Calea ferată a cărbunelui, la 151 de ani de la inaugurare. În ce stare este magistrala Simeria-Petroşani

Calea ferată a cărbunelui, la 151 de ani de la inaugurare. În ce stare este magistrala Simeria-Petroşani

Calea ferată Simeria - Petroşani. Zona depoului Petroşani. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

De 151 de ani trenurile circulă neîntrerupt pe calea ferată a cărbunelui, Simeria - Petroşani. Vechea magistrală feroviară întâmpină numeroase probleme.

Ştiri pe aceeaşi temă

Calea ferată Simeria – Petroşani a fost inaugurată în 28 august 1870, fiind unul dintre cele mai vechi tronsoane feroviare din România.

Podul spectaculos de pe râul Mureş care se va intersecta cu podul pe care trenurile trec de peste 150 de ani VIDEO

Cum s-a lucrat la salba de tuneluri de pe Valea Mureşului, prin care trenurile vor trece cu 160 km/h VIDEO

Spectaculoasa cale ferată montană către cetăţile dacice, acum dispărută. Pe vremuri, urşii alergau după trenuri

„Drumul de fier al cărbunelui” s-a numărat printre cele 14 linii ferate din Ardeal construite în perioada 1867-1873, care însumau peste 1.150 de kilometri. A contribuit decisiv la dezvoltarea oraşelor din Valea Jiului, iar în prezent cei 80 de kilometri ai săi, completaţi de Defileul Jiului, reprezintă o punte de legătură între regiunile istorice Transilvania şi Oltenia.

La peste un secol şi jumătate de la construcţia căii ferate Simeria – Petroşani, tronsonul feroviar şi-a pierdut rolul iniţial de asigurare a transportului de cărbune. Cele mai multe dintre minele care au funcţionat de-a lungul timpului în Valea Jiului au fost închise, iar recent aceeaşi soartă a avut-o şi Termocentrala Mintia, una dintre destinaţiile transportului de cărbune extras din bazinul minier.


Zona Băniţa. Calea ferată SImeria - Petroşani. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

Circulaţie îngreunată din cauza stării căii ferate
 

Calea ferată păstrează poduri, viaducte şi tuneluri vechi de peste 150 de ani, care au rezistat trecerii timpului, naturii şi nenumăratelor garnituri feroviare care le-au tranzitat.

Însă mai multe sectoare ale acesteia sunt afectate de degradare şi necesită lucrări ample de refacere, iar în alte zone, din cauza stării proaste a infrastructurii feroviare, au fost impuse restricţii de viteză de până la 30 de kilometri pe oră. Nici restricţiile de viteză nu au putut preveni producerea unor accidente. În vara anului trecut, un marfar a deraiat în zona Crivadia – Baru Mare, accidentul fiind favorizat şi de starea căii ferate.

„Existenţa în cale, la locul producerii accidentului feroviar, a unui grup de traverse de lemn normale necorespunzătoare (care nu au mai putut asigura prinderea corespunzătoare a şinelor situate la firul exterior, respectiv interior al curbei şi menţinerea ecartamentului căii în limitele toleranţelor admise în exploatare) a făcut ca, sub efectul dinamic determinat de circulaţia materialul rulant, ecartamentul căii să depăşească limita maximă admisă în exploatare (1470 mm) şi, în final, a condus la pierderea capacităţii de susţinere şi ghidare a şinei de la firul exterior al curbei determinând căderea între firele căii a roţii din partea dreaptă a celei de a 2-a osii de la unul dintre vagoane”, arăta un raport publicat de Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER, cu privire la dinamica producerii accidentului.


Gara Petroşani. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

În ultimii ani, şi alte accidente au avut loc pe calea ferată Simeria - Petroşani, pe sectorul dintre Haţeg şi Petroşani. Cel mai grav dintre acestea s-a petrecut în după-amiaza de 8 aprilie 2017.

Un tren de marfă a deraiat între staţiile CFR Băniţa şi Merişor, iar doi oameni, un mecanic de locomotivă în vârstă de 66 de ani şi ajutorul său, în vârstă de 58 de ani au murit. Trenul cu 16 vagoane se deplasa dinspre Petroşani spre Simeria, iar în apropiere de Merişor, într-o coborâre lină, cu o declivitate de 16 – 17 la mie, urmată de o curbă, a deraiat. Mecanicii au scăpat trenul de sub control, iar viteza acestuia a crescut în câteva minute, de la 29 km/h la peste 90 km/h în momentul deraierii. Consumul de băuturi alcoolice şi oboseala acumulată de mecanicul în vârstă de 67 de ani au contribuit la producerea tragediei, potrivit investigatorilor.

Pe aceeaşi rută, în apropiere de Haţeg, în 23 decembrie 2018, un tren de călători a deraiat, după ce ultimele două vagoane ale garniturii au sărit de pe şine.

Mai multe sectoare, în reparaţii

Compania feroviară CFR a scos la licitaţie publică lucrările de reparaţii capitale pe mai multe sectoare din calea ferată, în special din zona Băniţa – Petroşani, afectate de degradare.


Gara Simeria. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

„Între staţiile Baru Mare şi Crivadia, fir 1 + 2, suprastructură tip 49 pe traverse de lemn normale în curbe cu contraşine, având raza minimă de 180 metri, traversele de lemn normale sunt necorespunzătoare în procent foarte mare, conform ultimului recensământ efectuat în toamna anului 2020. Din cauza stării necorespunzătoare a traverselor, în exploatare nu mai sunt asigurate condiţiile pentru menţinerea ecartamentului şi a nivelului în limitele toleranţelor”, se arată în raportul necesar lucrărilor de înlocuire a circa 4.000 de traverse şi de reparaţii pe tronsonul Crivadia – Baru Mare, scoase la licitaţie publică de CFR în luna iunie.

Probleme similare au fost observate şi în zona staţiei Pui, unde vor avea loc alte lucrări de refacere a căii ferate. Un pod feroviar construit în anul 1870, în Cheile Băniţei, pe calea ferată Simeria – Petroşani, intră în reparaţii capitale, din cauza stării accentuate de degradare.

CFR a mai scos la licitaţie lucrări de reparaţii pe tronsonul feroviar, între Merişor şi Crivadia, după ce „s-au constatat porţiuni de linie cu probleme de ecartament din cauza stării necorespunzătoare a traverselor de lemn normale”, informa CFR. Probleme au fost semnalate şi pe sectorul Băniţa - Merişor „Urmare a traficului suportat de la ultima reparaţie capitală, elementele suprastructurii căii - şine, traverse, materialul mărunt şi prisma căii au ajuns la un grad avansat de uzură, fiind depăşită capacitatea de intervenţie în puncte în cadrul lucrărilor de întreţinere. Şinele prezintă uzuri verticale şi laterale în curbe la limita maximă admisa de reglementările specifice în vigoare”, arăta CFR.

Mai puteţi citi şi:

Imagini cu şantierul tunelurilor de pe valea Mureşului, sectorul dificil al noii magistrale feroviare VIDEO

Pasarela din nodul feroviar Simeria este demolată, pentru a face loc unui pasaj modern VIDEO

Nodul feroviar Simeria, în şantier. Cum au lucrat constructorii noii magistrale de cale ferată FOTO VIDEO

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările