Marin Vidraşcu, Litera: Adevăratul punct nevralgic al pieţei de carte este concurenţa acută a televiziunii

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Marin Vidraşcu, directorul executiv al Litera International
Marin Vidraşcu, directorul executiv al Litera International

Cea mai mare problema a vanzarile de carte in Romania nu este bugetul redus al potentialilor clienti, ci concurenta acuta a televiziunii, a declarat pentru wall-street.ro, Marin Vidrascu, directorul executiv al Litera International, unul dintre principalii jucatori in domeniu, cu afaceri de 9 milioane de euro anul trecut.

Managerul estimeaza ca piata de carte a fost in jurul a 270 de milioane de lei (61 de mil. euro) anul trecut, Litera avand o cota de circa 14,8%. Cifra nu include insa si vanzarile de manuale si pe cele de la chioscurile de ziare, care sunt estimate tot la aproximativ 60 de milioane de euro.

Cel mai probabil, piata va stagna in 2014

“E dificil de facut estimari despre evolutie pietei intr-un domeniu in care vanzarile depind de disponiblitatea baneasca a clientilor pentru produse de hobby, cum este cartea. Cel mai probabil vom avea parte de o stagnare pietei in 2014. Dar, adevaratul punct nevralgic al acestui subiect este concurenta acuta din partea televiziunii. Ne-am dori ca macar o ora din cele petrecute de romani la televizor sa fie alocata lecturii. Conform Barometrului de Consum Cultural 2010, peste 80% dintre romani urmaresc programele TV, in timp ce 49% nu citesc carti in general. Asistam la o scadere dramatica a pietei de carte, care s-a redus cu peste 45% in ultimii cinci ani. La noi cititul unei carti nu este o nevoie zilnica, nu <<mai e la moda>>. Cititul unei carti cere timp si o concentrare sustinuta, fiind concurat de alte modalitati facile de petrecere a timpului liber”, afirma Vidrascu.

Romanii, grecii si portughezii sunt europenii care citesc cel mai putin din intreaga Uniune Europeana, doar 51% dintre romani citind o carte pe an, conform unui studiu realizat intre aprilie si mai 2013 de Comisia Europeana. Pe de alta parte, Suedia, Olanda si Danemarca sunt statele europene cu cei mai multi locuitori care citesc cel putin o carte pe an.

Conducerea Litera International, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de carte, cu afaceri de 40 de milioane de lei anul trecut, se asteapta ca anul acesta sa fie cel putin la nivelul din 2013.

Vanzarile din hipermarketuri au crescut cu 20%

“Anul trecut am facut un mix de marketing si vanzare care s-a dovedit a fi favorabil: canale alternative de vanzare, marketing creativ care a crescut interesul si, implicit, cererea pentru cartile noastre si dezoltarea retelei proprii de distributie. In 2013 am deschis libraria Litera de pe Bulevardul Magheru din Capitala, iar numarul de bookstopuri a crescut la 25. Un aport semnificativ l-au avut si cresterea cu mai mult de 50% fata de anul trecut a pietei online si cu aproximativ 20% a vanzarilor din hipermarketuri”, spune managerul.

Bookstop-urile Litera sunt minilibrarii localizate in incintele principalelor centre comerciale din Bucuresti si din tara.

Anul acesta compania va pune accentul foarte mult pe activitatile de marketing cu ocazia a implinirii a 25 de ani de la infiintare.

De asemenea, managementul are de gand sa pastreze tacticile de vanzari din 2013 (canale alternative de vanzare, marketing creativ si dezvoltarea retelei proprii de distributie de carte) si sa editeze 150 de titluri Disney, unul dintre cele mai importante branduri din portofoliul companiei.

Citiţi continuarea articolului pe www.wall-street.ro

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite