Picturi identice de Luchian, la concurenţă pe piaţa de artă

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Cele două tablouri de Luchian scoase la licitaţie: "Două muze" de la Artmark (stânga) şi "Două fete" de la Goldart
Cele două tablouri de Luchian scoase la licitaţie: "Două muze" de la Artmark (stânga) şi "Două fete" de la Goldart

Două case de licitaţii rivale propun versiuni aproape identice ale aceluiaşi tablou, cu o ţintă de preţ de peste 200.000 de euro fiecare.

text de Nicu Ilie

„Două muze“, la casa de licitaţii Artmark, şi „Două fete“, la casa de licitaţii Goldart, sunt două versiuni ale aceleiaşi lucrări a lui Ştefan Luchian oferite – în decurs de o săptămână – colecţionarilor de artă. Ambele vor avea preţuri de deschidere de circa o sută de mii de euro şi au estimări maxime ce ar putea stabili un nou record personal pentru acest artist. Apariţia simultană pe piaţă a ambelor versiuni este ceva neobişnuit şi poate fi privită fie ca un eveniment comercial, fie ca o exacerbare a concurenţei comerciale pe piaţa de artă.

VERSIUNI ALE UNUI PANOU DECORATIV
Autenticitatea niciuneia dintre versiuni nu este pusă la îndoială. Reprezentanţii celor două case de licitaţii recunosc reciproc legitimitatea lucrărilor oferite, subiectul dezbaterii limitându-se la momentul şi oportunitatea apariţiei pe piaţă a celor două variante.
Ambele sunt, de altfel, reproduse, faţă în faţă, într-un catalog dedicat lui Luchian, realizat de fostul director al Muzeului Naţional de Artă, Theodor Enescu. Una dintre versiuni, cea de la Goldart, este semnată „Lukian“, iar cealaltă nu poartă nicio semnătură. Aceasta este şi justificarea estimării maxime, cu 50.000 de euro mai mare în cazul operei propuse de Gold-art. Dimensiunile celor două lucrări sunt similare, iar tehnica este aceeaşi (ulei pe pânză). Diferenţele compoziţionale sunt minime şi ţin de nuanţa părului uneia dintre fete şi de detalii ale decoraţiei florale de pe fundal. Ambele lucrări sunt variante ale unui tablou decorativ ce îi fusese comandat lui Luchian pentru locuinţa fostului director al BNR, Victor Antonescu. Astfel, versiunea de la Artmark este chiar un panou decorativ, în timp ce versiunea de la Goldart a fost creată special pentru participarea la expoziţii. Opera este considerată reprezentativă pentru simbolism şi Art-Nouveau şi este clasificată printre capodoperele autorului.

ALTE PICTURI CELEBRE CU MAI MULTE VERSIUNI
În arta românească sunt notorii mai multe versiuni ale unor opere de Grigorescu, Tonitza sau Corneliu Baba. „Atacul de la Smârdan“ şi „Care cu boi la Orăţii“, lucrări semnate de Nicolae Grigorescu, sunt printre cele mai cunoscute.
Pe piaţa internaţională sunt celebre opere de Munch, Monet şi Van Gogh realizate în numeroase variante, identice sau aproape identice. O versiune a tabloului „Strigătul“, de Edvard Munch (1895, pastel pe carton), a fost oferită anul trecut la Sotheby’s şi a stabilit recordul absolut pentru vânzările prin licitaţii, 120 de milioane de dolari.

O altă categorie de lucrări de artă – gravurile şi fotografiile – presupune multiplicarea acestora în mai multe exemplare, în serii „de autor“, numerotate, dar chiar şi în cazul acestora este neuzual ca mai multe exemplare să fie oferite în acelaşi timp spre cumpărare, considerându-se, de regulă, că acest lucru ar diminua competiţia pentru adjudecarea lucrărilor şi ar scădea preţul final.;

Cota lui Luchian
Ştefan Luchian s-a aflat pe locul 6 în topul vânzărilor pe 2012, cu 11 adjudecări şi o cifră de afaceri de 362.000 de euro. În 2011 el s-a aflat pe locul 4, cu vânzări de peste 500.000 de euro, iar în 2010, aceeaşi cifră de vânzări îl clasa pe locul 2. Preţul mediu pentru un tablou de Luchian este în 2013 de 88.654 de euro, în creştere cu 40% faţă de anul precedent.

O SĂPTĂMÂNĂ ÎNTRE CELE DOUĂ LICITAŢII
Licitaţia de la Artmark („Art Nouveau şi Romantism“) are loc astăzi (17 aprilie), cu începere de la ora 19.00, la Hotel Athénée Palace. Licitaţia de la Goldart este programată pe 24 aprilie, precedată de o expoziţie de două zile la Hotel Marshall Green Dorobanţi.

Punctul de vedere al casei Artmark
Valeriu Sângeorzan, directorul de dezvoltare şi PR de la Artmark, etichetează ca „nesportivă“ iniţiativa casei rivale. El spune că Artmark a promovat de câteva săptămâni lucrarea, ca una dintre vedetele grupajului de şase licitaţii din perioada 16-18 aprilie, şi că
Goldart şi deponentul lucrării de la Goldart au acţionat incorect, încercând să profite de acest efort de marketing.

Punctul de vedere al casei Goldart
Luminiţa Ghilduş, directorul Goldart, precizează că nu este vorba despre un act concurenţial şi că anunţase anterior, în cercurile interesate, apariţia la vânzare a unui lot de documente (scrisori personale şi fotografii) ale lui Luchian trimise iubitei sale, Cecilia Ionescu-Vasilescu. Aceasta, se pare, a fost modelul pictat în cele două tablouri, iar lucrarea „Două fete“ a fost selectată în licitaţie pentru relevanţa ei în povestea de dragoste a lui Luchian.

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite