111 ani de la tragedia Titanicului. Oțelul folosit la construcția navei, de proastă calitate. Ce spun specialiștii
0Se împlinesc 111 ani de la scufundarea Titanicului, cel mai mare vapor construit până atunci, considerat a fi imposibil de scufundat.
Studiile făcute de cercetătorii de la Institutul Oceanografic de la Bedford (Halifax, Canada) au demonstrat că impactul cu aisbergul, care a scufundat celebra ambarcaţiune, a fost atât de devastator din cauză că materialele folosite la construcţia carenei vaporului au fost de foarte proastă calitate.
Ei spun că oţelul folosit era unul foarte moale şi uşor de îndoit sau de rupt.
Specialiștii în metalurgie au realizat cercetări asupra unei bucăți de metal din carcasa epavei pe care au comparat-o cu un material de oțel folosit în zilele noastre la construcția vapoarelor. Ei au plicat pe cele două piese teste de rupere la încovoiere prin lovituri cu ciocanul pendul, un procedeu pentru testarea fragilității metalului, după ce în prealabil materialele au fost supuse răcirii la minus un grad asemănătoare temperaturii apei de la momentul tragediei.
În urmă loviturii, oțelul din ziua de azi s-a îndoit fără să se fisureze, în schimb oțelul din ocean a fost casant și s-a rupt.
Ulterior, specialiștii au descoperit o bucată de oțel ca cel folosit la construirea Titanicului, dar care a căzut la ștanțarea găurilor mari pentru montarea niturilor. Așadar, bucata aceasta de oțel nu a ajuns niciodată în apă. În urmă analizelor microscopice, concluziile au fost aceleași: materialul din care a fost construit Titanicul a fost neadecvat prin faptul că acel tip de oțel era casant la temperaturi scăzute iar la o lovitură puternică se spărgea în bucăți.
Titanicul, care a pornit la 11 aprilie 1912 din Cork (Anglia) spre New York (SUA), a fost considerat şi promovat ca fiind vasul imposibil de scufundat. Fiind cel mai mare vapor construit până atunci, era una dintre atracţiile principale ale epocii şi era dotat ca atare. Echipajul, condus de căpitanul Edward J. Smith, dispunea de cea mai nouă tehnologie, iar pasagerii, numai oameni de vază, aveau la dispoziţie cele mai luxoase accesorii şi servicii.
Conform ziarelor vremii, din Marea Britanie s‑au îmbarcat 2.228 de persoane, iar la New York, cu ajutorul vaselor de salvare, au mai ajuns doar 705 pasageri. Titanicul s-a scufundat la 15 aprilie 1912 după ce a lovit un aisberg în apropierea coastei Newfoundland (Canada).
Înainte de a pleca în larg, pe 10 aprilie 1912, căpitanul Edward Smith declara presei britanice: „Nu-mi imaginez în ce condiţii o navă de genul acesta ar avea probleme. Construcţiile moderne de vapoare au trecut de acest nivel".