Adrian Copilul Minune, vedeta la Pro Etnica 2002
0Daca, in timpul Festivalului Medieval, Sighisoara se transforma intr-un oras murdar si sufocat de turisti, in timpul celui dedicat minoritatilor, "Pro Etnica 2002", este doar un oras pestrit. Pe
Daca, in timpul Festivalului Medieval, Sighisoara se transforma intr-un oras murdar si sufocat de turisti, in timpul celui dedicat minoritatilor, "Pro Etnica 2002", este doar un oras pestrit. Pe strazile inguste ale burgului transilvan poti vedea plimbandu-se, vorbind sau stand prin diverse cotloane grupuri, uneori amestecate, de tineri, batrani si copii, purtand costumele traditionale ale diverselor nationalitati. De asemenea, ai ocazia sa auzi vorbindu-se o multime de limbi, atat la cei care trec pe langa tine, cat si la cei care canta pe scenele din cetate. Un grup de copii rromi iti incanta ochii cu dansuri si cantece autentice tiganesti, un altul, de tineri italieni, canta muzica lor traditionala. Mai sunt si armeni, albanezi, maghiari, evrei, ruteni, bulgari etc., caci cea de-a doua editie a festivalului "Pro Etnica" (deschis joi la Sighisoara, urmand sa se incheie maine) reuneste 17 etnii care traiesc pe teritoriul Romaniei si nu mai putin de 850 de participanti. Intentionand, in principal, sa favorizeze o mai buna cunoastere a obiceiurilor si traditiilor specifice fiecarei etnii, dar si o mai buna comunicare intre membrii acestora. Pe doua scene se desfasoara concerte si piese de teatru, iar in cateva sali de conferinta din oras au loc dezbateri si mese rotunde, in care despre problemele minoritatilor vorbesc lideri ai acestora. Capetele de afis, insa, sunt reprezentate in fiecare seara de concertele de pe scena mare montata in afara cetatii, in piata Sigma. Aici au cantat sau vor canta Narcisa Suciu, Holograf, Ducu Bertzi, Mircea Rusu Band, Krypton si Desperado. Joi seara, numersii spectatori au avut parte de un "ghiveci muzical" pe care l-au acceptat, insa, fara prea mari proteste: dupa ceva muzica populara romaneasca a urmat folclor albanez si tiganesc, ceva muzica dance (maghiarii Mr. Kaly si Kristof Katalin), pop-rock (sibienii de la Ricochet), rock (Riff) si hip-hop (nemtii de la Nickma). Cel mai asteptat insa a fost Adrian Copilul Minune, care, pur si simplu, a isterizat publicul. Sosit cu o ora inaintea intrarii pe scena, insotit de un impresionant grup de garzi de corp, manelistul a dat lectii de "popularitate". Pana la intrarea in scena le-a acordat autografe celor aflati in apropierea scenei, s-a lasat fotografiat alaturi de oricine a vrut, s-a lasat pupat, toate acestea timp de nu mai putin de o ora. In timpul recitalului, care a durat tot o ora, publicul a fost aproape in delir. Toate etniile prezente, chiar si jandarmii, au dansat si cantat alaturi de Copilul Minune, semn ca maneaua traverseaza cu usurinta "barierele etnice" (sau ca subcultura transgreseaza barierele culturale). Ba chiar grupul de hip-hop-eri germani de la Nickma si insotitorii lor au topait "frenetic", in spatele scenei, pe muzica lui Adrian. Dupa concert, manelistul s-a retras, facandu-si cu greu loc printre spectatori, cu ajutorul fioroaselor garzi de corp, si a plecat (aproape ca un star hollywoodian) urmarit de stolurile de admiratori care alergau in urma masinii.