E bună îngheţata pentru sănătate?

0
0

Unul dintre cele mai populare deserturi pe perioada verii este, cu siguranţă, îngheţata. Însă este ea o alegere sănătoasă?

Îngheţate ai cumpărat probabil multe, dar de câte ori ai citit eticheta, pentru a vedea ce conţin acestea? Pentru a se obţine gustul delicios, textura fină şi cremoasă, sunt folosite ingrediente precum: stabilizatori, coloranţi şi gelatină.

De aceea, nutriţioniştii ne recomandă să nu abuzăm de acest desert.

Din cauza conţinutuluibogat în zahăr şi în grăsimi saturate, ele trebuie consumate cu moderaţie de persoanele obeze şi de cele cu boli cardiovasculare. Dacă eşti dependent de îngheţată şi nu poţi renunţa la ea, ai, din fericire, opţiuni ceva mai sănătoase!

Este sursă de calciu

Este de preferat ca îngheţata să fie produsă din grăsime animală, adică din lapte (inclusiv lapte praf), smântână şi din unt. Astfel, datorită laptelui din compoziţie, îngheţata este o sursă de calciu, necesar pentru oase şi pentru dinţi.

Este bine să ştii că o îngheţată conţine în jur de 20 la sută din cantitatea zilnică recomandată de calciu. Alege acele sortimente care au în compoziţie lapte, fie integral, fie degresat, iaurt sau smântână.

Bine de ştiut

Grăsimile saturate din îngheţată cresc riscul de boli de inimă.

Cei cu alergii ar trebui să o evite

image

Cu cât sunt mai viu colorate, cu atât conţin mai mulţi coloranţi, care pot crea sensibilitate persoanelor cu alergii alimentare.

Sortimentele cu fructe conţin urme de conservanţi, iar unul dintre E-urile nocive din îngheţată, E 124 (roşu Ponceau), poate amplifica simptomele astmului.

Alege acele îngheţate care conţin coloranţi naturali, precum extractul din sfeclă (roşu), carotenul aflat în morcovi (galben) sau cacao (maro).

Datorită conţinutului bogat de zahăr, îngheţatele favorizează şi apariţia cariilor dentare. Pentru cei care ţin cură de slăbire şi pentru cei cu afecţiuni precum diabetul, există şi îngheţata light, cu un conţinut redus de calorii.

Ce nutrienţi îţi furnizează

image

Valorile nutritive ale îngheţatei depind foarte mult de ingredientele acesteia şi de modul în care este preparată.

100 de grame de îngheţată conţin:

- 170 Kcal;
- proteine: 3 grame;
- lipide: 6 - 10 grame;
- glucide: 24 grame;
- apă: 63 grame.

Poate da dureri de cap

Imediat după ce consumi o îngheţată sau un astfel de desert rece, este posibil să te alegi cu o durere de cap. Aceasta se produce din cauza faptului că alimentele prea reci stimulează nervii de la nivelul boltei palatine, responsabili cu vasele de sânge de la nivelul capului. Prin urmare, va apărea o presiune la nivelul frunţii.

Cu ce o poţi înlocui

- Iaurt îngheţat cu fructe. Dacă vei adăuga în iaurt fructele preferate şi îl vei congela timp de două ore, vei obţine un desert mult mai sănătos, care are un conţinut caloric mai redus faţă de îngheţată.

- Sorbet. Considerat îngheţată dietetică, sorbetul este un desert care se prepară din piure de fructe (la alegere), zahăr şi din apă.

- Îngheţată de casă. Această îngheţată nu conţine stabilizatori, gelatină şi coloranţi. Se poate prepara din lapte, ouă, zahăr, cacao, zahăr vanilat şi din frişcă.

image

Specialistul nostru


Livia Nena
biolog nutriţionist

De regulă, îngheţata nu are nicio valoare nutritivă specială, ci doar un aport crescut de zahăr (glucide) şi multe calorii (având în vedere compoziţia acesteia).

Calitatea ei este de a ne aduce un plus de „răcoare” în perioada anotimpului fierbinte. Pentru a beneficia de o îngheţată cât mai naturală, proaspătă, fără multe adaosuri de substanţe sintetice (emulgatori), putem să preparăm uşor orice tip de îngheţată din iaurt sau din smântână, ouă şi din fructe de sezon.

În acest fel, putem mânca o îngheţată mai sănătoasă, naturală şi cu mai puţine calorii.

Viață sănătoasă


Ultimele știri
Cele mai citite