Cavalli, designerul descoperit de două ori

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Şi-a început cariera cu un „bum“ în anii ’70. Brigitte Bardot şi Sophia Loren purtau hainele sale pe Coasta de Azur. Următoarele două decenii le-a petrecut într-o obscuritate din care a ieşit abia în anii ’90.

Nu a fost niciodată unul dintre cei mulţi şi şi-a găsit uşor drumul: s-a uitat în ce direcţie merge mulţimea şi a pornit în partea opusă. Creaţiile sale sunt fără frică, spun unii.

Tehnicile sale inovatoare, în special în ceea ce priveşte prelucrarea pielii şi a mătăsii, alături de dragostea sa pentru ornamente - broderii, materiale aplicate, petice şi diamante - l-au transformat în preferatul vedetelor şi răsfăţatul covoarelor roşii.

Cavalli a pozat alături de prietenul său fidel, Lupo  Foto: reuters

Între croitorie şi pictură

Roberto Cavalli s-a născut în 1940 la Florenţa. Mama sa era croitoreasă, iar unul dintre bunicii săi - pictor, două meşteşuguri pe care a reuşit apoi să le îmbine într-un mod revoluţionar. La 17 ani, şi-a început studiile la Academia de Artă de la Florenţa. „Visul meu, poate din cauza familiei mele, era să devin pictor", îşi aminteşte designerul.
În 1960 a început să picteze pe haine - tricouri şi tricotaje, alături de o colegă de şcoală.

Şi-au deschis apoi un mic atelier, unde imprimau haine - embrionul a ceea ce a devenit, în timp, una dintre cele mai mari case de modă din lume. Patru ani mai târziu, s-a căsătorit cu Silvanella Giannoni, alături de care a avut doi copii: Christina, care a devenit preşedintele companiei Roberto Cavalli, şi Tommaso, care administrează podgoriile familiei. Cuplul a divorţat însă în '74.

Cum să faci rochii de seară din piele roz

În 1970 şi-a prezentat prima colecţie. „Foloseam vopsea pentru mănuşi de la o fabrică din Franţa. Atunci când am început, mi-am dat seama că este posibil să faci rochii de seară din piele...roz - incredibil!", povesteşte el.

Un accident fericit a făcut ca, în 1970, să se apuce de pictat pe piele (bodypainting), fiind primul din lume care a făcut asta. Fetele care-şi petreceau vacanţele la Capri sau la St. Tropez adorau tehnica.

 Aşa a ajuns tânărul Cavalli în atenţia ediţiei italiene a revistei de modă „Vogue". Brigitte Bardot şi Sophia Loren erau văzute în hainele sale pe Coasta de Azur. Un student la artă devenit artist de modă, se autocaracterizează Roberto Cavalli.

În 1977, Roberto a fost invitat să facă parte din juriul pentru concursul Miss Univers. Acolo a întâlnit-o pe Eva Duringer, un tânăr model care, ulterior, i-a devenit soţie şi cu care a avut trei copii: Rachele, care este designer de genţi pentru companie, Daniele şi Robin.

Treptat, Eva a început să se implice şi în compania Cavalli - iniţial, doar la tricotaje. Ulterior, ea a devenit directorul de creaţie al liniei Roberto Cavalli şi face parte din toate proiectele casei de modă. În această perioadă, Roberto a lucrat şi pentru Hermès şi Pierre Cardin, care au apelat la el pentru imprimarea unor haine de piele.

Căderea

În 2001, glumea: „După 25 de ani de activitate, Roberto Cavalli a fost descoperit". Cariera sa a început cu un „bum" în 1970, însă, deşi este pe piaţă de mai mult timp decât Gianni Versace (cu care este deseori comparat), Cavalli a petrecut două decenii într-o relativă obscuritate înainte să „renască" pe covorul roşu în anii '90.

În anii '80 însă, după sosirea avangardei nipone în modă, Cavalli a „picat din graţie". „Acela era începutul modei nipone. Totul a devenit minimalist", a declarat designerul pentru „The London Evening Standard". „Alb şi negru. Înţelegeţi că nu era perioada mea", spune Cavalli, recunoscut pentru modelele sale în culori vii.

"Visul meu, poate din cauza familiei mele, era să devin pictor."

Roberto Cavalli creator de modă

"După 25 de ani de activitate, Roberto Cavalli a fost descoperit."
 
Roberto Cavallicreator de modă

1960 este anul în care Roberto Cavalli a renunţat la studii pentru a-şi înfiinţa propria companie de modă.

Cavalli a pozat alături de prietenul său fidel, Lupo

Naomi Campbell, pentru Cavalli

image

Revenirea şi extinderea

„Designerul italian cu suflet de nomad", aşa cum l-au numit jurnaliştii de la „The New York Times", s-a întors cu zgomot în lumina reflectoarelor. Unul dintre cei mai importanţi paşi a fost decizia de a picta pe denim, deschizând astfel o piaţă cu totul nouă în 1993.

În 1999, Cavalli a prezentat prima colecţie de ochelari şi, în toamna lui 2002, şi-a lansat primul parfum. Plănuia iniţial să-l numească Serpente, iar sticla era imprimată cu un model de piele de şarpe. Până la urmă, numele a fost simplu „Parfumul Roberto Cavalli".

Linia de jeans a fost redenumită din „Cavalli Jeans" în „Just Cavalli" şi, în 2000, compania a început o campanie agresivă de extindere, deschizând magazine în marile oraşe. În 2005, a fost angajat de „Playboy" pentru a revitaliza costumele iepuraşilor. În acelaşi an a apărut şi băutura Cavalli Vodka, urmată de sortimentele de vin Cavalli Collection şi Cavalli Selection.

Cu elicopetere, iahturi, maşini Ferrari, podgorii şi cluburi exclusiviste, Roberto Cavalli şi-a creat o imagine-şablon de latin-lover, scrie „Vogue". Iar creaţiile sale cu imprimeuri de inspiraţie animală, acoperite de strasuri şi paiete, cu cât mai multe detalii şi ornamente, nu făceau decât să-i confirme această imagine.

Însă a reduce creaţia lui Cavalli la atât ar fi o analiză superficială, continuă „Vogue". Da, el a fost omul perfect pentru a revitaliza costumul clasic al iepuraşilor Playboy.

 Da, a fost pus semnul egal între numele său şi sintagma „Exces înseamnă succes". Însă, aşa cum notează criticul de modă Hamish Bowles, „curajul clar şi scandalos al convingerilor lui Cavalli îi permit să filtreze şi să zgâlţâie influenţe pe care le face ale sale".

Iar Cavalli este la fel de mult „haute-hippie" pe cât este glamor pentru covorul roşu. Colecţiile sale au imprimeuri de leopard, piele şi decoltee adânci, dar au şi croieli exemplare, modele florale romantice şi piese all-white.

„Show-urile sale de modă livrează dramatism. La fel şi hainele sale", conchide „Vogue". În 2010, Cavalli a sărbătorit 40 de ani de carieră. Casa de  modă s-a extins cu succes în domenii variate, de la accesorii la aparatură sportivă.

image
Stil de viață

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite