Elogii la Veneţia: „Imaginea lui Mălaimare Jr. este excepţională“
0
„The Master“, în regia lui Paul Thomas Anderson, la care Mihai Mălaimare a lucrat ca director de imagine, este deja favorit la trofeul Leul de Aur.
Puţine filme au parte de o primire atât de unanim entuziastă şi cu superlative categorice precum „excepţional“, „capodoperă“, „copleşitor“. De la „Variety“, „Hollywood Reporter“ şi „Screen International“ la „The Guardian“, trecând prin site-urile şi blogurile de cinema anglo-saxone, critica de film a fost sedusă de meditaţia lui Paul Thomas Anderson asupra vieţilor marginale, a vulnerabilităţii lor, şi a şarlatanismului religios.
Notat cu 4 sau 5 stele în majoritatea publicaţiilor, „The Master“ s-a ridicat mult deasupra celorlalte filme din competiţia Festivalului de la Veneţia şi este deja favorit la Leul de Aur. Oscarurile nu sunt departe, comentează jurnaliştii, iar drama lui Anderson ar putea fi cel mai puternic concurent. În acest context, în care imaginea este unul dintre marile atuuri ale filmului – pe lângă interpretările excelente ale lui Joaquin Phoenix şi Philip Seymour Hoffman - o nominalizare la Oscar a directorului de imagine Mihai Mălaimare Jr. e foarte probabilă.
Este, de altfel, pentru prima dată când Anderson („There Will Be Blood“, „Boogie Nights“) lucrează cu un alt director de imagine decât Robert Elswit. Cu filmul acesta, Mălaimare marchează şi o premieră – este primul operator care a filmat în întregime pe peliculă de 70 de mm, de la „Far and Away“ (1992) al lui Ron Howard.
„Vizual, «The Master» este tonic, splendid, aproape hiper-senzitiv. Elemente de pictorial, ca apele oceanului, tonurile pielii, texturile hainelor şi luminile înserării sunt amplificate de pelicula de 70 de mm atât de abil folosită de Anderson şi Mihai Mălaimare Jr.“, scrie „The Hollywood Reporter“.
Hitfix.com notează că Mălaimare Jr., care a lucrat la „Tinereţe fără tinereţe“, „Tetro” şi „Twixt“, este „în ultimul timp, cel mai bun lucru la filmele lui Francis Ford Coppola“.
„Vechea fascinaţie a lui Paul Thomas Anderson pentru suflete în extremis ajunge în «The Master» la o apoteoză profund neliniştitoare“, notează şi publicaţia americană de specialitate „Variety“, remarcând asemănarea izbitoare cu începuturile Bisericii Scientologice. Filmul explorează „sociopatul marginal, un individ cu foarte multe cicatrici care caută cu disperare o formă de validare, dar se dovedeşte incapabil, mental şi emoţional, să o primească din partea unei comunităţi ale cărei motivaţii sunt cu totul suspecte“.
Joaquin Pheonix e un fost soldat în al doilea război mondial, instabil emoţional, acum fără ocupaţie şi fără ţintă. „Doctor al sufletelor rătăcite”, un intelectual carismatic jucat de Philip Seymour Hoffman, care coagulează în jurul lui o mişcare religioasă numită Cauza, îl ia în primire cu promisiunea că-l va transforma în omul „perfect“. Între cei doi se leagă o prietenie stranie, magistral jucată de cei doi actori.
Eliptic, auster şi neliniştitor, în fiecare cadru, filmul solicită toată atenţia spectatorului. „Când filmul se afundă în ape din ce în ce mai tulburi, imaginea absolut remarcabilă te ţine absorbit. Filmând în Hawaii şi în California nativă a lui Anderson, directorul de imagine Mihai Mălaimare Jr. capturează imagini de o excepţională claritate“, punctează „Variety“.
„The Master“ intră în cinematografele din SUA pe 14 septembrie. Data premierei în România nu a fost anunţată.























































