Principalul motor al dezvoltării zonei Titan a fost înfiinţarea unor mari unităţi industriale în această zonă sau în imediata ei vecinătate. Astfel, planuri mai vechi ale oraşului atestă existenţa unei Fabrici de frânghii şi curele şi a Fabricii de cărămidă „Flacs”. Desigur cel mai important pol industrial din zona îl reprezintă Fabrica de locomotive N. Malaxa – S.A.R., redenumită în urma naţionalizării „Uzinele 23 August” şi Fabrica de ţevi Nicolae Malaxa, devenită după naţionalizare „Republica”.

Odată cu anii ’50 o nouă etapă începe în istoria cartierului Titan. În contextul unei crize acute de locuinţe, zona Titan era o alegere perfectă pentru dezvoltarea oraşului. Spaţiul era foarte puţin construit şi deci necesita doar în mică măsură demolari iar un alt avantaj era reprezentat de  apropierea sa de zona industrială. Majoritatea blocurilor existente astăzi în cartierul Titan au fost construite în această primă etapă de construcţie ce a durat până aproape de anii ’70 . Tot atunci a fost amenajat parcul Titan pe locul unor foste gropi de nisip.

O nouă gandire a dezvoltării urbane începe odată cu anii ’70. Pe linie politică, urbanismul liber este criticat şi eliminat total din proiectare. Aceasta se traduce în cazul ansamblurilor existente construite din anii ’60, precum cartierul Balta Albă-Titan, prin îndesirea construcţiilor şi inserarea de blocuri noi de locuinţe în spaţiile rămase libere între blocuri.

Dupa ’89, multe dintre terenurile rămase în proprietate privată din cartier au fost construite haotic.

Totuşi, indiferent de schimbările survenite în ultimii ani, cartierul a reuşit să-şi păstreze unitatea şi rămâne unul dintre cartierele atractive ale Capitalei.

punctedefuga.ro