Anii cei mai negri ai Gării Hunedoara. Monumentul, emblemă a oraşului, a fost lăsat pradă ruinării VIDEO

Anii cei mai negri ai Gării Hunedoara. Monumentul, emblemă a oraşului, a fost lăsat pradă ruinării VIDEO

Gara Hunedoarei. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL.

Gara Hunedoarei a fost închisă de la începutul anului 2018, odată cu suspendarea circulaţiei trenurilor de călători pe ruta Hunedoara – Simeria. De atunci, clădirea-monument a fost lăsată pradă abandonului şi uitării.

Ştiri pe aceeaşi temă

De la începutul anului 2018, odată cu închiderea circulaţiei feroviare pe ruta Simeria – Hunedoara, niciun tren nu a mai ajuns în gara municipiului Hunedoara.

GALERIE FOTO CU GARA HUNEDOAREI

Peroanele staţiei CFR au rămas pustii, iar clădirea de călători, cu o arhitectură deosebită, a fost pusă sub lacăt şi lăsată „în conservare”. Astfel că abandonarea clădirii a accelerat degradarea şi vandalizarea acesteia. 

Transformarea îndrăzneaţă a Gării Deva. Clădirea CFR a intrat în şantier şi va fi de nerecunoscut VIDEO

Austriacul care ţine în viaţă o cale ferată din Hunedoara: „Este monument istoric. Am redeschis-o pentru turişti” VIDEO

Pasarela Gării Simeria, loc periculos. Ce se va întâmpla cu construcţia peste calea ferată VIDEO

Mai multe ferestre sunt sparte, igrasia şi mucegaiul au cuprins tencuiala în colţuri, iar elementele de tocărie sunt depăşite de vremuri sau au putrezit. 

 

 

Instalaţiile electrice sunt nefuncţionale în unele încăperi, podelele de piatră prezintă denivelări uriaşe, o parte din plafon s-a prăbuşit, acoperişul este degradat. 

În plus, frescele din anii ´50 care îi împodobesc pereţii şi-au pierdut coloritul şi au fost distruse parţial de umezeală. O stea socialistă, acum ruginită, atârnă încă în turnul gării, deasupra orologiului stricat, amintind de epocile trecute.
 

O istorie feroviară de 137 de ani
 

Din 1884, odată cu inaugurarea Uzinelor de Fier ale Hunedoarei, trenurile au circulat aproape neîntrerupt pe ruta Hunedoara – Simeria. De la începutul anilor 1900, timp de un secol, o altă cale ferată lega Hunedoara de Ţinutul Pădurenilor, unde se aflau bogatele zăcăminte de fier de la Ghelari. Calea ferată minieră Hunedoara - Ghelari, cu ecartament îngust, a fost dezafectată la mijlocul anilor 2000, iar traseul ei spectaculos este folosit în prezent de localnicii amatori de drumeţii. Gara mică a Hunedoarei, aflată în vecinătatea Castelului Corvinilor, a dispărut şi ea.


Frescă din anii 50, în gara din Hunedoara. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL

În lipsa investiţiilor, şi gara „mare” a municipiului ar putea împărtăşi aceeaşi soartă a fostei gări de la Castelul Corvinilor. Clădirea staţiei CFR din Hunedoara a fost proiectată în 1951 şi finalizată în 1953 şi se distinge atât prin arhitectura sa, cât şi prin cele două fresce din holul principal, pictate de Paul Miracovici, care redau într-un mod romanţat munca în oţelăriile Hunedoarei şi sărbătoarea localnicilor, trezind nostalgii hunedorenilor.


Frescă din anii 50, în gara din Hunedoara. Foto: Daniel Guţă. ADEVĂRUL


Vârstnicii din Hunedoara au prins zilele în care, trotuarele largi ale gării, ornamentate cu vase şi scuaruri de flori, erau supraglomerate de sutele de muncitori care aşteptau să plece cu trenul spre uzinele Hunedoarei şi spre nodul feroviar Simeria, aflat la 18 kilometri. Gara funcţiona cu aproape 30 de spaţii, avea un restaurant, două săli de aşteptare, iar în jurul ei câteva baruri şi terase îi primeau pe navetiştii combinatului siderurgic. 

După 1990, numărul călătorilor cu trenul a scăzut vertiginos, iar în ultimii ani înainte ca traficul feroviar să fie suspendat pe linia Hunedoara – Simeria, trenurile circulau aproape goale între cele două oraşe. În februarie 2018, clădirea a fost pusă sub lacăt, iar circulaţia trenurilor de călători pe ruta Hunedoara – Simeria a fost suspendată. De atunci, unii localnici au protestat faţă de decizia luată de reprezentanţii CFR, însă fără succes.

„Deşi nu mai circulă lumea cu trenul, ca în trecut, clădirea gării Hunedoarei putea fi reabilitată şi redată oraşului. Aşa, ne lasă un gust amar de fiecare dată când o vedem”, spune unul dintre puţinii hunedoreni care mai trec prin incinta staţiei CFR, înspre cele câteva case de peste liniile ferate.

În acelaşi timp, alte staţii CFR din judeţ au intrat în reparaţii sau sunt vizate de proiecte ample de restaurare. Printre ele se numără clădirile gărilor Brad, Deva, Simeria, Petroşani, Orăştie. Gara Hunedoarei a rămas în aşteptarea unor soluţii salvatoare.

Vă recomandăm să citiţi şi:

Colosul fostei căi ferate Deva - Brad. Ce se întâmplă cu viaductul uriaş, construit în urmă cu opt decenii VIDEO

Imaginile rare filmate de un englez care a călătorit prin toată România în căutarea ultimelor mocăniţe VIDEO

Tunelul impresionant din vremea austro-ungarilor va fi transformat într-un mod inedit, la zece ani de la abandonarea sa

VIDEO Calea ferată realizată în 50 de ani şi distrusă după un deceniu. Cum a eşuat mega-proiectul „epocii Ceauşescu” început cu prizonierii sovietici

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările