Descoperirea din abisul oceanului: Pangolinul marin sau melcul cu armur─â de fier

Pangolinul marin Foto Dr Chong Chen IUCN via theguardian com
Foto: Dr Chong Chen/IUCN via theguardian.com

Un melc auriu cu un picior ├«mbr─âcat ├«n solzi de fier pare o creatur─â ┼čtiin┼úifico-fantastic─â, dar ├«n c├óteva locuri ├«ndep─ârtate ale Oceanului Indian ace┼čti melci sunt foarte reali.┬áAcesta ┼či-a dezvoltat armura pentru a elimina sulful produs ├«n interiorul s─âu.

ÔÇ×Pare ca un cavaler blindat t├ór├óndu-se pe fundul m─âriiÔÇŁ, spune Julia Sigwart, biolog la Institutul de Cercetare Senckenberg din Frankfurt ┼či unul dintre singurii oameni care au v─âzut un melc cu picioare solzoase (Chrysomallon squamiferum) viu, cunoscut ┼či ca un pangolin de mare, conform The Guardian.

Habitatul melcilor este extrem. Ei tr─âiesc la c├ó┼úiva kilometri ad├óncime ├«n ocaen, ├«n fisurile vulcanilor subacvatici, care sunt sc─âldate ├«n substan┼úe chimice toxice ┼či pot atinge temperaturi de peste 300 de grade Celsius.┬á

├Äntregul corp ┼či stilul de via┼ú─â al melcilor se ├«nv├órte ├«n jurul bacteriilor care cresc ├«ntr-o pung─â special─â din g├ótul lor, care transform─â substan┼úele chimice care se revars─â prin ventilurile vulcanilor subacvatici ├«n energie ┼či, astfel, furnizeaz─â toat─â hrana melcilor.┬á

Pentru a-┼či men┼úine microbii bine hr─âni┼úi, melcii cu picioare solzoase au dezvoltat branhii enorme pentru a absorbi oxigenul ┼či substan┼úele chimice din apa de mare, apoi le-au livrat prin fluxul lor sanguin.

├Än 2019, oamenii de ┼čtiin┼ú─â au descoperit c─â solzii de pe piciorul melcilor nu sunt pentru a proteja ├«mpotriva atacului pr─âd─âtor, ci pentru a evita o amenin┼úare toxic─â care vine din interior. Bacteriile ascunse ├«n g├ótul unui melc cu picioare solzoase elibereaz─â sulf ca produs rezidual, care este mortal pentru melci.┬á

Structura intern─â a solzilor lor ac┼úioneaz─â ca ┼úevi de evacuare minuscule, atr─âg├ónd sulful periculos din ┼úesuturile moi ale melcilor ┼či depun├óndu-l ├«n exterior ca un compus inofensiv pe baz─â de fier.┬á

Chiar dac─â au evoluat mult ┼či au dezvoltat unele adapt─âri ciudate, melcii cu picioare solzoase nu s-au bazat pe oameni care s─â manifeste interes pentru habitatul lor. Toate cele trei situri ├«n care locuiesc ÔÇô o suprafa┼ú─â de mai pu┼úin de 0,025 km p─âtra┼úi, care ├«mpreun─â s-ar ├«ncadra ├«n Pia┼úa Sf. Petru din Vatican ÔÇô sunt poten┼úiale ┼úinte pentru minerit de ad├óncime.

Melcul cu picioare solzoase, cunoscut sub numele de pangolin de mare, a fost ad─âugat pe lista ro┼čie a Uniunii Interna┼úionale pentru Conservarea Naturii (IUCN)┬á din cauza amenin┼ú─ârii reptrezetat de exploat─ârile miniere de mare ad├óncime.

Dacă zonele lor mici de habitat vor fi deteriorate sau distruse, melcii cu picioare solzoase ar putea dispărea în curând.

De aceea, Sigwart ┼či echipa ei s-au apucat s─â evalueze starea acestor animale rare ┼či, ├«n cele din urm─â, au ad─âugat melcul cu picioare solzoase pe lista ro┼čie a IUCN ca specie pe cale de dispari┼úie.┬á