Românii riscă mai mult decât alți europeni când cumpără o mașină la mâna a doua
0Deși piața de mașini second hand s-a stabilizat și a revenit, în majoritatea țărilor, la nivelul de dinainte de pandemie, transparența rămâne o problemă semnificativă.
În fiecare an, mii de șoferi cumpără vehicule cu defecte ascunse și cu kilometrajul falsificat, adesea neștiind că plătesc în exces pentru o mașină care se află într-o stare mult mai proastă decât își imaginează.
Compania de date auto carVertical a efectuat studiul anual privind gradul de transparență din piață pentru a evalua care țări au cel mai ridicat nivel de risc la achiziționarea unui vehicul second-hand. România a coborât cu o poziție în ultimul an, ajungând pe locul 22 din 25 de țări cuprinse în indice, după ce anul trecut ocupa poziția 21. Ungaria s-a clasat pe locul 17, Serbia pe locul 19, iar Ucraina pe locul 25.
Multe mașini SH din România au kilometrajul dat înapoi
Cu toate că procentul mașinilor avariate și al celor care au kilometrajul dat înapoi în România s-au îmbunătățit ușor față de anul trecut, numărul mediu de kilometri șterși de pe odometru și vârsta medie a vehiculelor verificate a crescut, ceea ce a dus la coborârea cu o poziție a țării în clasament.
Cercetarea efectuată de carVertical în perioada octombrie 2023 – septembrie 2024 a dezvăluit că în România 6,9% dintre mașini aveau kilometrajul falsificat (7,8% în 2023), cu o derulare medie de 87.416 kilometri. O astfel de sumă ar putea dubla cu ușurință kilometrajul unei mașini care are câțiva ani vechime. Având în vedere că prețul unei mașini depinde în mod direct de kilometrajul său, șoferii care achiziționează aceste vehicule plătesc semnificativ în exces.
Statisticile referitoare la mașinile avariate sunt și ele îngrijorătoare: mai mult de jumătate (57,8%) dintre toate vehiculele din România care au fost verificate pe platforma carVertical au fost implicate în accidente, cu o daună medie de 16.259 lei. Anul trecut situația a fost și mai gravă: 59,1% dintre autovehicule verificate fuseseră avariate, valoarea medie a daunelor fiind de 19.298 de lei.
Șoferii care achiziționează vehicule importate în România se confruntă cu cel mai mare risc de a achiziționa mașini cu kilometrajul falsificat sau care au suferit daune în trecut. Potrivit lui Matas Buzelis, expertul auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical, mașinile care fac obiectul comerțului transfrontalier au de până la 4 ori mai multe șanse de a avea odometrul falsificat. 59,6% dintre toate mașinile rulate din România au fost importate din alte țări, adăugând un alt factor de risc pentru cumpărători.
Vârsta medie a vehiculelor achiziționate în România este de 9,8 ani, care, deși este relativ mai scăzută în comparație cu alte țări din Europa de Est, încă prezintă provocări în ceea ce privește transparența și starea vehiculului.
Piața din Marea Britanie îți păstrează poziția de lider
Ca și în anii precedenți, Marea Britanie a avut cea mai transparentă piață de mașini second hand dintre toate țările studiate. Doar 2,1% dintre mașini aveau kilometrajul falsificat, iar 17,8% dintre vehicule au fost avariate. Spre deosebire de Europa continentală, Marea Britanie folosește predominant mașini cu volanul pe dreapta, mașini care circulă în țară pe toată durata lor de viață (doar 2% dintre vehiculele inspectate fuseseră importate). Topul celor mai transparente cinci țări include și Italia, Elveția, Germania și Suedia.
„Cumpărătorii de mașini din Europa de Vest și Scandinavia au șanse mai mici de a se confrunta cu fraudarea kilometrajului sau cu defecte ascunse. Legile mai stricte asigură că cumpărătorii pot avea mai multă încredere în istoricul și în calitatea vehiculelor la mâna a doua”, spune Buzelis.
Dintre țările est-europene, doar Slovenia a reușit să pătrundă în top 10, clasându-se pe locul 10.
Transparența pieței în Europa de Est rămâne neschimbată
Țările din studiu cu cel mai scăzut nivel de transparență sunt Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia. Aceste piețe s-au clasat și anul trecut în partea de jos a clasamentului. O proporție mare de mașini cu kilometrajul falsificat și care au suferit daune în trecut, un parc auto învechit și rate ridicate de import fac ca aceste piețe să fie considerate extrem de netransparente și riscante.
„Situația de pe piața autovehiculelor rulate din Europa de Est rămâne neschimbată”, explică Buzelis.
Cel mai ridicat nivel de cazuri de fraudare a kilometrajului în rândul țărilor europene a fost înregistrat în Letonia (11,1%), urmată de Ucraina (9,6%). Cea mai mare proporție de mașini avariate a fost găsită în Polonia (62,1%) și Slovacia (60,5%).
Cum a fost calculat Indicele de Transparență a Pieței
Studiul carVertical a analizat rapoartele privind istoricul vehiculelor achiziționate de utilizatorii companiei între octombrie 2023 și septembrie 2024. Indicele de Transparență a Pieței a fost calculat folosind șase indicatori:
• Procentul de odometre cu citiri falsificate
• Numărul mediu de kilometri șterși (în kilometri)
• Procentul de mașini avariate
• Valoarea relativă a prejudiciului
• Procentul de mașini rulate importate
• Vârsta medie a mașinilor verificate
Deoarece aceste criterii nu afectează în mod egal transparența pieței, fiecărui factor i-au fost atribuite ponderi diferite. De exemplu, numărul de kilometri cu care a fost falsificat odometrul este considerat mai important decât vârsta medie a mașinilor verificate într-o anumită țară.