„Commedia dell’ arte. O istorie a spectacolului în imagini“ se lansează în cadrul FNT 2016
0Joi, 27 octombrie, de la ora 16.00, la Cărtureşti Verona, se lansează volumul „Commedia dell’ arte. O istorie a spectacolului în imagini“, coordonată de David Esrig, care apare în România, la Editura Nemira, în premieră absolută, după 30 de ani de când a fost publicată în Germania, unde a avut un succes extraordinar şi a intrat în toate bibliografiile de la facultăţile de artă.
Evenimentul are loc în cadrul celei de-a 26-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru. Participă autorul, David Esrig, traducătorul cărţii, Victor Scoradeţ, şi Dana Ionescu, redactor-şef Nemira.
Formă teatrală, dar şi politică şi socială, commedia dell’ arte rămâne un fenomen irepetabil în istoria artei. Cu tot cu lumea lui pestriţă, cu tot cu libertăţile şi rigorile lui, spectacolul acesta nu a dispărut niciodată. Dincolo de prejudecăţi, dincolo de frivolităţi, el continuă cu alte măşti, în alte timpuri şi în alte locuri. În lucrarea inegalabilă scrisă de regizorul David Esrig, bestseller în Germania, povestea ei fascinează pe măsură ce se scrie, atentă la tot ce se află pe scena de un fel sau altul şi în jurul ei. Istorie şi poveste, ştiinţă şi artă, commedia dell’ arte se arată într-o carte indispensabilă.
David Esrig: „Mulţumesc Editurii Nemira că mi-a oferit posibilitatea de a mă întoarce la prima mea mare descoperire despre natura artei teatrale, dinainte să plec din România: commedia dell’ arte. Mă bucur că mi se oferă acum ocazia să mă revanşez cu această carte care-mi doream de mult timp să fie cunoscută publicul român. Această lucrare este şi urmarea spectacolelor mele şi a descoperirii faptului că teatrul are un limbaj aparte, iar commedia dell’ arte e forma cea mai pură a teatrului. Amestecul permanent de negoţ cotidian, proclamaţii politice, arderi pe rug, procesiuni bisericeşti şi carnavaleşti, de spectacole oferite de scamatori sau de comedianţi făcea din piaţă un creuzet în care se contopeau realităţi brutale şi reprezentarea lor simbolică şi-i conferea Commediei o ancorare atât de solidă în omenesc şi în real, încât, împreună cu publicul ei simplu, necioplit, reuşea să facă saltul uluitor până la cea mai înaltă măiestrie.”
David Esrig s-a născut în 1935 la Haifa, iar în 1938 se întoarce în România, ţara natală a părinţilor. Între 1953-1958 este student la Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică „I. L. Caragiale“ Bucureşti (Facultatea de Regie). După mai multe spectacole montate în ţară, în 1965 are un turneu la Théâtre des Nations, Paris, cu „Troilus şi Cressida” şi „Umbra”. Primeşte Premiul „Théâtre des Nations“ pentru ambele montări şi Premiul Criticii franceze pentru cea mai bună montare străină în stagiunea 1964/1965 la Paris. În 1966 are turnee la Praga, Pilsen, Berlin (Est) la festival, Weimar, Dresda, Bonn: primul turneu al unui teatru din Europa de Est în Republica Federală Germania cu „Troilus şi Cressida”.
În 1968 montează spectacolul cu piesa „Nepotul lui Rameau” de Denis Diderot la Teatrul „L. S. Bulandra“, Bucureşti, rămas pînă astăzi un spectacol-legendă pentru iubitorii de teatru români.
O altă legendă este spectacolul „Furtuna”, la care repetiţiile încep în 1971, dar care după doi ani este interzis, aşa că Esrig îşi dă demisia de la Teatrul Naţional Bucureşti. În 1974 se mută în împreună cu familia în Republica Federală Germania şi peste doi ani obţine cetăţenia germană. În 1976 face regia, decorul, costumele, traducerea piesei „Vicleniile lui Scapin” de Molière la Residenztheater München. Montarea a fost preluată şi în programul postului de televiziune ARD. În 1976 ţine un curs la Universitatea din München: „Introducere în dramaturgia Furtunii lui Shakespeare“.
Din iulie 1983 este director artistic general al teatrului din Essen, iar în 1993 a pus bazele Academiei de Teatru şi Film Athanor, o şcoală particulară care a devenit, în 1999, Academia Athanor – instituţie de învăţământ artistic superior finanţată de statul german.