Cum transformă unele țări „bula supraturismului” în oportunități de aur pentru a atrage vizitatori
0În timp ce destinațiile turistice populare se confruntă cu supraturismul și caută soluții pentru a-l combate, locațiile mai puțin cunoscute profită de această situație și atrag turiști dezamăgiți, oferind experiențe similare la prețuri mai accesibile.
După protestele din vara aceasta împotriva turismului excesiv, există și o veste bună: pentru fiecare destinație aglomerată din Europa, există numeroase locuri în lume care au nevoie de turiști.
Piața San Marco din Veneția pare să găzduiască mai mulți turiști decât porumbei, Barcelona înregistrează agresiuni față de vizitatori, iar traseele din Cinque Terre, Italia, par mai aglomerate ca niciodată. În schimb, există orașe bogate în cultură și trasee de drumeție unde vei găsi liniște și autenticitate.
Deși supraturismul afectează multe locuri renumite, în țările mai puțin dezvoltate, veniturile din turism contribuie la infrastructură și la dezvoltarea comunităților, oferind locuri de muncă și ocazia localnicilor de a-și promova tradițiile. Gestionat eficient, turismul poate aduce beneficii economice și culturale, unind oamenii în jurul experiențelor comune, fără a repeta problemele din această vară.
Iată patru destinații care folosesc turismul pentru a-și dezvolta economiile și își întâmpină vizitatorii cu brațele deschise.
Groenlanda, destinație pentru aventură: aurora boreală, boi muscați și balene
Groenlanda, cu peisaje unice și relief spectaculos, mizează pe turismul de aventură – escaladă, observarea balenelor, camping pe calota glaciară – și pe atracțiile turistice de iarnă, precum aurora boreală.
La sfârșitul lunii noiembrie 2024, se va inaugura un nou aeroport internațional în capitala Nuuk, iar o pistă internațională este planificată pentru 2026 în capitala turistică din nord, Ilulissat. Aceste proiecte marchează o schimbare majoră, întrucât Groenlanda nu dispunea până acum de piste suficient de lungi pentru zboruri internaționale directe, călătorii fiind redirecționați prin Kangerlussuaq și apoi transportați cu avioane mai mici.
Noua infrastructură va permite atât creșterea fluxului de turiști direct în capitală, cât și transportul mai facil al mărfurilor importate și exportate, contribuind astfel la economia țării, în special prin exportul de produse marine. Dezvoltarea turismului va ajuta la finanțarea aeroporturilor și va crea locuri de muncă pe termen lung.
În prezent, atragerea turiștilor în sezonul de iarnă este esențială pentru a oferi locuri de muncă permanente. Promovarea turismului către locuri unde soarele abia răsare în plină iarnă – și unde temperaturile pot scădea până la -50°C – poate părea o provocare pentru oricine. Dar Groenlanda a transformat condițiile extreme într-o oportunitate, deschizând cabane cu vedere la cer și igloo-uri pentru experiențe fascinante cu aurora boreală.
Obiectivul este ca 80% din populație să perceapă turismul ca pe un beneficiu social. Autoritățile intenționează să gestioneze în acest sens un turism echilibrat, pentru a evita copleșirea comunităților locale.
Nordul Groenlandei s-a axat pe a oferi experiențe unice, cum ar fi observarea boilor moscați și a balenelor de la țărm, alături de reconstituiri istorice organizate de muzeele locale. În orașe mici, precum Qasigiannguit, turiștii pot experimenta un mediu natural și cultural autentic, departe de aglomerația altor destinații turistice.
Marocul pariază pe Cupa Mondială din 2030 pentru a promova orașele mici
Exotica țară din nordul Africii vede organizarea Cupei Mondiale din 2030 ca pe o oportunitate de aur pentru stimularea turismului. Marocul își propune să dubleze numărul de turiști, având ca țintă 26 de milioane de vizitatori anuali în următorii cinci ani.
În contextul găzduirii împreună cu Spania și Portugalia a evenimentului, Marocul și-a propus să-și dezvolte infrastructura turistică prin construirea de noi hoteluri. Se estimează că sunt necesare 100.000 de paturi suplimentare pentru a acomoda fanii și echipele de fotbal care vor vizita țara, iar numeroase lanțuri hoteliere internaționale participă la acest proiect. Printre noile facilități se numără hoteluri precum Waldorf Astoria în Tangier și 25 de noi locații Radisson, care urmează să fie deschise până în 2030, dar și alte unități reabilitate după cutremurul de anul trecut.
„Turismul a avut un impact pozitiv în Marrakech. Străzile sunt mai curate, iar orașul este sigur. Cu toate acestea, datorită numărului mare de zboruri low-cost, aglomerația este o problemă”, recunosc specialiștii în turism.
Dezvoltarea industriei turistice din Maroc include creșterea numărului de zboruri către Marrakech, ceea ce probabil va păstra orașul animat și în viitor. Cu toate acestea, Cupa Mondială va focaliza atenția și asupra unor orașe mai puțin vizitate, precum Casablanca, Agadir, Fez, Rabat și Tangier, unde se investește în stadioane și cazare.
Fez, capitala culturală a Marocului, este recomandată datorită celei mai mari medine din lume și a atmosferei sale mai puțin aglomerate. Excursiile de o zi din Agadir către Taroudant, numit și „micul Marrakech”, sau sesiunile de surf la Taghazout, un sat de pescari de pe coastă, se numără de asemenea printre recomandări.
Vizitatorii Marrakech-ului pot explora și Munții Atlas, aflați la doar câteva ore distanță.
Prin dezvoltarea orașelor mari, o experiență autentică ar putea însemna și explorarea locațiilor mai retrase din apropiere.
Serbia și lecțiile Croației. Accent pe «Gibraltarul Dunării» și casele «cutii de bomboane»
Vecina României, Serbia mizează pe peisaje montane, turism rural și wellness, dar și pe bogăția sa culturală diversă. Inspirându-se din succesul Croației în turism, Serbia caută o abordare mai sustenabilă, colaborând cu Consiliul Global pentru Turism Sustenabil pentru proiecte de turism cultural, cu un impact minim asupra mediului.
Schimbarea strategiei naționale a mutat accentul de pe experiențele urbane (precum Belgrad) spre ecoturism și susținerea economiilor locale. Astfel, turismul montan și de wellness câștigă popularitate, iar ecoturismul prosperă în zonele colinare și de observare a faunei.
În timp ce turiștii se bucură de aceste experiențe în natură, afacerile locale primesc un impuls, iar locurile de muncă devin mai sigure. Rețeta pare să funcționeze, din moment ce turismul internațional a crescut în Serbia cu 20% în 2023.
Specialiștii recomandă turiștilor și orașe precum Novi Sad, cu influențe habsburgice unice - clădiri de tip „cutie cu bomboane” asemănătoare cu cele din Praga și Budapesta, Cetatea Petrovaradin – supranumită „Gibraltarul Dunării” – și preparate culinare cu accente austriece, precum ștrudelul și gulașul.
Georgia mizează pe accesibilitate și dezvoltarea infrastructurii pentru a atrage turiști
Situată la granița cu Turcia, Rusia și Azerbaijan, lângă Marea Neagră, Georgia are planuri ambițioase pentru a atrage o varietate de turiști, de la vizitatori cu dizabilități și călători independenți până la turiști de croazieră, în special în portul vast din Batumi, al doilea oraș al țării.
Noul său plan de dezvoltare pe 10 ani vizează totul, de la crearea de semnalizări internaționale pentru a ajuta turiștii să navigheze singuri prin țară, la îmbunătățirea accesibilității, transportului public și a porturilor pentru nave de croazieră.
Turismul este relativ nou în Georgia. Oferă o carieră relativ nouă și rezultatul constă într-o generație fantastică de ghizi entuziasmați care vorbesc engleza excelent și învață cum să se adapteze la diferite tipuri de vizitatori.
Fiind o destinație turistică în dezvoltare, Georgia nu dispune încă de anumite lucruri pe care le-ai putea considera normale în Europa de Vest, cum ar fi o rețea extinsă de drumuri asfaltate. Cu toate acestea, există speranța că veniturile din turism vor contribui la dezvoltarea unor astfel de inițiative infrastructurale.
„Tbilisi este capitala mea preferată din lume, cu străzi pavate pitorești, o estetică autentică, zidurile unor vechi fortărețe, muzee și multe altele. Apoi sunt orașele săpate în stâncă, arhitectura și istoria sovietică – Stalin s-a născut aici – și munții din nord și sud, biserici și mănăstiri incluse în patrimoniul UNESCO, și o scenă culinară și viticolă vibrantă. Este atât de mult de văzut încât ai nevoie de o săptămână întreagă pentru a explora”, dezvăluie un specialist internațional în turism.