Cum va arăta noua taxă auto. Tot ce trebuie să ştii despre ea
0Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a declarat că va începe consultări cu producătorii şi dealerii auto despre posibilitatea reintroducerii unei taxe auto pe poluare. Măsura este considerată necesară pentru reducerea poluării în marile oraşe şi evitarea unor sancţiuni venite de la Bruxelles.
„Dacă astăzi eu v-aş spune că introduc o anumită taxă, aş face greşeala pe care au făcut-o ceilalţi minştri, care au introdus o taxă, s-a pierdut la Curtea Europeană de Justiţie şi s-au dat banii înapoi. Dacă va exista o taxă pe mediu, naţională sau locală, trebuie să fie sigură din punct de vedere juridic şi să aibă efecte suficiente. Vom demara discuţii inclusiv cu producătorii auto, inclusiv cu comercianţii auto, pentru că nu putem să bulversăm piaţa, dar România trebuie să decidă, DA sau NU”, a spus ministrul Mediului.
Dacă va exista o nouă taxă, va fi implementată în felul următor: „Va fi discutată cu Comisia Europeană şi vom strânge toate know-how-urile (informaţiile) şi toate exemplele pozitive din Uniunea Europeană, astfel încât să nu mai ajungem în situaţia de a avea o taxă ilegală. În Europa există trei ţări care nu au nicio intervenţie pe această problemă, restul de 24 au fel de fel de sisteme în implementare. România trebuie să decidă dacă vrea să facă parte din grupul ţărilor care nu au nicio taxă sau din grupul de 24, unde se încearcă prin diverse să taxeze poluarea”, a adăugat Tanczos Barna.
Ministrul a oferit şi câteva variante ale viitoarei taxe auto. „Variantele posibile sunt: impozit local diferenţiat, rovinietă, emisiile stabilite de producătorul auto în funcţie de motor. Măsura trebuie să ducă la reducerea poluării. Obiectivul este scăparea de infringement şi reducerea poluării în marile oraşe”, a spus el.
Taxare în doi paşi şi neretroactivă
Experţii în sisteme de impozitare consideră că introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare. „Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, declara cu ceva timp în urmă Daniel Anghel, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică PwC România. Specialiştii consideră că această impozitare a autoturismelor ar trebui să ţină cont de normele Euro şi de emisiile de dioxid de carbon. O variantă pe care au utilizat-o şi alte state membre şi care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxări în doi paşi, primul la prima înmatriculare, iar cel de-al doilea corelat cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor. Acesta din urmă ar urma să ia în considerare şi nivelul de emisii de CO2, şi normele de poluare.
În plus, o astfel de modificare trebuie introdusă cu o perioadă de graţie rezonabilă şi care să se aplice doar autovehiculelor înmatriculate după data intrării în vigoare a noii metodologii, nu şi retroactiv pentru autoturismele deja înmatriculate.
Importurile SH, neinfluenţate de pandemie
Oricum, măsura pare una urgent de luat pentru că importurile de maşini second-hand nu au scăzut prea mult în volum nici măcar în contextul pandemiei cu noul coronavirus. Concret, în primele 11 luni ale anului trecut s-au înmatriculat 347.321 de rulate importate din UE ajungându-se la un nivel asemănător celui înregistrat în anul 2017, de exemplu.
În acest context trebuie spus că tot în primele 11 luni ale anului trecut au fost înmatriculate 110.277 de maşini noi, iar un mic calcul ne arată că din patru autoturisme nou înregistrate în România numai unul este proaspăt ieşit din fabrică, cu 0 kilometri la bord.
Zvonurile circulă de ceva vreme
În piaţa de profil din România existau zvonuri de ceva vreme că autorităţile se gândesc la reintroducerea unei taxe de primă înmatriculare. „Tema taxei de mediu preocupă multă lume. Pandemia a îngreunat comunicarea pe această temă, dar din informaţiile pe care le am, din partea autorităţilor, acestea sunt preocupate de subiect“, a declarat în luna decembrie a anului trecut Bren Valmar, directorul general al Porsche România, cel mai mare importator de pe piaţa locală.
Reamintim că, denumită taxă de timbru, taxă de înregistrare sau de de primă înmatriculare, taxa auto pentru autovehicule fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană, dar a fost considerată ilegală de autorităţile europene în toate formele ei. Ultima taxă de acest fel a fost eliminată în anul 2017.