De ce este Galaxy S7 „extraordinar“ de scump faţă de preţul de fabrică

0
0

Samsung Galaxy S7, la fel ca iPhone, costă mult, deşi când iese din fabrică e „destul de“ ieftin. Iată explicaţia de ce creşte preţul.

Un Samsung Galaxy S7 costă 3.300 de lei, iar un S7 edge costă 3.700 de lei. În dolari, principala monedă a lumii tech, asta înseamnă circa 815 dolari, respectiv peste 910 dolari. Versiunile de bază vin cu 32GB spaţiu de stocare. Cea mai scumpă îţi oferă 64GB spaţiu de stocare. Desigur, telefoanele au fost dezasamblate şi au fost calculate preţurile per componente. 

Preţul per unitate, pentru cea mai simplă versiune de Galaxy S7, este de 255 de dolari, după cum scrie Playtech. Trebuie să ţii cont că aici intră doar costul pentru componente, de la camera foto la baterie şi modemurile pentru 4G şi WiFi. Mai departe, e vorba de cost adăugat, cea mai mare bucată fiind alocată marketingului şi sporirii vânzărilor prin diverse tactici, practici, strategii şi canale. 

Adevăratele diferenţe pe care le face preţul mare

Curiozitatea aceasta nu este nouă şi nu va muri în acest an. Am detaliat încă de la iPhone de ce se întâmplă ce se întâmplă, doar că oamenii omit mereu că un telefon nu se vinde singur, ci trebuie puse în mişcare nişte mecanisme destul de costisitoare ca tu măcar să afli despre el. Desigur, iPhone are notorietate acum, dar nu a fost aşa de la început. Toată lumea ştie de Samsung acum, dar în urmă cu şase ani nu erau un nume în telefonia mobilă. 

Cercetarea şi dezvoltarea unor astfel de gadgeturi costă. Fără să le facă publice, Samsung şi alte companii lucrează la tehnologii care poate vor debuta peste trei-cinci, chiar 10 ani. Acestea costă.

image

Până şi în România Samsung a ajuns un brand mare, dar n-ar fi reuşit asta dacă vindea telefoane ca Xiaomi cu puţin peste preţul de producţie. În Bucureşti, compania are două centre de diagnosticare şi reparare telefoane, iar acestea nu pot fi întreţinute decât cu bani obţinuţi din vânzări. De asemenea, vezi reclame pe drumuri şi spoturi publicitare, iar acestea costă.

În Afi Palace Cotroceni există un magazin de prezentare Samsung, în poate cea mai bună zonă din mall, iar acel spaţiu costă. Oamenii trebuie plătiţi. Şi tot aşa, iar aici se vede cel mai bine preţul ridicat al unui produs. Apoi, e chestiunea de statut. 

În acest sens, trebuie să ştii un caz din alt domeniu: vânzare de flori online.  Site-ul floridelux.ro a fost lansat în 2004 şi, iniţial, era un eşec. A fost lansat cu o investiţie destul de mare, la Marriott, cu reclamă în ziare, plus apariţii la TV, dar nu înregistra şi vânzări pe măsura debutului. Asta din cauza preţului. Era cu aproximativ 30% peste cel cu care se vindeau florille la tarabe, nu în florării. Fondatorul susţine că s-a întâlnit cu un florar rom, căruia i-a povestit frustrările lui. Acesta din urmă l-a lăudat, a recunoscut că afacerea lui arată foarte bine, însă l-a avertizat că îi lipseşte ceva.

„Tu nu ştii cu preţurile“, i-a zis, explicându-i că cei care cumpără, dacă vor să plătească acel preţ pe care îl cere noul florar, se duc la colţul străzii şi cumpără de acolo. Soluţia a fost dublarea preţurilor şi florile au început să se vândă. Ulterior, a făcut nişte studii de piaţă şi aşa a aflat că tot ce era online era perceput ca fiind ceva de lux, iar oamenii nu aveau foarte mare încredere dacă vedeau ceva ieftin sau mai ieftin ca în magazine.

image

Ceea ce a observat fondatorul unei afaceri în online este, întrucâtva, valoarea percepută. Dacă tu crezi că respectivul produs face mult mai mult decât preţul pe motiv că e atent lucrat, că zeci de oameni îl gândesc, că este „o piesă de artă“ şi că anumiţi oameni celebri îl folosesc, atunci vei percepe altfel costul. iPhone e şi un simbol al statutului, iar de anul acesta şi Samsung e aşa.

Cu cât vezi aceste gadgeturi folosite de vedete, şi unele dintre cele mai mari, atunci vei dori unul. Poate tu nu, dar zeci ca tine da. Şi cu cât vezi şi ştii mai mult o marcă, cu atât bugetul de marketing a fost mai mare. De aceea Beats vinde căşti şi cu 300 de dolari, Samsung vinde telefoane cu peste 900 de dolari, iar un iPhone n-a fost niciodată ieftin, deşi toate acestea costă mult mai puţin „la fabrică“.

Marques Brownlee explică foarte bine această strategie în videoclipul de mai jos despre costul căştilor Beats şi ce înseamnă buget de marketing. Trebuie să reţii că este similar unui cerc vicios: cu cât bagi mai mulţi bani în marketing, cu atât preţul creşte mai mult, dar şi renumele mărcii respective şi vânzările. Cresc vânzările, creşte profitul şi bagi mai mulţi bani în marketing ca să vinzi mai mult. Şi tot aşa.

Revenind la cazul preţului plătit pentru Samsung Galaxy S7, uită-te puţin prin pozele incluse în review-ul publicat pe „Adevărul“. Are sticlă curbată pe spate, S7 edge are ecran curbat, difuzoare foarte bune, şasiu din metal, cameră foto foarte bună şi un ecran cu o rezoluţie şi o calitate ridicate. Acestea n-au fost găsite peste noapte într-o debara din sediul companiei, au trebuit dezvoltate în timp.

Cu fiecare câteva sute de dolari obţinute pe un Galaxy S7 sau un iPhone 6s, companiile care le produc alocă bani pentru cercetări viitoare. Spre exemplu, iPhone 6 Plus se îndoia destul de repede, dacă te chinuiai să faci asta. Apple a schimbat aluminiul, dar a trebuit şi să testeze. Asta înseamnă să distrugi multe telefoane, să plăteşti oameni, să aloci resurse - software, servere, aparatură, spaţiu etc. În final, se reflectă în telefoane mai bune.

image

Desigur, sute de companii îşi permit să vândă ieftin şi nu este o problemă, doar gândeşte-te că undeva se face un compromis. Şi da, un Galaxy S7 costă circa 255 de dolari, dar nimeni nu ţi-l livrează la banii aceştia într-o pungă şi îţi cere să ţi-l asamblezi şi să-l faci să funcţioneze. Este însă o piaţă liberă şi cine are bani, îşi cumpără, cine nu, aşteaptă să scadă preţul. Peste un an se întâmplă şi asta.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>

Tehnologie


Ultimele știri
Cele mai citite