A fost semnat contractul pentru implementarea PDURo. Înmatricularea auto, printre cele peste 21 de servicii digitalizate
0Contractul de implementare a proiectului „Portalul Digital Unic al României – PDURo”, o investiţie de 96 de milioane de lei fără TVA, a fost semnat, marţi, la Palatul Victoria. PDURo va oferi acces la peste 21 de servicii publice digitale, printre care și înmatricularea auto.
"Portalul Digital Unic al României – PDURo” este un proiect în valoare de 96 de milioane de lei fără TVA, parte a investiției I1, „Implementarea infrastructurii de cloud guvernamental” din Componenta 7 Transformare Digitală a PNRR, cu termen de implementare de 18 luni, a anunțat Secretariatul General al Guvernului.
Conform sursei citate, prin sistemul tehnic „doar o singură dată” (Once-Only Technical System - OOTS), PDURo va oferi acces la cel puțin 21 de servicii publice digitale în toate țările Uniunii Europene, proceduri precum înmatricularea unei mașini sau solicitarea pensiei fiind complet digitalizate și eliminând nevoia de documente fizice.
Ce este PDURo
PDURo va înlocui o platformă existentă deja, aflată în administrarea Autorităţii pentru Digitalizarea României, anume Punctul de Contact Unic Electronic, cu una nouă, aliniată la normativele europene pentru single digital gateway.
Este vorba despre un sistem care va permite accesarea a peste 21 de proceduri online în România, dar şi în toate ţările UE.
Portalul PDURo va implementa sistemul tehnic pentru schimbul transfrontalier automatizat de elemente justificative la nivel european. Prin intermediul acestui sistem tehnic, statul membru care eliberează propriilor cetăţeni în format electronic un act administrativ are obligaţia de a pune şi la dispoziţia autorităţilor competente solicitante din alte state membre acelaşi act administrativ, în vederea îndeplinirii procedurilor în domeniu.
La ceremonia de semnare electronică a contractului de implementare a proiectului PDURo au participat secretarul general al Guvernului, Abrudean Mircea, șeful Cancelariei prim-ministrului, Mihai Alexandru Ghigiu, ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Bogdan Ivan și președintele Autoritatea pentru Digitalizarea României, Dragos-Cristian Vlad.
Bogdan Ivan, a subliniat utilitatea conectării la acest portal unic, inclusiv pentru milioanele de români plecaţi în afara ţării care vor să plătească taxe şi impozite sau să reînnoiască unele documente.
"Vom avea în segmentul de wallet toate documentele noastre, vom putea să primim notificări înainte cu 30 de zile de a ne expira aceste documente. Vom putea, în baza unui simplu click, să stabilim data şi ora la care vom merge ca să facem poză pentru permis, buletin sau paşaport, iar în această formulă vom avea, iar acesta este cel mai important lucru, livrabil direct, pentru fiecare dintre românii care vor să se integreze în această platformă: 24 de ore pe zi, şapte zile pe săptămână. Nu vom depinde de un program al unui ghişeu sau de starea de spirit a unui funcţionat aflat la un anumit ghişeu, ci vom avea o interacţiune cât mai simplă cu statul român, de acasă, din vacanţă, din afara ţării", a explicat ministrul, conform Agerpres.
Potrivit lui Bogdan Ivan, procedura de achiziţie publică a fost dusă la capăt "într-un termen, oarecum, record".
"Acel ghişeu la care se depun online cererile, la etajul şapte, a dispărut. În clipa în care va fi implementat acest proiect, extrem e important, acel ghişeu va fi istorie, doar pentru un simplu motiv: avem acea arhitectură tehnică care să poată susţine interacţiunea statului cu fiecare dintre cetăţenii săi, într-un format online, stabil şi foarte clar. (...) De această dată, în baza unui parteneriat, creat în urma unei proceduri de achiziţie publică, sper ca în raport cu partenerii noştri să avem o deschidere cât mai mare, pentru a crea, pentru prima dată atunci când vorbim despre soft-uri în administraţia publică din România, segmentul de customer experience. Să punem pe primul loc experienţa utilizatorului care foloseşte aceste instrumente digitale, tocmai pentru a le face la fel de simplu de folosit ca o aplicaţie de social media sau de mobile banking", a declarat ministrul.
Ministrul a evidenţiat că România deţine primul loc la nivel european în ceea ce priveşte capacitatea companiilor IT&C şi locul al şaselea la nivel mondial, iar această experiență ar trebui valorificată şi la nivel guvernamental.
"Eu sunt unul dintre românii care nu poartă tot timpul portofelul la el. Îmi ţin poze cu permisul, cu buletinul, cu paşaportul. Recunosc că am mai luat şi amenzi din cauza asta. Şi cred că e momentul ca, în 2024, într-o ţară în care avem peste 200.000 de oameni geniali din segmentul IT&C, să putem să modernizăm şi adminstraţia din România", a spus Bogdan Ivan.
Digitalizarea administrației
Şeful Cancelariei prim-ministrului, Alexandru Mihai Ghigiu, a afirmat, la rândul său, că semnarea contractului reprezintă un moment "esenţial" pentru digitalizarea administraţiei publice din România şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor oferite.
"Faptul că într-un singur loc cetăţeanul va putea să interacţioneze cu administraţia şi va putea să scurteze şi să eficientizeze procesele administrative cred că reprezintă un pas mare în ceea ce ne dorim a fi o administraţie modernă şi o administraţie în care cetăţeanul este cu adevărat tratat ca un partener. (...) Important este să vedem că acest proiect, ca şi celelalte care ţin de digitalizarea administraţiei publice, se va implementa în termen şi în folosul cetăţenilor, pentru că avem destule soluţii digitale care, din nefericire, sunt departe de a fi ceea ce ne aşteptăm. Nu aş vrea să dau niciun exemplu, dar ştiţi cel puţin o platformă care intuitivă nu este, nici pentru cel care are abilităţi digitale destul de avansate", a menţionat el.