Cum a ajuns Dacia una dintre mărcile cel mai bine vândute în Marea Britanie: „Cel mai faimos produs de export al României”
0Într-un amplu articol, publicația britanică Daily Mail urmărește traseul spectaculos al Dacia, fostă emblemă a industriei auto comuniste românești, transformată într-un simbol global al accesibilității și fiabilității. În prezent, Dacia a căpătat statutul de best-seller pe piața britanică, unde se preconizează că va vinde 280.000 de vehicule până la finalul lui 2025.

Există câteva mașini care sunt celebre pentru că „au pus lumea pe roți”. Volkswagen Beetle, Citroen 2CV și Mini au oferit cumpărătorilor patru roți la un preț mic și, astfel, au câștigat o faimă uriașă.
Astăzi, există un alt brand care face valuri printre șoferii moderni: Dacia.
Producătorul auto român a început ca un producător național cu scopul de a oferi mașini fiabile și accesibile tuturor românilor - de atunci s-a transformat într-o poveste de succes globală fără precedent, scrie Dailly Mail.
Freda Lewis-Stempel a condus noul Dacia Duster prin România în încercarea de a înțelege originile curajoase ale mărcii și de a afla formula care a dus aceste mașini economice să devină bestselleruri la nivel mondial.
O scurtă istorie a Dacia: De la România la drumurile din Marea Britanie
Dacia a fost fondată în România în 1966 sub conducerea Partidului Comunist Român, numele Dacia fiind o referință directă la regiunea antică Dacia, care astăzi face parte din România.
La fel ca în cazul Volkswagen din Germania, obiectivul era clar: să ofere mașini moderne, fiabile și ieftine pentru toți românii.
În 1999, Renault a preluat Dacia, iar modelele Dacia destinate pieței de masă, recunoscute astăzi, au început să fie comercializate în Europa.
Sedanul Logan a apărut primul în 2004, urmat de modelele Sandero și Duster în 2010. Cu un preț de doar 5.000 de euro, Logan a revoluționat piața auto și a înregistrat un succes comercial enorm.
Sandero și Duster au continuat această tendință, oferind șoferilor din orașe și locuitorilor din mediul rural mașini ieftine, fără pretenții.
Apoi, în 2013, Dacia a fost lansată în Marea Britanie, oferind familiilor modelul său supermini Sandero la prețul de 5.995 lire sterline. Acesta era același preț ca al unui Ford Fiesta în 1989.
Strategia de branding a Dacia nu s-a schimbat de atunci, cel mai scump model oferit astăzi, Bigster, costând 25.215 lire sterline.
Chiar și pe noua piață a mașinilor electrice, Dacia stabilește standardul accesibilității cu modelul său Spring EV.
Această mașină mică de oraș are un preț de 14.995 lire sterline, ceea ce o face cea mai ieftină mașină electrică din Marea Britanie, cu o autonomie considerabilă.

De fapt, singurul model din gama de șase mașini Dacia care costă peste 20.000 de lire sterline este Bigster, iar modelul de bază Sandero costă 14.715 lire sterline.
În Marea Britanie, Dacia este cunoscută pentru prețurile mici, costurile reduse de exploatare, fiabilitatea și funcționalitatea fără compromisuri.
Pentru a pune acest lucru în context, un sondaj realizat de Parc Auto în 2020 a arătat că mărcile franceze reprezintă 62% din parcul auto al gospodăriilor franceze. Dar asta include Renault, Citroen, Peugeot – Renault în sine reprezentând 22%.
Prezența constantă a Dacia în România îți amintește de adevăratul sens al unei mașini: este un vehicul care te duce din punctul A în punctul B. Pentru atât de mulți oameni din lume, și în special pentru români, o mașină este o necesitate, și nu un lux, și este ușor să uiți asta când ești înconjurat constant de șoferi care vor cele mai noi și mai spectaculoase motoare.
Fiabilitatea, costurile reduse de exploatare și capacitatea 4x4 sunt toate necesare. Chat GPT, 100 de funcții ADAS, scaune încălzite, Wi-Fi și camere 360 nu sunt necesare. Popularitatea Dacia subliniază acest lucru incredibil de clar.
”Și nu poți să nu fii cuprins de sentimentul de mândrie națională pe care Dacia îl inspiră în România, în timp ce conduci prin peisajul uluitor al țării: Dacia este cel mai faimos produs de export al României și are o mare importanță istorică și culturală în țară. Furnizarea de vehicule accesibile și fiabile poporului român a făcut din Dacia nu doar un element de bază pe șoselele României, ci și un simbol al puterii industriale și al ingeniozității românești”, scrie Freda Lewis-Stempel.
Viața rurală în România: cum este Dacia parte integrantă din activitatea agricolă
România este țara cu cel mai mare număr de fermieri din UE, cu aproape 3,5 milioane de fermieri, adică puțin peste 44%. Și 90% dintre aceștia sunt mici fermieri, cu exploatații de mai puțin de 5 hectare.
Dacă un fermier conducea o mașină, era o Dacia. Așadar, statistica conform căreia 60% dintre români conduc o Dacia are o semnificație mult mai profundă – la baza ei se află modul în care aceste comunități și tradiții sunt păstrate vii datorită transportului ieftin pe care Dacia îl oferă fermierilor români.
Poziționarea mărcii Dacia și marketingul inteligent
Simțul umorului al mărcii Dacia merge mână în mână cu originile sale robuste, iar această combinație s-a dovedit a fi una câștigătoare în ceea ce privește promovarea mașinilor sale ieftine.
Campaniile comerciale au jucat în mod amuzant pe lipsa de lux a mărcii Dacia, subliniind în schimb faptul că Dacia face bine lucrurile de bază.
Printre reclamele TV celebre se numără reclamele Sandero „Lawnmower feature?”, „Ping Pong” și „Mermaid?”, toate sugerând în mod amuzant caracteristici inutile pe care Sandero le-ar putea avea, reafirmând în același timp că Sandero are de fapt toate caracteristicile de care aveți nevoie – cum ar fi consum redus și costuri mici.
Reclama Duster „Another One Drives a Duster” a preluat melodia originală a formației Queen, a rescris versurile pentru a se concentra pe modelul Duster restilizat și a arătat clasele „elite” care râvnesc la un Duster. A fost un succes răsunător.
Apoi, reclama ulterioară „Go Duster”, bazată pe melodia tematică din Ghostbusters, a evidențiat faptul că Duster vă oferă un SUV de familie cu toate gadgeturile de care aveți nevoie, totul pe fondul unei melodii optimiste pe care ați ajuns să o asociați cu modelul.
Prin reclame, Dacia a vrut ca oamenii să știe fără echivoc ce oferă marca, ce înseamnă să cumperi Dacia și cum viața ar fi mai bună cu o Dacia.
Echipa de publicitate a îndeplinit cu succes obiectivul, ajutând enorm Dacia să-și atingă poziționarea de brand și strategia de vânzări care au dus la succesul de astăzi.
Câți șoferi Dacia există în întreaga lume?
În 2024, Dacia a vândut aproape 680.000 de vehicule în întreaga lume, ceea ce reprezintă o creștere de 2,3% față de 2023.
Nu numai că aceasta a fost o performanță puternică în sine, dar a însemnat și că Dacia a obținut 3,9% din vânzările de autoturisme și vehicule comerciale ușoare (LCV) în Europa și 4,5% din vânzările de autoturisme.
Atingând un prag important, Dacia a depășit nouă milioane de vehicule vândute de la relansarea sa în 2005, modelul Sandero fiind încununat cel mai bine vândut automobil din Europa în 2024, cu aproape 310.000 de unități vândute.
Până la sfârșitul anului 2025, se preconizează că Dacia va fi vândut aproximativ 280.000 de vehicule în Marea Britanie.
În prezent, autoturismele Dacia sunt comercializate în 44 de țări din Europa, oferind opt milioane de clienți autoturisme cu un raport calitate-preț excelent – o realizare remarcabilă pentru o companie comunistă din anii '60.
Dacia a anunțat, de asemenea, că în curând va lansa un alt autoturism electric în valoare de 15.000 de lire sterline, ceea ce înseamnă că Dacia ar putea deveni în curând și marca de autoturisme electrice ieftine și de încredere.