Un sfârşit bun al zilei asigură o dimineaţă reuşită
0Pentru a fi organizat atât în viaţa personală, dar şi în cea de la serviciu, poţi apela la 14 tactici de a-ţi face existenţa mai uşoară şi de a atinge un echilibru al sinelui. „Forbes” prezintă câteva detalii.
Primele câteva ore în birou pot avea un efect semnificant asupra nivelului de productivitate, de aceea o soluţie pentru o dimineaţă de succes este terminarea zilei anterioare într-un mod adecvat.
„Cum îţi termini ziua este critic, pentru că are legătură cu începutul zilei următoare“, declară Lynn Taylor, un expert naţional la locul de muncă şi autorul volumului „Domoleşte-ţi tiranul teribil de la birou“: „Reprezintă jumătate din puzzle-ul productivităţii personale. Sunt ca primele şi ultimele impresii care au un impact major asupra viziunii de muncă, atitudinii şi nivelului de productivitate. Sfârşitul zilei pregăteşte scena pentru mâine, iar începutul zilei pregăteşte scena pentru azi.“
Terminându-ţi ziua cu bine va aduce un sens de realizare şi împlinire, fiind mai uşor să te trezeşti şi să te duci la serviciu dimineaţa următoare, adaugă Alexandra Levit, autoarea cărţii „Puncte oarbe: zece mituri din afaceri în care nu-ţi permiţi să crezi pe calea spre succes“.
Michael Kerr, un orator internaţional din lumea business-ului, autorul volumului „Umor la muncă“, spune că are un efect mare pentru nivelul de stres şi de fericire pe care îl aduci acasă, „care de altfel poate avea un impact asupra sănătăţii tale, mariajului şi vieţii de familie, abilităţii tale de a dormi şi de a fi fericit.“
Cu ajutorul experţilor în carieră şi în locul de muncă Lynn Taylor, David Shindler, Michael Kerr, Anita Attridge, Alexandra Levit şi Michael Woodward, a fost întocmită o listă cu 14 lucruri pe care toţi angajaţii ar trebui să le realizeze la finalul fiecărei zi de muncă. „Aşa cum nu este o idee bună să îţi suprasoliciţi calculatorul, nu ar trebui să îţi suprasoliciţi nici ziua“, sfătuieşte Michael Woodward, psiholog organizaţional şi autorul cărţii „Planul: Tu“.
Iată cum ar trebui să îţi închei ziua de muncă:
- Evaluează-ţi lista cu lucruri de făcut
Asigură-te că eşti unde trebuie să fii în aceste activităţi şi că ai realizat cât de mult ai putut, specifică Anita Attridge, un antrenor de carieră şi executiv la clubul „Five O'Clock“, o organizaţie a carierelor. „Dacă nu eşti satisfăcut de nivelul la care eşti, planifică ceea ce trebuie să faci şi când o să termini, astfel nu o să rămâi în urmă.“ Dacă poţi face ceva rapid înainte de a pleca de la serviciu, poţi face acel lucru astfel încât să îţi mai eliberezi timpul în dimineaţa următoare.
- Analizează-ţi programul pentru ziua următoare
Fii sigur că eşti pus la curent cu toate întâlnirile şi telefoanele pe care trebuie să le dai de ziua următoare, pentru a trece în orar toate aceste activităţi. „Unora le place să vizualizeze, să aibă o notă mentală sau fizică a ceea ce este pe orar ca primul lucru în ziua următoare“, menţionează David Shindler, un specialist pe angajare.
- Sfătuieşte-te cu şeful sau colegii
Ar trebuie să îi faci o vizită şefului tău pentru a discuta cu el sau ea statusul oricărui proiect la care lucrezi şi ar mai trebui să obţii informaţii de ultima oră de la colegi. Aceasta este o oportunitate majoră pentru a verifica încă odată termenele limită şi pentru a confirma că toată lumea este pe aceeaşi lungime de undă.
- Să faci curăţenie
Nimănui nu îi place sentimentul de a merge prin dezordine, mai ales când lucrezi sub presiune. Înainte de a ieşi pe uşă, ia-ţi câteva minute pentru a arunca gunoiul, organizează hârtiile şi aranjează biroul. Asta o să-ţi dea sentimentul unui nou început când vei veni dimineaţa viitoare. Şi prin mailurile personale necesită aceeaşi rutină.
- Completează orele de muncă fără vârf
Sfârşitul zilei este cel mai bun moment pentru aranjarea hârtiilor şi obligaţiilor care nu necesită contactele de pe telefon, având în vedere că ai maximizat orele de vârf pentru a contacta oamenii de care ai nevoie să completeze partea de administrativ a muncii tale şi astfel poţi decide de cine ai nevoie pentru primul lucru, dimineaţa.
- Pregăteşte-te de închidere
Fii sigur că ai grijă de toate lucrurile neterminate pentru a te deconecta complet când ieşi pe uşă. „Nu este nimic mai rău ca sentimentul de a fi uitat de ceva“, spune Woodward. Poţi sacrifica câteva minute pentru a trimite mesajul pe care intenţionai să-l trimiţi, să răspunzi unei cereri pe care o poţi finaliza rapid sau să te intersectezi cu un coleg pe care vroiai să-l întâlneşti.
- Fă-ţi o listă nouă cu lucrurile pe care trebuie să le completezi
Dă-ţi seama de ceea ce trebuie să realizezi ziua următoare şi fă-ţi un plan despre cum îţi vei folosi timpul pentru a-ţi administra priorităţile. Chiar dacă îţi vei modifica sau lărgi lista în dimineaţa următoare, nu te costă nimic să faci o listă preliminară în noaptea de dinainte. „Tot ce poţi face pentru a avea un start dimineaţa, te va ajuta să ai mai multe zile productive şi o carieră mult mai productivă“, declară Taylor.
- Reflectă asupra zilei
Dacă îţi faci timp să reflectezi asupra realizărilor cele mai bune şi succeselor din acea zi, ai termina plecând cu o mulţumire imensă faţă de sine.
- Ia-ţi la revedere
E important să-ţi creezi o rutină şi un ritual la lucru care să te ajute să te simţi mai împlinit şi fericit pe termen lung, „pentru a merge acasă reenergizat şi inspirat, în loc de prăjit şi obosit mort“. O simplă rutină care se înscrie în această categorie este aceea de a-ţi lua „la revedere” de la colegi.
- Lasă un mesaj pozitiv
Ia aminte la ceva ce a mers bine, complimentează un coleg asupra unei realizări sau lasă un bilet de mulţumire unui client. „Ideea este să găseşti ceva pozitiv care te face să te simţi bine la muncă şi asigură-te că acel moment este ultimul lucru din minte când ieşi pe uşă“, spune Woodward.
„Spune oamenilor câteva cuvinte de încurajare înainte de a te îndepta spre uşă. Cei mai mulţi dintre angajaţi vor să se simtă apreciaţi şi să ştie că fac o diferenţă per ansamblu“, spune Taylor.
- Fii verde
Stinge luminile şi închide toate aparatele.
- Deconectează-te
Nu-ţi fie frică să-ţi opreşti telefonul mobil sau alertele de la e-mail. Când pleci de la birou asigură-te că le spui oamenilor intervalul orar în care nu eşti disponibil şi ţine-te de el. „Este important să fii prezent pentru familia şi prietenii tăi“, mai declară Woodward.
- Lasă-ţi stresul la uşă
Când ieşi pe uşă, lasă stresul în urma ta. „Familia ta are nevoie de prezenţa ta efectivă, aşa că asigură-te că stresul rămâne la oficiu“, completează Woodward.
- Du-te acasă
Nu ţinti să fii ultimul care pleacă de dragul aparenţelor. Te vei istovi, iar productivitatea îţi va scăpa printre degete. Este ceva să fii un angajator harnic, altceva să stai degeaba la birou pentru puncte în plus, nerealizând până la urmă nimic.
„Dacă mai mult de o persoană te-a numit dependent de muncă sau ai uitat numele câinelui tău, ar cam fi timpul să dai 80% şi nu 110%“, spune Taylor. „Nu sta doar pentru a te pune bine cu şeful. Nu pleca doar pentru că poţi. Colegii tăi ar putea depinde de tine. Fă lucrurile corecte şi fă corect lucrurile “, mai adaugă Shindler.