Foto MOCĂNIȚELE ROMÂNIEI. Episodul 3. De la film de Hollywood la recorduri mondiale - aventuri pe șine

0
Publicat:

Județul Mureș s-ar putea mândri cu două mocănițe: Mocănița Sovata, activă și cu trasee pitorești de peste un secol, care traversează peisaje de basm în ținuturi unice, și Mocănița Transilvaniei, care, însă, este revitalizată de bistrițeni, ce propun un alt gen de călătorii de neuitat.

Mocănița de la Sovata și Mocănița Transilvaniei sau Mocănița de la Teaca Colaj
Mocănița de la Sovata și Mocănița Transilvaniei sau Mocănița de la Teaca Colaj

România are multe comori – unele naturale, altele create de mâna omului. Straniu este că, spre deosebire de alte țări, mare parte dintre aceste tezaure sunt prea puțin exploatate și puse în valoare. Exemplele includ mocănițele, care sunt astăzi prea puține la număr față de câte au fost odată: mai sunt funcționale doar opt.

„Weekend Adevărul“ vă propune să vizitați, cu fiecare dintre ele, locuri pentru o toamnă magică, unde doar micul tren cu aburi vă poate duce.

În ediția de astăzi, ne urcăm la bordul legendarului tren și ne lăsăm purtați prin fermecătoarele peisaje mureșene și bistrițene (VEZI GALERIA FOTO).

MOCĂNIȚA DIN STAȚIUNEA CU TREI RECORDURI MONDIALE

Mocănița din Sovata - Mureș străbate o mică porțiune dintr-un traseu inaugurat în urmă cu mai bine de un secol, cuprins între Sovata și Câmpu Cetății. În fiecare an parcurge acest traseu din luna aprilie până în octombrie.

Pe timpul verii au loc câte trei curse în fiecare zi a săptămânii, cu excepția zilei de luni, iar toamna, câte două curse pe zi doar la final de săptămână. Așadar, vara pleacă la orele 10:00, 13:30 și 17:00, din Gara Mică Sovata, dacă se adună minimum 20 de călători, iar toamna la orele 10:00 și 13:30.

Între 11 și 13 octombrie 2024, Mocănița Sovata vă invită la „Festivalul Dovleacului”, iar în perioada 25 - 27 octombrie, la Halloween Train, un eveniment în care costumația este obligatorie. Închiderea sezonului turistic va avea loc în acest an între 1 și 3 noiembrie.

Tronsonul de doar 14 kilometri, tur-retur, este parcurs în aproximativ două ore: viteza maximă a mocăniței nu depășește 35 km/h, însă pe anumite porțiuni ale traseului este chiar mai redusă.

Tarife transport cu Mocănița Sovata

Important de reținut este că, în cazul intemperiilor, cursele se anulează, la fel și în cazul unor defecțiuni tehnice, dar și că nu sunt admise în tren persoanele aflate sub influența băuturilor alcoolice. Mai multe detalii puteți afla atât de pe site-ul propriu mocanitasovata.ro cât și de pe pagina dedicată de Facebook.

Prețul unui bilet este acum 50 de lei pentru copii între 4 și 14 ani, 60 de lei pentru pensionarii peste 65 de ani și 70 de lei pentru categoria 14-65 de ani. Biletele se pot achiziționa doar de la casa de bilete din Gara Mică Sovata, deschisă în fiecare zi începând cu ora 8:00. Se pot achita cu bani cash, dar și cu cardul, potrivit informațiilor de pe site-ul mocăniței.

Mocănița Sovata: țesută în timp - o istorie feroviară de peste 100 de ani

Istoricul Mocăniței de la Sovata este legat de construcția căii ferate înguste Târgu Mureș-Praid, începută în 1912. Trei ani mai târziu avea să fie pusă în funcțiune prima garnitură de pe acest traseu. A circulat astfel, neîntrerupt, timp de mai bine de șapte decenii, până în 1988, când s-a demarat refacerea tronsonului dintre Târgu Mureș și Sovata, proces care a durat până în 1992. Doar că, cinci ani mai târziu, s-a decis închiderea întregului tronson. Ideea de repunere pe șine a mocăniței a fost reluată în 2010 și a durat mai puțin de un an implementarea ei în scop turistic, până în vara lui 2011, când s-a reabilitat tronsonul dintre Sovata și Câmpu Cetății.

Mocănița de la Sovata face parte din lotul de 10 locomotive construite în 1949 în Polonia, dintre care două au ajuns în România, fiind conservate până în 2011 în Depoul Sibiu. Locomotiva pe aburi funcționează pe cărbune și lemn de esență tare. Garnitura are cinci vagoane tip gondolă, fiecare dintre acestea cu o lungime între 11 și 12 metri, cel mai vechi fiind construit în 1953, iar restul între 1985 și 1991.

De la cel mai mare lac helioterm din lume la Salina Praid

De la București la Sovata se ajunge prin Ploiești, Brașov și Odorheiu Secuiesc, iar de la Cluj-Napoca fie prin Turda, fie prin Reghin, în timp ce traseul de la Sibiu trece prin Mediaș și Sângeorgiu de Pădure.

Ca atracții am aminti, în primul rând, stațiunea cu cel mai mare lac helioterm din lume, Ursu, singurul lac cu apă sărată înconjurat de un munte de sare cu o vegetație bogată, datorită solului vulcanic. De altfel, Sovata și lacul său dețin trei recorduri mondiale din acest motiv, al treilea fiind faptul că Lacul Ursu este singurul lac natural din lume a cărui apariție se cunoaște cu precizie de un minut – 27 mai 1875, ora 11:00.

Alte atracții în zonă sunt: Turnul Belvedere înalt de 28 de metri, Salina Praid, Lacul Negru cu nămol sapropelic, Lacul Paraschiva, Lacul Tivoli – artificial, cu apă dulce, singurul din Sovata pe care este permis accesul cu barca –, Parcul de aventură Adrenaline Plus, comuna Corund, aflată la 18 km depărtare de stațiune.

MOCĂNIȚA TRANSILVANIEI, SCENĂ ȘI PLATOU DE FILMARE

Ideea de a readuce această mocăniță la viață s-a născut în 2014, la inițiativa unui ONG din județul vecin Mureșului – Bistrița-Năsăud, cu care mureșenii împart traseul legendarului tren. Dorind să promoveze cultura locală, ecoturismul și activitățile în natură, prin sprijinirea comunităților locale, voluntarii bistrițeni au reușit să reinventeze acest tren cu aburi, oferindu-i o nouă identitate 

„Totul a plecat cumva dintr-o frustrare, că uite, avem un bun de patrimoniu care va ajunge la fier vechi și primul lucru pe care ni l-am dorit a fost să nu fie distrus... Ne-am dat seama că marele investitor era de fapt dealer de fier vechi“, aveau să povestească mai apoi, într-un documentar, inițiatorii proiectului.

De la glorie la conservare - mocănița care a rămas pe loc

În comparație însă cu celelalte mocănițe, Mocănița Transilvaniei sau „trenul mic din Transilvania” / Mocănița de la Teaca încă nu este operațională. A fost folosită ocazional, pentru a ajunge în diverse locuri de pe traseul ce lega odinioară orașul Târgu Mureș (Mureș) de Lechința (Bistrița Năsăud), după care s-a stopat funcționarea pentru că linia nu prezenta siguranță. Prin urmare, Mocănița Transilvaniei mai mult stă decât se mișcă.

Când au demarat proiectul, voluntarii și-au dorit să promoveze legendarul tren cu aburi ca să primească sprijin, dar și pentru a afla starea celor 70 km (100 km, după alte surse) de cale ferată intrați în conservare. Excursiile organizate în acest sens, inclusiv cu drezina, au reprezentat șansa a peste 100 de oameni de a explora frumusețea Câmpiei Transilvaniei pe șine. Așa s-a ajuns ca de la un grup de șase voluntari din trei județe să se creeze Asociația „Mocănița Transilvaniei“, la împlinirea unui secol de la darea în folosință a acestei linii de cale ferată îngustă, în 1915.

Ce a mai rămas din moștenirea feroviară a austro-ungarilor și planurile ambițioase

Planurile austro-ungarilor vizaseră construirea a trei linii de cale ferată înguste în zonă, pentru a conecta Târgu Mureș de localitățile dimprejur, una dintre ele fiind cea destinată acum Mocăniței Transilvaniei. Se dorea astfel ca sarea de la Praid, lemnul din pădurile de pe Valea Nirajului, precum și cerealele și animalele din Câmpia Bandului, Miheşului şi Tecii să fie transportate în Transilvania, și mai departe spre Budapesta și Viena.

Primele lucrări au demarat în 1912, dar un an mai târziu întreaga muncă a fost distrusă de inundații. Iar primele transporturi, efectuate între anii 1915 și 1919, au fost unele de natură militară: de la trupe la alimente și animale necesare susținerii armatei austro-ungare.

Mai târziu, în perioada comunistă, mocănița a cărat muncitorii navetiști către cele două fabrici de zahăr din regiune și pe localnicii care aveau nevoie să ajungă la piață, în Târgu Mureș. La câțiva ani după decembrie 1989, șuieratul locomotivei nu s-a mai auzit, sectoarele de cale ferată îngustă fiind scoase din funcțiune din lipsă de rentabilitate economică, lăsate de izbeliște și vandalizate, cum s-a întâmplat în toată țara.

De la splendoare la reinventare cu Mocănița de la Teaca

Voluntarii bistrițeni au reușit, până acum, să achiziționeze o locomotivă, să refacă un depou, să reabiliteze gările de pe traseu, dintre care într-una, pe cea de la Teaca (Bistrița - Năsăud), să o transforme în muzeu, Muzeul rulant transilvan: Mocănița Transilvaniei.

În zonă se organizează și multe alte evenimente, extrem de apreciate și de populare, ce au ca element central legendarul tren, de la festivaluri care au reunit 10.000 de oameni la ateliere, competiții sportive, acțiuni culturale ori și de salvare a unor monumente istorice de pe traseu, precum Castelul Teleki, dar și campanii de fundraising. Un lungmetraj independent care a fost filmat în județele Mureș și Bistrița-Năsăud, inclusiv în Mocănița Transilvaniei, a fost premiat în SUA, la mai multe festivaluri de film, intrând în atenția Hollywood-ului.

Spre exemplu, sâmbătă, 12 octombrie 2024, sunteți invitați să participați la „Semimaratonul Mocăniței” pe domeniile Teleki. Este un eveniment sportiv în aer liber organizat pe dealurile din jurul Castelului Teleki, din județul Bistrița-Năsăud, cu scopul de a promova un stil de viață sănătos și activ, de a încuraja participanții să exploreze zona mocăniței și de a contribui financiar la repunerea mocăniței de la Teaca în funcțiune.  

Despre evenimentele care se organizează în zonă, dar și despre stadiul lucrărilor, puteți afla amănunte atât pe site-ul dedicat, mocanitatransilvaniei.ro, cât și pe pagina de Facebook a Asociației Mocănița Transilvaniei.

35 de kilometri, legătura între trecut și viitor

Traseul pentru care voluntarii încă se luptă să fie readus la viață este cuprins între Teaca (Bistrița Năsăud) și Râciu (Mureș), 35 de kilometri (din cei aproape 200 km care au existat în total pe cele trei căi de pe care linia ferată a dispărut efectiv în mare parte) prin zone în care tunelurile nu sunt cele făcute de om, ci cele realizate de natură, cu ajutorul copacilor.

Prin urmare, merită să ajungeți în zonă când se organizează evenimente pentru că sunt de neuitat. La fel sunt și atracțiile din împrejurimi, precum Castelul Teleki din Pomuș, Rezervația Naturală Laleaua Pestriță, Pădurea Schullerwald din Bistrița, Turnul Dogarilor din Bistrița, Crama Lechința, iar mai departe Sângeorz Băi, Pasul Tihuța, Lacul Colibița (în Bistrița-Năsăud), sau în Mureș – Sighișoara, Sovata, Rezervația de bujori de stepă din Zau de Câmpie, Pădurea Mociar, Parcul Natural Defileul Mureșului, Târgu Mureș.

Așadar, indiferent de preferințele voastre, Mocănițele României sunt gata să vă ofere aventuri memorabile, să vă răpească în peisaje de poveste și să vă aștepte cu surprize de neuitat și amintiri de neșters.

Călătorii



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite