Trei cercetători au câștigat premiul Nobel pentru Fizică. Ce descoperire au făcut VIDEO

Lumea științei a sărbătorit o nouă realizare strălucitoare, odată cu anunțul oficial al Premiilor Nobel pentru Fizică, pe anul 2023. Cei trei laureați sunt cercetătorii Pierre Agostini, Ferenc Krausz și Anne L'Huillier.

Cei trei câștigători ai Premiului Nobel pentru Fizică 2023 FOTO X/Twitter

Anunțul a fost făcut de Hans Ellegren, secretarul general al Academiei Regale Suedeze de Științe, într-o ceremonie care a avut loc la Stockholm. Premiul Nobel pentru Fizică a fost conferit celor trei cercetători pentru „metode experimentale care generează attosecunde de impulsuri luminoase pentru studierea dinamicii electronilor în cadrul materiei”, conform comunicatului oficial publicat de Comitetul Nobel, informează site-ul nobelprize.org.

Distincția onorează realizările lui Agostini, Krausz și L'Huillier în dezvoltarea și aplicarea tehnicilor avansate, care au permis cercetătorilor să observe și să înțeleagă mai bine comportamentul electronilor la nivel atomic și subatomic.

Această înțelegere profundă a dinamicii electronice deschide noi orizonturi în domenii precum fizica cuantică și nanotehnologia, având potențialul de a schimba modul în care percepem și folosim materialele și dispozitivele la scară mică.

În 2022, premiul Nobel pentru Fizică a fost acordat cercetătorilor Alain Aspect, John F. Clauser și Anton Zeilinger pentru descoperirile lor revoluționare în domeniul mecanicii cuantice.

În acest an, fiecare laureat va primi un cec în valoare de 11 milioane de coroane suedeze (aproximativ 986.000 de dolari), ca recunoaștere a eforturilor lor remarcabile.

Anunțul acestor premii marchează începutul sezonului Nobel pentru 2023. După acordarea premiilor pentru medicină și fizică, urmează să fie dezvăluiți câștigătorii premiilor Nobel pentru Chimie, care vor fi anunțați pe 4 octombrie, pentru Literatură, pe 5 octombrie, și pentru Pace, pe 6 octombrie. De asemenea, Premiul Riksbank Sveriges în Științe Economice în memoria lui Alfred Nobel va fi acordat în data de 9 octombrie.