriană ghidată de radar, o problemă care persistă din octombrie, a evidențiat analistul.

„Puteți vedea că puterea aeriană rusă lucrează cumva la periferie, dar caută modalități de a se arunca în luptă", a adăugat Kofman.

Piloți contractați de Wagner

Este posibil ca o parte dintre acești piloți ruși să lucreze de fapt pentru gruparea militară privată Wagner care și-a câștigat o reputație de brutalitate în Ucraina.

Gruparea mercenară a folosit recruți slab antrenați pentru a lua cu asalt pozițiile ucrainene, dar are are și soldați profesioniști, ale căror vieți sunt riscate mai rar și care primesc mai mult sprijin pe câmpul de luptă, inclusiv din partea armatei ruse.

Foștii piloți militari care lucrează pentru Wagner s-ar încadra în această din urmă categorie. Un general în retragere din forțele aeriene rusești, pe nume Kanamat Botașev, ar fi putut fi unul dintre ei.

Botașev a fost ucis după ce avionul său de luptă, un Su-25, a fost doborât de forțele de apărare ucrainene. În iunie 2022, un pilot rus care a fost luat prizonier după ce a reușit să se catapulteze dintr-un avion Su-25 a dezvăluit că era contractat de Wagner.

Wagner a mai trimis piloți și mecanici din rândurile sale și în războiul civil din Libia. Comandamentul SUA pentru Africa informa în mai 2020 că Rusia a trimis cel puțin 14 avioane de vânătoare MiG-29 și mai multe Su-24 în Libia pentru a sprijini mercenarii Grupului Wagner.

Cel mai înalt comandant al Forțelor Aeriene ale SUA în Africa la acea vreme a caracterizat piloții acelor avioane ca fiind "tipi care s-ar putea să fie pensionați" și "tipi pe care îi găsesc pe acolo și care au mai zburat cu aceste tipuri de aeronave", dar care au stârnit îngrijorare cu privire la competența lor, inclusiv "capacitatea lor de a ochi țintele corespunzătoare".

Recrutarea de foști piloți militari experimentați nu ar fi ceva surprinzător în contextul în care Moscova se confruntă și cu alte dificultăți, iar forțele aeriene ale Rusiei au fost afectate de penuria de piloți calificați.

Deficitul este atât de grav încât forțele aeriene au angajat în luptă instructori, ceea ce nu va face decât să priveze școlile sale de profesori calificați pentru piloții începători.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite