Când şi unde au apărut trenurile de mare viteză?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Arhivă
FOTO Arhivă

Acum o jumătate de secol, Japonia lansa prima reţea de trenuri de mare viteză din lume. Când a fost inaugurată, pe 1 octombrie 1964, reţeaua a fost supranumită „yume no chotokkyu“, adică superexpressul de vis.

Liniile pe care au circulat şi circulă în continuare trenurile shinkansen, “trenurile-glonte”, au fost construite în ciuda circumstanţelor potrivnice, opoziţiei populaţiei, dificultăţilor tehnice sau costurilor mari. Împrumutul de 80 de milioane de dolari din partea Băncii Mondiale, dar suma abia dacă a ajuns. Seful de proiect chiar şi-a dat demisia la un moment dat. Când totuşi a fost dus la bun sfârşit şi modelul shinkansen a ieşit din gara din Tokyo acum 52 de ani, era semnul că urmau schimbări mari nu numai prin prisma beneficiilor concrete, ci şi la nivel identitar: shinkansen devenea simbolul excelenţei japoneze. Acum, milioane de pasageri se bucură de eficienţă maximă, cu întârzieri de sub un minut.

trenuri foto historia

În 1964, prima linie pe care s-a circulat a fost Tokaido, pe o lungime de 500 de km. între Tokyo şi Osaka, iar călătoria s-a redus de la 6 ore şi jumătate la 3 ore şi 10 minute, în condiţiile în care shinkansen atingea chiar şi 320 km./h. Afacerile au fost impulsionate de mobilitatea extraordinară, a crescut productivitatea economică, iar condiţiile de viaţă s-au imbunătăţit şi pentru populaţia urbană, şi pentru cea rurală. Numărul pasagerilor s-a dublat când au fost introduse shinkansen pe liniile Tokyo-Nagano şi Tokyo-Hachinohe.

Citiţi continuarea articolului pe www.historia.ro

Cultură



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite