Hingherii de maşini se întorc. Când se vor aplica noile reguli şi cum se va stabili cuantumul amenzilor

Hingherii de maşini se întorc. Când se vor aplica noile reguli şi cum se va stabili cuantumul amenzilor

Ridicarea maşinilor parcate ilegal va fi făcută de administratorul drumului şi nu de firme private

Noi reguli pentru ridicarea maşinilor parcate ilegal. Amenzile şi firmele care vor opera rămân la latitudinea autorităţilor locale. Reprezentanţii Poliţiei susţin că noile reguli nu vor mai lăsa loc la abuzuri.

Maşinile parcate ilegal pot fi ridicate din nou începând de luni, când a intrat în vigoare Hotărârea de Guvern, adoptată la finalul săptămânii trecute, care a modificat şi completat Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice. Asta cel puţin teoretic, pentru că până la a vedea efectiv maşini ridicate mai e nevoie de câţiva paşi. Paşi pe care trebuie să-i urmeze administratorii drumurilor, adică autorităţile locale în cele mai multe cazuri. Numeroase semne de întrebare planează asupra modului în care se vor aplica noile proceduri.

Cum se vor aplica noile reguli de ridicare a maşinilor

Oficialii Poliţiei atrag atenţia că mai sunt încă destule necunoscute, precum tarifele care vor fi practicate pentru ridicarea, transportul şi depozitarea maşinilor, care nu au putut fi stabilite prin Hotărârea de Guvern.

„S-a introdus un capitol nou cu procedura de ridicare. Operaţiunile constau în ridicare, transport şi depozitare. Hotărârea de Guvern nu poate să stabilească cine se va ocupa de acest serviciu, dacă administratorul drumului se va ocupa el însuşi sau va externaliza serviciul. Cadrul legal nu ne-a lăsat să stabilim asta. De asemenea, nu s-au putut stabili prin acest act normativ tarifele pentru ridicarea şi depozitarea maşinilor, pentru că această Hotărâre este un act subsecvent OUG 195. Pentru asta era nevoie de o lege separată, cu avize de la Finanţe. Dar noi acum suntem legaţi doar de actul-mamă, care spune ce se face, iar Hotărârea spune cum se face. Ne limităm aici, nu putem veni cu suprareglementări. MAI a iniţiat un proiect de lege care stabilea şi tarife unice pentru aceste operaţiuni, dar nu s-a concretizat deocamdată. (...) Autorităţile locale iau acest text, îl citesc, iar apoi dau o hotărâre de consiliu local pentru a stabili cum urmează paşii din Hotărârea de Guvern“, a explicat, pentru „Adevărul“, chestorul Florentin Brăcea, directorul Direcţiei Rutiere, din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR).

Acesta precizează că, din motive tehnice, noile prevederi nu se pot aplica imediat. „Deocamdată,
Hotărârea de Guvern nu a fost publicată în Monitorul Oficial. Prin Ordonanţa 195 din 2002 aveam cadrul legal general privind ridicarea maşinilor parcate ilegal. Procedura, care trebuia stabilită prin regulament, nu s-a adoptat niciodată – ca să ştim de unde plecăm. Hotărârea de Guvern a completat regulamentul cu partea tehnică, în lipsa căreia primăriile au acţionat prin hotărâri ale consiliilor locale. Neexistând cadru legal, fiecare primărie a încercat să pună în aplicare o măsură prevăzută de lege,de aici şi anumite abuzuri“, a arătat chestorul. 

Şeful Direcţiei Rutiere este însă optimist în privinţa efectelor pe care le vor avea noile prevederi odată puse în practică.
„Este o măsură prevăzută de legislaţie care nu a putut fi aplicată o bună perioadă de timp. Măsurile clar sunt benefice pentru trafic, îi vor responzabiliza, îi vor disciplina pe şoferi. Dar e clar că nu vor rezolva problema şi toţi vor încerca să parcheze legal de acum înainte“, a mai spus chestorul Florentin Brăcea. 

Psiholog: Românii sunt tentaţi să fenteze regulile

Psihologii nu cred însă în măsuri punitive „extreme“ care nu sunt însoţite şi de alte măsuri menite să-i responsabilizeze pe şoferi.

„În mod clar, noile măsuri vor duce la fluidizarea traficului rutier. Este însă o măsură extremă, care nu se justifică întotdeauna. Ar trebui ca maşinile să fie ridicate doar în cazurile în care se blochează circulaţia. De teama sancţiunii, şoferii vor fi mult mai atenţi. Unii dintre şoferi vor înţelege sensul sancţiunii, dar cei care încalcă legea în mod frecvent şi nu au respect pentru reguli, în general, nu vor înţelege. Se vor plânge că nu sunt locuri de parcare, vor contesta sancţiunile considerând că nu sunt vinovaţi“,a explicat, pentru „Adevărul“, psihologul Mihai Copăceanu.

Acesta arată că autorităţile ar trebui să trateze cauza şi nu efectul – adică să pună accentul pe educarea şoferilor. 
„Românii sunt tentaţi să fenteze regulile, nu să se supună lor. În statele vestice există respect pentru lege, iar oamenii nu parchează ilegal nu neapărat de teama că li sor ridica maşinile. Educaţia porneşte de la primii ani de viaţă. Noi nu mergem la cauzele necivilizaţiei noastre, încercăm prin mijloace oarecum forţate să diminuăm nişte comportamente care sunt, de fapt, antisociale. Lucrurile ar trebui gândite mult mai profund, trebuie pus accentul pe educaţie. Sancţiunile nu fac decât să diminueze un comportament, dar nu-l vor elimina. Cursul de educaţie rutieră de la şcoala de şoferi nu-i va determina pe oameni să nu încalce legea rutieră după ce îşi iau permisul. Trebuie să dăm modele de practică pozitivă dacă vrem să schimbăm ceva“, a mai spus psihologul.

În ce situaţii pot fi săltate maşinile

Hotărârea de Guvern stabileşte clar faptul că ridicarea vehiculului reprezintă măsura tehnico-administrativă pe care poliţistul rutier o poate dispune în una din situaţiile prevăzute lege, când vehiculul staţionează neregulamentar pe partea carosabilă.

Măsura nu va fi dispusă sau, dacă a fost dispusă, executarea ei va înceta dacă în vehicul e vizibilă prezenţa unor persoane. Aplicarea măsurii nu se justifică în situaţia unui vehicul care realizează acţiuni de intervenţie sau misiuni care au caracter de urgenţă.

Actul normativ stabileşte operaţiunile şi regulile măsurii tehnico-administrative. Transportul la locul de depozitare se realizează în condiţii care exclud deplasarea pe propriile roţi a vehiculului ridicat.

Totodată, transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la iniţierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării şi este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate.

„Hingherii“ de maşini

Ridicarea autoturismelor a fost declarată ilegală în iulie 2015 printr-o decizie a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Instanţa a decis că aplicarea acestei măsuri nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Un an mai târziu, judecătorii Curţii de Apel Bucureşti au obligat Guvernul şi Ministerul de Interne să elaboreze regulamentul de ridicare a maşinilor, în urma unei sesizări făcute de Primăria sectorului 1.

Magistraţii spuneau atunci că este inadmisibil ca timp de 10 ani de când a fost iniţiat actul normativ privind circulaţia de drumurile publice autorităţile să nu stabilească modul în care se pot ridica maşinile de pe spaţiul public, deşi erau obligate prin lege să facă acest lucru. „Scopul măsurii ridicării vehiculelor staţionate neregulamentar pe partea carosabilă nu este unul punitiv, cum este în cazul sancţiunilor contravenţionale. Această măsură este utilă şi deserveşte interesul public în măsura în care prin aplicarea acesteia se urmăreşte fluidizarea circulaţiei pe drumurile publice, prin îndepărtarea provizorie a unui vehicul care constituie un obstacol pentru circulaţia publică. Modalitatea de aplicare în practică a acestei măsuri de către administraţia publică locală/poliţia locală, suprapusă cheltuielilor ocazionate de recuperarea vehiculului, a generat în rândul opiniei publice un sentiment de nemulţumire faţă de astfel de proceduri. Din acest considerent se impune ca norma legală să fie clară, previzibilă şi să ofere garanţii că măsura ridicării vehiculelor nu este deturnată de la scopul său iniţial către alte scopuri, cum ar fi unele pur patrimoniale“, a susţinut instanţa.

Astfel, Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, hotărârea care permite autorităţilor să reia activitatea de ridicare a maşinilor parcate pe trotuare şi a celor care staţionează neregulamentar pe carosabil.

Cum protejăm bicicliştii

Modificările legislaţiei rutiere vine şi cu noi obligaţii de protejare a bicicliştilor. Potrivit Hotărârii de Guvern, distanţa laterală recomandată la depăşirea unei biciclete va fi de cel puţin 1,5m în loc de o «distanţă laterală suficientă». „De asemenea, actul normativ se referă şi la o serie de obligaţii stabilite de Regulament pentru conducătorii de biciclete şi care au fost aduse în acord cu realităţile tehnice/tehnologice actuale. Astfel, de exemplu, echiparea bicicletei trebuie să se facă cu elemente sau dispozitive care să asigure vizibilitatea acesteia în trafic, în special pe timp de noapte, şi să nu se limiteze doar la cele de culoare portocalie fixate pe spiţele roţilor“, se arată într-un comunicat al Guvernului.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: