Avalanșă de reacții după eșecul Academiei de a le nominaliza pe Greta Gerwig și Margot Robbie la Oscar: „Unul dintre cele mai mari șocuri din istoria recentă”
0Faptul că filmul se bazează pe povestea unei păpuși i-a făcut rău lui „Barbie” la Oscaruri. Deși pelicula a fost nominalizată pentru cel mai bun film, Greta Gerwig a fost respinsă ca regizor, iar Margot Robbie a fost lăsată pe dinafară la categoria cea mai bună actriță, omisiuni care au provocat o avalanșă de indignare pe internet și din partea colegilor lor, notează BBC.

Associated Press a numit excluderea lui Gerwig „unul dintre cele mai mari șocuri din istoria recentă”.
Unii fani s-au răzbunat pe Ken. După cum a subliniat USA Today, citând un utilizator de pe X (fostul Twitter), faptul că Ryan Gosling a fost nominalizat la categoria cel mai bun actor în rol secundar, în timp ce Gerwig și Robbie au fost lăsate pe dinafară „dovedește într-un fel ideea filmului”, că patriarhatul este încă printre noi.
Gosling, însuși Ken, a spus într-o declarație: „Nu există niciun film Barbie fără Greta Gerwig și Margot Robbie, cele două persoane cele mai responsabile pentru acest film care a făcut istorie și a fost celebrat la nivel mondial”.
Potrivit sursei citate, este posibil ca sexismul persistent din industria cinematografică să fi fost un factor, dar acesta nu a făcut decât să contribuie la problema fundamentală. În pofida acelui acord pentru cel mai bun film, Academia a refuzat să ia în serios filmul bazat pe jucării, „ignorând cât de inventiv este, respingându-l ca pe un film de un miliard de dolari, când este, de asemenea, o declarație culturală amuzantă și subversivă”.
Acesta subminează stereotipurile despre femei, dar înfășoară acest lucru într-un nor vesel, colorat în bomboane. „Votanții la Oscar nu au putut sau nu au vrut să privească dincolo de această suprafață pentru a vedea cât de imaginativ și substanțial este filmul și cât de meticulos l-a orchestrat Gerwig”, scrie BBC.
Comedia ușoară a lui Gerwig nu a putut concura cu cele 10 pelicule nominalizate pentru categoria cel mai bun film.
Și chiar înainte de a fi anunțate nominalizările, au existat indicii că originalitatea Barbie va fi subestimată. Primul a venit atunci când Academia a decis că scenariul inspirat al lui Gerwig și Noah Baumbach aparținea categoriei adaptat (unde a primit o nominalizare) și nu original. Fie că a fost lipsit de tonus față de inventivitatea scenariului, fie că a fost pur și simplu extrem de rigid, comitetul executiv al secției de scriitori al Academiei a spus că filmul se baza pe un personaj deja existent, adică pe o păpușă.
Un alt indiciu a venit la Globurile de Aur. „Barbie” nu a reușit să câștige premiul pentru cea mai bună comedie sau musical, dar a plecat cu premiul nou-inventat pentru realizări cinematografice de box office, „un premiu de consolare pentru că este popular și face bani”.
Relația filmului cu banii și cultura corporatistă a fost problematică încă de la început. Când filmul a fost lansat, New York Times a subliniat opiniile împărțite ale criticilor cu privire la faptul că este „ingenios sau inevitabil corporatist”. Se pare că Academia a ales să îl vadă ca pe încă un blockbuster de studio. Acest lucru face ecoul modelului recent de filme comerciale mari care intră în cursa pentru cel mai bun film, iar regizorii lor sunt ignorați, inclusiv „Dune”, „Top Gun: Maverick” și „Avatar: Drumul apei”. Dar niciunul dintre acestea nu a avut rezonanța culturală sau prospețimea lui „Barbie”.