Unul dintre cele mai urmărite programe TV din lume este o telenovelă indiană cu subiecte tabu: Educaţia prin divertisment poate schimba normele sociale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Telenovela o are în prim plan pe Mathur, o tânără care renunţă la o carieră strălucită în Mumbai pentru a practica medicina în satul natal
Telenovela o are în prim plan pe Mathur, o tânără care renunţă la o carieră strălucită în Mumbai pentru a practica medicina în satul natal

O telenovelă indiană, care abordează teme precum atacurile cu acid, violenţa domestică şi avortul, a devenit unul dintre cele mai vizionate programe de televiziune din lume, cu peste 400 de milioane de telespectatori.

Televiziunea publică din India a anunţat că audienţa primelor două sezoane ale serialului „Main Kuch Bhi Kar Sakti Hoon/ I, a woman, can achieve anything“ a fost de peste 400 de milioane de telespectatori, scrie „The Guardian“.

În parte finanţat de Regatul Unit şi gândit de un ONG pentru a promova sănătatea sexuală şi familială, succesul proiectului a fost neaşteptat, după cum mărturiseşte Poonam Muttreja, directorul Population Foundation din India, organizaţie care a dezvoltat programul.

Peste 1,4 milioane de telespectatori au sunat să-şi spună părerea

Telespectatorii au fost invitaţi să sune la un număr special pentru a-şi spune părerea cu privire la producţie, însă centrala telefonică a cedat după doar două ore de la difuzarea primului episod din cauza numărului foarte mare de apeluri. „Estimările noastre erau că vom primi în jur de 250 de apeluri pe zi. După primul episod însă am primit 7.000 de apeluri într-o singură oră. În două ore, centrala noastră a cedat“, a spus Muttreja.

Până la finalul primului sezon al serialului, peste 1,4 milioane de persoane au sunat pentru a comenta drama care o are în centru pe Sneha Mathur, o femeie ce renunţă la cariera de doctor în Mumbai pentru a-şi practica meseria în satul ei, Pratappur. Mathur ia această decizie după ce sora ei este forţată să facă un avort şi moare în timpul procedurii. Într-un alt episod, o altă soră de-a protagonistei este atacată cu acid după ce se alătură unei echipe mixte de fotbal.

Ce s-a schimbat după ce oamenii au văzut telenovela 

Regizorii şi scenariştii şi-au petrecut un an vizitând centrele indiene care studiază problemele sociale ale ţării şi au ajuns la concluzia că, de cele mai multe ori, cuplurile din India nu cunosc beneficiile utilizării prezervativelor. Aproximativ 85% din bugetul alocat planningului familial este cheltuit pe operaţii de sterilizare a femeilor şi o mare parte din restul banilor sunt destinaţi avorturilor. Una din zece femei care avortează moare în timpul sau după procedură.

„Educaţia prin divertisment, dacă este bine făcută, poate schimba foarte rapid normele sociale şi poate atrage modificări comportamentale“, este de părere Muttreja. Şi are dreptate. După primul sezon al serialului, aproximativ 40% dintre femeile chestionate au fost de acord că o căsătorie la vârstă fragedă pune în pericol viaţa femeii şi a copiilor spre deosebire de procentul de 25% înregistrat înainte ca femeile să vizioneze serialul. În rândul bărbaţilor, doar 2% credeau, înainte de a urmări serialul, că mariajul la o vârstă mică este o problemă. Rata a crescut la 1 din 3, după ce au urmărit show-ul, scrie şi News.ro

De asemenea, şi atitudinea faţă de violenţa domestică s-a schimbat în rândul celor care au urmărit telenovela. Numărul femeilor care sunt de acord că soţia merită să fie bătută dacă este suspectată de soţ că l-a înşelat a scăzut cu peste 30%, în timp ce între bărbaţii chestionaţi, cu 22% mai puţini au fost în favoarea acestui lucru.

„Nu poţi vorbi despre contactul sexual, aşa că nu am făcut-o. Nu am vorbit despre adolescenţii necăsătoriţi şi nevoia lor de contraceptive - nu explicit. Homosexualitatea este scoasă din calcul pentru că ar naşte controverse“, a adăugat Muttreja.

Indienii au mai multă încredere în vedete decât în politicieni sau poliţişti

Telenovelele se bucură de foarte mult succes în India, mai ales de la începutul anilor 2000, de când tot mai multe gospodării beneficiază de televiziune prin cablu. Într-o ţară în care guvernul poate avea o influenţă marginală asupra vieţii oamenilor, celebrităţile au o putere enormă, susţine Shoma Munshi, antropolog şi autor a două cărţi ce vizează telenovelele indiene.

„Când starul bollywoodian Amitabh Bachchan i-a rugat pe fani să le administreze copiilor vaccinurile antipolio, aceştia i-au dat mai multă ascultare decât guvernului Indiei. În India, nimeni nu are încredere într-un poliţist, nimeni nu are încredere într-un politician. Însă oamenii cred ceea ce le spun celebrităţile“, explică Munshi.

Totuşi, regizorul telenovelei, Feroz Abbas Khan, este conştient de limitările producţiei: „Să nu avem impresia că un singur program de televiziune are puterea de a schimba totul. Sigur că într-o societate conservatoare, acest program depăşeşte limitele. În societatea noastră, nimeni nu vorbeşte. Copiii şi părinţii nu poartă discuţii despre sex. Noi vorbim despre menstruaţie, masturbare, contraceptive. Aceste lucruri nu au fost niciodată vizibile pe micile ecrane din India, iar noi am împins limitele.“

Al treilea sezon al serialului „Main Kuch Bhi Kar Sakti Hoon“ se află în lucru.

TV

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite