Ancheta privind doborârea cursei MH17 continuă, în timp ce luptele se intensifică în estul Ucrainei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ancheta internaţională privind doborârea cursei MH17 a început greu şi foarte târziu, după ce separatiştii proruşi au refuzat să permită accesul experţilor internaţionali la locul tragediei. FOTO Reuters
Ancheta internaţională privind doborârea cursei MH17 a început greu şi foarte târziu, după ce separatiştii proruşi au refuzat să permită accesul experţilor internaţionali la locul tragediei. FOTO Reuters

Confruntările dintre separatiştii proruşi şi armata ucraineană au continuat duminică, foarte aproape de locul în care, pe 17 iulie, un avion civil al Malaysia Airlines a fost doborât cel mai probabil de o rachetă sol-aer lansată dintr-o zonă controlată de rebeli.

O echipă formată din specialişti olandezi şi australieni - ţările din care proveneau 220 dintre cei 298 de oameni aflaţi la bord - lucrează în estul Ucrainei, unde strâng dovezi şi informaţii pentru a stabili cu exactitate condiţiile în care a fost doborâtă cursa MH17, pe 17 iulie, deasupra estului separatist al Ucrainei. Toţi pasagerii şi membri ai echipajului au murit, după ce avionul Boeing 777 a explodat în aer. 

În jur de 70 de experţi străini cercetează pentru a treia zi resturile avionului şi bagajele împrăştiate în estul Ucrainei. Din echipă fac parte şi câini, iar la faţa locului aşteaptă în permanenţă vehicule frigorifice, în cazul în care experţii vor descoperi şi cadavrele victimelor încă nerecuoperate. Până acum, 220 de sicrie au fost transportate în Olanda pentru ca familiile să identifice trupurile. 

Misiunea experţilor străini este îngreunată însă de luptele intense care se poartă în imediata apropiere a epavei, iar aceştia avertizează că ar putea avea nevoie de până la trei săptămâni pentru a inspecta întreaga arie în care au căzut trupurile şi resturile avionului, adică mai bine de 20 de kilometri pătraţi. 

Sâmbătă, echipa a fost nevoită să-şi sisteze operaţiunile dintr-o anumită zonă din cauza bombardamentelor din zonă, transmite „Deutsche Welle”, însă ancheta în ansamblu a continuat. 

La mai bine de două săptămâni de când avionul Boeing 777 care zbura pe cursa MH17, de la Amsterdam la Kuala Lumpur, vinovaţii încă nu au fost acuzaţi oficiali. Ucraina şi Statele Unite ale Americii au fost primele care au acuzat deschis Rusia pentru tragedia aviatică, poziţie pe care au adoptat-o ulterior toate ţările care au pierdut oameni după doborârea avionului, dar şi majoritatea statelor din UE. 

De cealaltă parte, Rusia neagă ferm orice implicare, atât că ar fi dat ordinul ca avionul să fie doborât, precum şi că ar fi furnizat separatiştilor bateria de rachete folosită cel mai probabil pentru doborârea aeronavei civile. 

Ancheta internaţională asupra tragediei a început cu o întârziere de zile, după ce separatiştii au refuzat să ofere observatorilor Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa (OSCE) acces nestingherit la locul tragediei. Primele anchete s-au realizat sub presiunea rebelilor, care i-au urmărit în permenenţă, cu arme pe umăr, şi i-au forţat să plece la doar câteva zeci de minute după ce i-au lăsat lângă epavă. 

Modul în care separatiştii au tratat trupurile neînsufleţite ale victimelor a reprezentat o altă palmă peste faţa rudelor celor 298 de oameni, printre care 80 de copii. Sistemul frigorific nu a functionat luni noapte, iar corespondenţii străini au transmis că trupurile se află în stadiu avansat de putrefacţie.

„Am reuşit să încărcăm 192 de trupuri şi opt membre ale celor 298 de oameni nevinovaţi în vagoane”, a transmis vicepremierul Ucrainei, Volodimir Hroisman. Timp de trei zile, până duminică după-amiază, separatiştii au refuzat să predea trupurile, forţându-i pe localnici să stea cu cadavrele în case sau în grădini. 

Atunci când în sfârşit au decis să transporte cadavrele la tren, proruşii au folosit camioane pe care le utilizează în mod normal pentru transportarea deşeurilor.

Cancelariile internaţionale, inclusiv ONU, au cerut separatiştilor controlaţi de Moscova să permită realizarea unei anchete independente la faţa locului, pentru stabilirea cauzelor producerii tragediei. Experţi ai OSCE se află în estul Ucrainei încă de vineri, însă insurgenţii au împiedicat accesul total la locul tragediei şi au îngreunat eforturile delegaţiei europene de recuperare a cadavrelor. 

Avionul Malaysian Airlines zbura pe ruta Amsterdan-Kuala Lumpur şi a fost doborât cel mai probabil de o rachetă, susţine ucrainenii. Declaraţii similare au fost făcute de mai mulţi oficiali americani, inclusiv viceprerşedinte Joe Biden. Deocamdată, se ştie cu siguranţă doar căă avionul a explodat în aer.

Separatiştii proruşi au negat orice implicare în atac, susţinând că nu au armamentul necesar pentru a doborî un Boeing 777 de la o asemenea altitudine. Printre ipotezele vehiculate se numără varianta că avionul a fost doborât de o rachetă sol-aer (separatiştii au capturat recent un lansator de acest tip de la armata ucraineană) sau de o rachetă lansată dintr-un avion de luptă (separatiştii nu au astfel de aparate de zbor). 

Deja, SBU a făcut publice mai multe interceptări despre care susţine că arată cum separatiştii proruşi raportează comandanţilor lor din Rusia că au doborât un avion civil. 

Preşedintele rus Vladimir Putin a negat însă orice implicare a forţelor armate ruse, susţinând că responsabilitatea pentru cele 298 de vieţi pierdute este în totalitate a Kievului, din cauza ofensivei demarate la 5 iulie împotriva separatiştilor proruşi din estul ţării. 

Ucrainenii susţin că avionul a fost doborât însă pentru că separatiştii l-au confundat cu un avion militar ucrainean. Tot joi, cu câteva ore înainte, separatiştii au doborât un avion de luptă Suhoi-25 al ucrainenilor, iau luni au doborât un avion de transport militar AN-26. 

Totodată, Kievul susţine acum că separatiştii au capturat cutia neagră a avionului pentru a-şi şterge urmele, după ce rebelii au confirmat aseară că se află în posesia acesteia şi insistă să o trimită la Moscova pentru a fi analizată. 

Citeşte mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Tragedia aviatică din Ucraina: un student clujean şi prietena sa, nemţoaică, se numără printre victime. Colegii spun că ar fi ajuns un medic bun

Avion doborât în Ucraina. Comandantul SBU: „Prioritatea noastră este să aflăm care comandant rus a dat ordin ca avionul să fie atacat”

VIDEO Avion doborât în Ucraina. Mărturia unei femei care a ratat „cursa morţii“

Presa din Rusia: Ucrainenii au vrut să doboare avionul lui Putin, dar au greşit ţinta şi au nimerit în avionul de linie Malaysia Airlines

Mulţi dintre pasagerii avionului malaysian mergeau la o conferinţă despre SIDA, în Australia

MH17. Vicepreşedintele SUA, Joe Biden: Avionul prăbuşit în estul Ucrainei a fost aruncat în aer în timpul zborului

 FOTO VIDEO Avion malaysian cu 298 de pasageri, doborât lângă Doneţk. Nu există supravieţuitori

Reacţiile liderilor politici după tragedia aviatică din Ucraina

Avion doborât în Ucraina. Putin: Tragedia nu ar fi avut loc dacă Kievul nu demara ofensiva asupra separatiştilor

29 iunie: rebelii din Doneţk se lăudau pe Twitter că au pus mâna pe un lansator de rachete Buk. Tweet-ul a fost şters azi

Ruşii, fără milă pe timpul războiului rece: cum au doborât un avion sud-coreean cu 269 de pasageri

FOTO Malaysia Airlines MH17 doborât în Ucraina: olandezul care şi-a anticipat moartea pe Facebook

VIDEO Istoria se repetă: Boeing doborât în Ucraina. Americanii au făcut la fel cu un Airbus cu 290 de civili. SUA le-a dat criminalilor medalii pentru curaj

Malaysia Airlines MH17, doborât peste Ucraina: cine este vinovat?

Cum arată şi ce poate face sistemul sol-aer Buk, care ar fi provocat prăbuşirea avionului Malaysia Airlines în Ucraina

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite