Universul lui Alexandru Dabija

0
0

În data de 1 Noiembrie, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru, va fi lansat un volum dedicat regizorului, „Habarnam în oraşul teatrului“, scris de criticul Miruna Runcan. Spectacolul „Măsură pentru măsură“ din debutul Festivalului Naţional de Teatru (FNT), care va continua până la 7 noiembrie, nu a fost „gustat“ sâmbătă de publicul bucureştean.

Festivalul Naţional de Teatru a păşit cu stângul sâmbătă seara, cu un debut lipsit de strălucire, de la care lumea a ieşit masiv: premiera spectacolului „Măsură pentru măsură", după William Shakespeare, pus în scenă de regizorul german Matthias Langhoff la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca şi jucat în două reprezentaţii (sâmbătă şi duminică) la Sala Izvor a Teatrului Bulandra din Bucureşti.

În ciuda renumelui regizorului şi a excelenţei trupei de la Cluj, celebră pentru performanţele recente din „Unchiul Vania" sau „Trei surori", spectacolul în limba maghiară „Măsură pentru măsură" a trenat timp de patru ore: modernul scenografiei şi al costumelor, alături de cântece duioase în engleză şi replici de genul „Să trăiţi bine" în româneşte, s-au suprapus cu ce-a mai rămas din piesa lui Shakespeare într‑un eclectism defectuos.

Un regizor neliniştit

Festivalul continuă astăzi cu două evenimente în jurul regizorului Alexandru Dabija. Astfel, în a treia zi de FNT, de la ora 16.30, la Librăria Cărtureşti (Verona), va fi lansată cartea „Habarnam în oraşul teatrului. Universul spectacolelor lui Alexandru Dabija" , scrisă de criticul Miruna Runcan şi apărută la Editura „Camil Petrescu". După lansare, la Teatrul Odeon din Bucureşti, se va juca de la 18:00, spectacolul lui Alexandru Dabija care a luat Premiul Uniter pentru „Cea mai bună regie" în 2010: „Pyramus & Thisbe 4 You".

„Dintre mulţi regizori pe care i-am cunoscut, Alexandru Dabija e, probabil, cel mai neliniştit. Nu frustrat, nu anxios, nu iritabil şi - aici actorii probabil ar putea sări să confirme - nici pe departe tiranic. Ci, pur şi simplu neliniştit", subliniază autoarea Miruna Runcan.

Teatrologul George Banu, invitat la „Cultura bate criza" şi la Festivalul Naţional de Teatru

Criticul şi istoricul de teatru George Banu a deschis, joi seară, seria de conferinţe „Cultura bate criza", în aula Carol I a Bibliotecii Centrale Universitare din Capitală, vorbind pe tema „Shakespeare, visul şi lumea". Conferinţa a fost urmată de un dialog cu iniţiatorul acestui demers, Sorin Alexandrescu, profesor la Universitatea Bucureşti şi director al Centrului de Excelenţă în Studiul Imaginii (CESI), şi de o dezbatere cu publicul despre teatru şi despre rolul acestuia în contextul social, uman şi politic. Actriţele Andreea Bibiri, Anca Androne şi Rodica Lazăr au citit fragmente din mai multe piese ale lui William Shakespeare, iar violoncelistul Mircea Marian a susţinut un microrecital cu muzică de Bach.

Criticul de teatru şi-a început monologul identificând trei tipuri de discurs, aşa cum reies din operele dramaturgului: discursul artizanal, discursul ontologic şi discursul filosofic. În opinia lui George Banu, Shakespeare era un om de teatru care cunoştea foarte bine mecanismele concrete prin care lua naştere un spectacol. Există chiar replici ale lui Hamlet, prin intermediul cărora Shakespeare le dă sfaturi de joc actorilor. „Hamlet iubeşte teatrul, dar nu iubeşte publicul. Teatrul lui Shakespeare i se va adresa şi lui Hamlet, şi publicului", a punctat George Banu.

Teatrul, o sumă a contradicţiilor

O parte a discursului practic al lui Shakespeare se regăseşte şi într-o replică a lui Falstaff, care cere un pahar de vin pentru a se pune în „starea actorului". Shakespeare cunoştea năravurile şi tehnicile de „îmbărbătare" pe care le foloseau actorii. Discursul ontologic, care îl interesează cel mai mult pe George Banu, are în centru ideea lumii ca teatru, care se regăseşte în toate piesele lui Shakespeare. Dramaturgul britanic a jonglat întotdeauna cu metaforele reversibile, având o relaţie de iubire şi de dispreţ, de fascinaţie şi de îndoială în faţa teatrului. „Teatrul se defineşte prin complexitatea acestor contradicţii", a subliniat George Banu.

Cel de-al treilea plan în care îşi plasa Shakespeare convingerile era dimensiunea filosofică a teatrului: această artă este o experienţă a clipei, reală, dar şi onirică; teatrul e un fel de vis treaz. „Concluzia lui Prospero este că suntem toţi făcuţi din materia viselor, iar mărunta noastră viaţă e înconjurată de somn", a conchis George Banu.

George Banu este profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle, Paris III, preşedinte de onoare al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru şi Doctor Honoris Causa al mai multor universităţi europene.

Mai multe dezbateri

Conferinţa „Shakespeare, visul şi lumea" este prima dintr-o serie de evenimente ce-şi propune să expună publicului „oameni şi idei-forţă". „«Cultura bate criza» este un spaţiu al reflecţiei despre lume, despre noi înşine şi despre valori autentice; echidistant faţă de grupurile de putere, fără politizări şi vedetisme, nici acuzaţii ori victimizări inutile", susţine Sorin Alexandrescu. Proiect de conferinţe publice, „Cultura bate criza" îi va invita pe cei interesaţi la întâlniri periodice cu oameni de cultură. Până la sfârşitul anului vor mai susţine conferinţe Mihai Măniuţiu, Andrei Pleşu şi Hayden White.

Întâlniri

În cadrul FNT, George Banu (foto) şi-a lansat ieri cartea „Trilogia îndepărtării", apărută la Cartea Românească, şi a susţinut la Fundaţia Löwendal conferinţa „Teatrul privit de aproape". La Sala Elvira Popesco a Institutului Francez s-au prezentat, în primele două seri de festival, episoadele documentarului „Noaptea", conceput de George Banu şi realizat de Dominic Dembinski pentru TVR Cultural.

Recomandări 1 noiembrie, la FNT

16.30 Librăria Cărtureşti (Verona): „Habarnam în oraşul teatrului. Universul spectacolelor lui Alexandru Dabija" (foto), lansare carte, Editura „Camil Petrescu"

18.00 Teatrul Odeon:„Pyramus & Thisbe 4 You", după William Shakespeare, regia Alexandru Dabija, Teatrul Odeon, Bucureşti

19.00 Centrul Naţional al Dansului Bucureşti: „Trilogia stereoscopică", de Billy Cowie

20.00 Teatrul Naţional „I.L. Caragiale", Sala Atelier:„Legenda Marelui Inchizitor", după F. Dostoievski, regia Radu Penciulescu

21.30 Teatrul „Nottara", Sala Studio: „Aniversarea", regia Vlad Massaci

Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite