Stenogramele comunicaţiilor radio din dosarul morţii poliţistului Gigină: „Bogdane, mergi şi fă breşă, mergi pe contrasens!“. Reacţia lui Gabriel Oprea

Stenogramele comunicaţiilor radio din dosarul morţii poliţistului Gigină: „Bogdane, mergi şi fă breşă, mergi pe contrasens!“. Reacţia lui Gabriel Oprea

Poliţiştii din coloana oficială discutau cu şefii lor din centrală şi cu agenţii rutieri de pe teren

Poliţistul Bogdan Gigină, care a murit în urma unui acident rutier pe când deschidea coloana oficială a vicepremierului Gabriel Oprea, a fost forţat să circule la limită, inclusiv pe contrasens pentru a „sparge traficul”. Fostul ministru a publicat o reacţie pe contul său de Facebook.

Ştiri pe aceeaşi temă

UPDATE Reacţia lui Gabriel Oprea, după publicarea stenogramelor

Fostul vicepremier Gabriel Oprea a publicat pe contul său de Facebook o reacţie după apariţia stenogramelor comunicaţiilor radio din dosarul morţii poliţistului Gigină. Fostul ministru spune că acestea nu se referă la seara ăn care a avut loc accidentul şi susţine că nu a solicitat niciodată, nici verbal, nici în scris, dispozitiv de însoţire.

Iată mai jos textul publicat de Gabriel Oprea pe Facebook:

Referitor la stenogramele prezentate in presa in legatura cu dosarul accidentului din 20 octombrie 2015, fac urmatoarele precizari, pe care le consider necesare pentru informarea corecta a opiniei publice:

Datele prezentate in presa din aceste stenograme NU se refera la seara sau la momentul accidentului.

Mai mult decat atat, nu se arata data in care au fost inregistrate cele prezentate, iar in dosar nu se precizeaza cine sunt cei care poarta dialogul respectiv. Lamuriri in legatura cu ceea ce contin stenogramele publicate si cu dialogul purtat in acestea poate sa dea Politia Rutiera.

Asa cum se arata si in rechizitoriu, viteza de deplasare a autoturismului in care ma aflam in momentul producerii accidentului a fost de 58 Km/h, incadrandu-se in viteza legala. Pe parcursul intregii deplasari, viteza a fost de 60 Km/h, asa cum rezulta si din rechizitoriu. O viteza mai mare nici nu ar fi fost justificata, avand in vedere ca nu a existat niciun motiv de graba. Din rechizitoriu rezulta ca politistului i s-a spus sa se retraga din dispozitiv, avand in vedere ca era posibil sa inceapa sa ploua si ca a refuzat. Asa cum rezulta si faptul ca tuturor politistilor din dispozitiv li s-a transmis prin sistemul de comunicatii ca pe traseu urmeaza lucrarile cu gropile in carosabil de pe Stirbei si ca au confirmat.

Tot in rechizitoriu se arata ca gropile respective nu erau semnalizate corespunzator, nu au fost respectate distantele de amplasare a indicatoarelor, iar acestea nu erau reflectorizante.

Fac inca o data precizarea ca nu am solicitat, nici verbal si nici prin ordin scris dispozitiv de insotire. Nu am determinat prezenta vreunui politist pe motocicleta in dispozitiv si nici viteza dispozitivului sau a motocicletei. 

Asa cum am mai spus, am observat prezenta unui motociclist in dispozitiv in perioada in care am indeplinit functia de premier interimar.

Dispozitivul de protectie si insotire exista in mod legal, in baza unui ordin scris - Planul de masuri al Brigazii Rutiere - aprobat de chestorul Marius Voicu, seful Politiei Rutiere si al Politiei Capitalei.

Intrebarile referitoare la organizarea, componenta si functionarea dispozitivului pot fi adresate Politiei Rutiere, responsabila de aceste aspecte.

Desi Senatul a respins, in mod corect, pentru ca sunt nevinovat, cererea de incuviintare a inceperii urmaririi penale, am demisionat din Parlament si m-am pus la dispozitia Justitiei.

Resping categoric orice asociere a stenogramelor prezentate astazi in presa cu deplasarea in timpul careia s-a petrecut accidentul.

***

Poliţistul Bogdan Gigină, care a murit în urma unui acident rutier pe când deschidea coloana oficială a vicepremierului Gabriel Oprea, a fost forţat să circule la limită, inclusiv pe contrasens pentru a „sparge traficul”.

Cel puţin aşa reiese din stenogramele comunicaţiilor radio de pe canalul Poliţiei Rutiere şi înregistrate de Inspectoratul General al Poliţiei Române, anexate la dosarul morţii poliţistului Bogdan Gigină, notează Ziare.com.

În acest dosar, aflat la Judecătoria Sectorului 1, fostul vicepremier Gabriel Oprea este judecat pentru ucidere din culpă.

“Bogdane, mergi şi fă breşă, mergi pe contrasens, fă breşă!”; “Bogdane, între benzile 2-3, între benzile 2 şi 3!”; “Scoate, scoate bandă 3! Contrasensu'! Contrasensu', bandă 3! Scoate-i!”, sunt o parte dintre ordinele primite de agentul Bogdan Gigină, atunci când deschidea coloana oficială a vicepremierului Gabriel Oprea.

Procesele-verbale ale discuţiilor au fost iniţial secret de serviciu, dar ulterior au fost desecretizate, la solicitarea procurorului DNA care l-a anchetat pe Oprea.

Fostul vicepremier Gabriel Oprea nu a putut fi contactat pentru a-şi spune punctul de vedere. 

În seara zilei de 20 octombrie 2015, atunci când s-a produs accidentul mortal, dispozitivul poliţienesc mobilizat pentru deplasrea lui Gabriel Oprea era format din nu mai puţin de 27 de poliţişti, aflaţi în intersecţiile de pe traseu.

”Venim cu presiune!”

Poliţiştii din coloana oficială discutau cu şefii lor din centrală şi cu agenţii rutieri de pe teren. Oprea era însoţit în permamenţă de un autoturism al BPR - cu un agent şi un ofiţer de poliţie rutieră, cât şi de o motocicletă a Poliţiei Rutiere.

- “SP12, opreşte că venim în scurt. Opreşte contrasensu' că venim în scurt.”

- “Ţine! Ţine-l acolo, ţine-l acolo!”

- “Atenţie! Ne încadrăm acum pe contra, către dumneavoastră. I423, vă rog să nu mai permiteţi pe centrală!”

- “I4262, ţineţi-i şi venim noi pe contra. Acum ne încadrăm către dumneavoastră!”

- “B215, VELA (Indicativul dispeceratului Brigăzii de Poliţie Rutieră n.red.), pentru I490 ne grăbim.”

- “Axu' Uranus venim cu presiune. În acest moment depăşim RO Vulcănescu.”

- “48, vezi că venim pe contra. 48, creează-ne o breşă!”

- “VELA, ne grăbim cu 604 (Indicativul coloanei lui Gabriel Oprea n.red.) . Ne grăbim.”

- “Hai că venim pe contra. I489, venim pe contra.”

- “Da, confirm. Venim cu presiune.”

- “VELA, B215, punct final K498. Ne grăbim.”

- “Venim cu presiune. Depăşiţi SR 27-2.”

- “Scoate-i p-ăştia d-aici!”

- “Parcă era vorba că ne asiguraţi şi nouă contrasensu'! Nu tre' să dau eu peste ei!”

- “Ţine-i. Ţine-i, ţine-i. Ţine-i!”

- “Da-l p-ăla la o parte!”

- “VELA, 8800, din aliniament 604, să cunoască: venim cu presiune.”

- “Vedeţi că venim între sensuri. Între sensuri.”

- “I 489, nu mai băgaţi pe Lascăr (Bulevardul Lascăr Catargiu  n.red.)! Opriţi şi venim pe contra! Ţineţi-i pe toţi pe loc, la 93/2 acum!”

- “La B 215, 604! Am rugămintea, corespondenţii doar direcţia de avans, o să ne grăbim.”

- “Hai, mergi mult avansat, te rog, şi sparge tot ce ai în faţă!”

- “VELA pentru 604 modificăm punctul final, vom execută către Excelsior (Clubul Excelsior, restaurantul Ministerului Administraţiei şi Internelor, are sediul pe stradă Ştirbei Vodă - n.red.), prin acelaşi aliniament până la I 492, la I 492 continuăm până la Schitu Măgureanu dreapta, dreapta pe Ştirbei pentru Excelsior, am rugămintea - urgentăm în realizarea aliniamentului.”

Declaraţia unui ofiţer de poliţie

Dosarul conţine sute de mărturii ale unor ofiţeri de poliţie sau din cadrul SPP. Aceştia au explicat la DNA modul în care a funcţionat coloana oficială în cazul lui Gabriel Oprea.

Unul dintre ofiţerii de poliţie rutieră, care a avut misiunea de a-l însoţi pe Oprea, a dat detalii procurorilor, imediat după producerea accidentului.

El a explicat că prezenţa permanentă a unui motociclist în echipaj ar fi fost cerută în luna iunie 2015 de aghiotantul vicepremierului.

“Eu comunicam doar cu aghiotantul, dar pentru mine acesta era vocea ministrului, pentru că nu aveam un contact direct cu acesta (...) În general, în fiecare dimineaţă, îl preluam pe ministru de la Operă”, a povestit poliţistul. Fostul vicepremier are domiciliu în cartierul Cotroceni.

180 km/h pe DN1
Martorul a arătat cu privire la viteză maximă cu care circula coloana oficială pe DN1 că ar fi fost de aproximativ 180 km/h, iar la acel moment nu avea motociclist ca antemergător.

“Nu pot aprecia viteză maximă cu care ne-am deplasat în Bucureşti, acest lucru putând să-l facă şoferul maşinii, dar au fost cazuri în care apreciez că mergeam destul de tare. Motociclistul, de când a început să facă parte din coloană, deschidea coloana, fiind util mai ales în situaţiile în care era aglomerat pe sensul nostru de mers, iar acesta ne deschidea calea, determinând autoturismele să ne facă loc. De asemenea, în intersecţiile de pe traseu care nu erau asigurate cu agenţi, acesta mergea înainte şi, fără a coborî de pe motocicletă, folosind semnalele luminoase şi acustice, oprea circulaţia din lateral şi ne aştepta, facilitând trecerea prin intersecţii”, a mai declarat ofiţerul de poliţie.

 

citeste totul despre: