Google îți face programările. AI-ul care sună la medic sau la mecanic în locul tău, testat deja în SUA
0Google testează în Statele Unite o funcție AI care efectuează apeluri telefonice în locul utilizatorilor, pentru programări și solicitări de informații. Soluția ridică semne de întrebare privind viitorul interacțiunii umane.

„Gemini, împreună cu tehnologia Duplex, va putea efectua apeluri în numele tău (...) Instrumentul se va prezenta ca un AI de la Google care încearcă să obțină informații în numele unui client și va transmite cererea ta fără ca tu să mai pierzi timp cu acest proces”, a explicat Robby Stein, vicepreședinte pentru produs la Google Search, pentru The Verge.
Tehnologia există și în România
Deși în România nu avem încă o integrare nativă de tip Google Duplex în Search, există implementări funcționale similare din punct de vedere arhitectural. Soluții precum Smart Voice RO sau STVN folosesc modele NLP adaptate limbii române, combinate cu sisteme de IVR avansate și integrare API în backend-urile companiilor, pentru a automatiza complet interacțiunile telefonice. Diferența majoră e că aceste soluții sunt oferite ca servicii B2B și nu sunt embedded direct într-un motor de căutare, așa cum face Google. Cu toate astea, funcționalitatea de bază, adică externalizarea apelului uman către un agent vocal AI, este deja prezentă pe piața locală.
Noua funcționalitate bazată pe inteligență artificială a Google promite să ușureze viața multor oameni, însă riscă totodată să adâncească distanța dintre noi, atrage atenția Marius Gheorghe, specialist IT. „Vom comunica tot mai puțin între noi și vom deveni, treptat, tot mai izolați în propriile lumi. Ca orice progres tehnologic, această evoluție aduce atât avantaje, cât și riscuri. Programările vor deveni mai rapide și mai eficiente, dar rămâne esențială implementarea unor mecanisme clare de control, pentru a preveni abuzurile, cum ar fi programările fictive generate automat, fără o nevoie reală în spate”, declară, pentru Adevărul, Marius Gheorghe.
Un AI util, dar cu riscuri sociale reale
Dreptul de a refuza interacțiunile cu AI-ul ar trebui să fie garantat, însă, în realitate, lipsa adaptării la noile tehnologii poate însemna pierderea relevanței pe piață așa cum au demonstrat cazurile companiilor Nokia sau Blackberry, după cum atrage atenția specialistul IT.
În opinia sa, urmează o robotizare tot mai accentuată și, „din păcate, o posibilă superficializare a gândirii”. Riscul, semnalează acesta, este ca utilizatorii să accepte orice informație furnizată de asistentul virtual, fără o analiză critică, ceea ce poate duce la o dependență excesivă și pierderea discernământului personal.
„Din punct de vedere etic și social, ne apropiem de un punct critic: comunicarea tradițională riscă să devină o excepție. Vedem deja cum, în contexte sociale precum mesele între prieteni, prezența fizică este adesea înlocuită de atenția acordată ecranelor. Când AI-ul va deveni „cel mai bun prieten” al cuiva, o parte din relațiile reale se vor estompa sau chiar vor dispărea”, mai spune Marius Gheorghe.
„Fără reglementări clare, aplicate chiar de companiile care dezvoltă aceste tehnologii, riscăm să intrăm într-o eră de tip „Vest Sălbatic” al inteligenței artificiale, în care totul este permis. Tehnologia este deja prezentă în viața noastră de zi cu zi, inclusiv în România. Schimbările sunt rapide, aproape de la o zi la alta, iar adaptarea responsabilă devine o necesitate, nu doar o alegere”, conchide el.
AI sună în locul utilizatorilor pentru programări și informații
Discuția vine în contextul în care Google a extins în Statele Unite o nouă funcție bazată pe inteligență artificială, care poate efectua apeluri telefonice în locul utilizatorilor, pentru a cere informații sau a face programări la afaceri locale, potrivit The Verge. Funcția, disponibilă direct în Google Search, folosește tehnologiile Gemini și Duplex și este activă momentan pentru domenii precum centre de îngrijire pentru animale de companie, curățătorii și service-uri auto.
Atunci când un utilizator caută un astfel de serviciu, apare opțiunea „have AI check pricing”, prin care sistemul solicită detalii despre tipul de serviciu, preferințele de comunicare și intervalul dorit. AI-ul se prezintă clar drept un asistent automat de la Google și trimite răspunsurile prin SMS sau e-mail.
Robby Stein, vicepreședintele diviziei de produs pentru Google Search, a explicat pentru The Verge că apelurile sunt generate cu ajutorul modelului Gemini 2.5, integrat în sistemul Duplex. Funcția este disponibilă gratuit pentru toți utilizatorii din SUA, însă abonații planurilor AI Pro și AI Ultra beneficiază de limite extinse și de acces la versiunea avansată Gemini 2.5 Pro, optimizată pentru raționamente complexe, matematică și programare.
Totodată, Google testează integrarea funcției Deep Search în modul AI, permițând crearea de rapoarte detaliate generate automat. Sistemul folosește un lanț de raționamente și întrebări succesive, verificându-și singur răspunsurile.
Proprietarii de afaceri pot refuza primirea apelurilor AI prin setările profilului Google Business.
Deși controversată, funcția răspunde unei tendințe clare: tot mai mulți utilizatori, în special tinerii, evită convorbirile telefonice și preferă interacțiunile digitale rapide, fără disconfort social.