Parlamentul European pregătește reguli mai stricte pentru campaniile electorale și pentru referendumuri
0Membrii Legislativului european vor să înăsprească regulile pentru publicitatea politică pentru a face alegerile și referendumurile mai transparente și mai rezistente la interferențe străine, un acord privind pachetul de măsuri urmând să fie gata pentru alegerile europene din 2024.

Parlamentarii europeni au votat cu 433 de voturi „pentru”, 61 „împotrivă” și 110 abțineri începerea negocierilor pentru un acord privind noi reguli aplicate campaniilor electorale și referendumurilor, care să fie gata în timp util pentru alegerile europene din 2024.
Raportorul Sandro Gozi (Renew, Franța), negociatorul principal al măsurilor le-a ransmis colegilor din plenul Parlamentului European că „există prea multe interferențe nejustificate în procesele noastre democratice”, atrăgând atenția că în calitate de legiuitori, membrii Parlamentului European au responsabilitatea de a combate acest lucru și de a se asigura că dezbaterea rămâne deschisă și liberă.
„Această lege nu va ucide publicitatea politică, în ciuda zvonurilor răspândite de marile platforme online. Nici nu ne va afecta libertatea de exprimare. Aceasta va limita doar publicitatea politică abuzivă”, a subliniat principalul raportor al măsurilor pregătite de Legisltivul european.
Potrivit paginii Parlamentului European, planul european pentru noul pachet de reguli vizează atât asigurarea unei transparențe mai mari în campaniile electorale pentru alegeri, cât și pentru pregătirea referendumurilor, dar și măsuri de combatere a interferențelor străine.
Astfel, eurodeputații propun interzicerea finanțării materialelor destinate publicității politice din UE pentru entitățile din afara UE.
Mai multe resurse de informare pentru jurnaliști
De asemenea, sursa citată menționează că se va eurodeputații vor avea în vedere schimbări pentru asigurarea unui acces cât mai ușor la informații, fiind propusă chiar crearea unui registru online pentru toate reclamele politice online și datele conexe. Măsură urmând a facilita accesul la informații cu privire la originile finanțării unui material publicitar și la costul plătit.
În cadrul acestui demers, eurodeputații ar avea în plan să acorde jurnaliștilor un drept specific pentru accesarea anumitor informații, precum, dacă o un material publicitar a fost suspendat pentru încălcarea normelor, ce grupuri specifice de persoane au fost vizate și ce date cu caracter personal au fost utilizate în acest scop, precum și numărul de vizualizări și interacțiuni cu materialul publicitar.
Eurodeputații susțin și interzicerea microvizării, strategie care utilizează date de consum și demografice pentru a identifica interesele unor anumite persoane, dar și interzicerea utilizării datelor minorilor în cadrul indentificării publicurilor țintă pentru dezvoltarea strategiilor de comunicare.
Noi sancțiuni în cazul încălcării regulilor
Printre măsurile vizate, eurodeputațiii doresc și introducerea posibilității aplicării unor sancțiuni periodice pentru o încălcare repetată și obligația marilor furnizori de servicii de publicitate de a-și suspenda serviciile timp de 15 zile cu un anumit client în cazul unor încălcări grave și sistemice.
De altfel, Comisia va putea introduce sancțiuni minime la nivelul UE, fiind vizate și competehnțe pentru autorităților naționale, dar și dreptul Comitetului european pentru a prelua o anchetă privind o încălcare și competența de a asigura respectarea normelor.