Un regizor nonconformist

0
0

Radu Muntean, autorul peliculei „Marţi, după Crăciun“, recent intrată în cinematografe, nu-şi face filmele după obiecţiile publicului. Într-un interviu pentru  „Adevărul literar şi artistic“, regizorul povesteşte din culisele celui mai apreciat film al său, dar îşi spune şi părerile despre public, „noul val“ şi CNC.

Cea mai aşteptată premieră românească a începutului de sezon, „Marţi, după Crăciun", de Radu Muntean, care a intrat de vineri pe marile ecrane din Bucureşti şi din ţară, se anunţă deja a fi un frumos succes pentru regizorul aflat la al patrulea lungmetraj (după „Furia", „Hârtia va fi albastră" şi „Boogie").

Filmul a întrunit, încă de la primele sale proiecţii, la Cannes şi TIFF Cluj-Napoca, sufragiile depline ale criticii (Mihai Chirilov l-a prezentat, în faţa publicului strâns în număr mare la Cluj - sute de oameni care au ovaţionat filmul după proiecţie -, drept „cel mai matur film al lui Radu Muntean până acum"). Se pare, însă, odată cu intrarea filmului în distribuţia normală, că nici spectatorii nu rămân indiferenţi la farmecul poveştii de dragoste şi de adulter „născocită" de cei trei scenarişti: Radu Muntean, Răzvan Rădulescu şi Alex Baciu.

Vrea să înţeleagă femeia

Într-un interviu acordat pentru „Adevărul literar şi artistic", regizorul Radu Muntean spune că s-ar bucura dacă filmul său ar fi văzut de cât mai mulţi spectatori, dar că nu îşi face filmele după gustul publicului, pentru că, pur şi simplu, nu a descoperit până acum care ar fi reţeta de succes la români. „Spectatorul pentru care fac eu filme seamănă cu mine, face parte din nişa celor care privesc cinema-ul ca pe o experienţă individuală şi nu ca pe o pastilă de divertisment", explică regizorul.

Citiţi şi: VIDEO Filmele româneşti ale toamnei

Chiar dacă s-a spus că filmele sale au o pronunţată perspectivă masculină, iar femeile sunt mai puţin conturate, Muntean vede lucrurile altfel: „Îmi place să scriu personaje feminine pentru că mi se pare că nu ştiu suficient de multe lucruri despre femei şi mă tentează să aflu". Iar rolul Adrianei, soţia înşelată, interpretată de Mirela Oprişor, îi dă dreptate, mulţi socotind-o pe actriţă revelaţia filmului. „Mirela a fost extrem de motivată, cred că a simţit că ăsta e rolul pe care-l aştepta de multă vreme", dezvăluie regizorul.

Un bărbat şi două femei

Filmul lui Radu Muntean se ocupă de ceea ce, în mod curent, se numeşte „triunghi conjugal", dar tema este tratată într-un mod diferit faţă de majoritatea filmelor despre acest subiect. Scenariul se axează pe viaţa dublă pe care o duce personajul principal, Paul Hanganu (Mimi Brănescu), bărbat care se apropie de 40 de ani, şi pe decizia sa de a lămuri lucrurile, comunicându-i soţiei, Adriana (Mirela Oprişor), decizia despărţirii.

Practic, personajul trăieşte nu una, ci două poveşti de dragoste simultan, chiar dacă alegerea lui, de a se separa de soţie, pare una foarte fermă. „S-a întâmplat, nu mi-am dorit să se întâmple aşa, dar s-a întâmplat", îi spune Paul Adrianei, în cea mai tensionată scenă a filmului, cea a mărturisirii, secvenţă care o revelează drept o foarte bună actriţă de film pe Mirela Oprişor. Paul este incapabil de a-i explica Adrianei felul în care amanta sa, Raluca (Maria Popistaşu), în ale cărei „mreje" pare prins, deocamdată, iremediabil, l-a ajutat să se redefinească existenţial şi pare, astfel, defensiv şi ridicol.

„Autentic şi ca-n viaţă"

„Marţi, după Crăciun" este considerat de organizatori (Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc) „hit-ul" Nopţii Albe a Filmului Românesc (desfăşurată vineri noaptea), pe lângă „Mănuşi roşii" al lui Radu Gabrea, proiectat cu mare succes în Piaţa George Enescu. Proiecţia de la Patria s-a bucurat de 500 de spectatori, deşi acest spectacol a avut intrare plătită. „Ne-am speriat, pentru un film românesc sunt neobişnuit de mulţi spectatori ", ne spunea, vineri-seară, casiera de la Patria.

De la ora 21.00, „Marţi, după Crăciun" a strâns la Muzeul Ţăranului Român 800 de spectatori (mulţi veniţi cu două ore înainte, pentru a prinde locuri pe băncuţe). Curtea interioară a Muzeului, unde filmul a fost proiectat în aer liber, s-a dovedit neîncăpătoare, iar pelicula a fost aplaudată la final de cei prezenţi. „E foarte autentic, aşa se întâmplă şi în viaţă, din păcate. Chiar dacă filmul are şi umor, totul este foarte dramatic", spunea, după proiecţie, o spectatoare, chestionată de „Adevărul".

"Dacă ar fi să-mi gândesc filmele după obiecţiile spectatorilor, probabil că ar ieşi un fel de album duminical."
Radu Muntean
regizor

Un sfârşit e un început

„Filmul meu este despre un bărbat care iubeşte două femei" spunea Radu Muntean, la conferinţa de presă a filmului. „Pentru acest om care termină o viaţă şi începe o alta, este ca şi cum şi-ar fi tăiat o parte din el, pentru că încă nu a intrat în rutină cu soţia sa".

Mai multe - Cultură

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite