Dispozitivul inventat de o olimpică pentru secţiile ATI din spitale. „Îmi place să înfrunt convenţionalul”

Dispozitivul
inventat de o olimpică pentru secţiile ATI din spitale. „Îmi place să înfrunt convenţionalul”

Georgiana Prisăcaru Foto: arhivă Adevărul

Georgiana Prisăcaru, o elevă în vârstă de 17 ani din Bacău, a fost premiată, alături de un coleg, pentru crearea unui dispozitiv care produce oxigen într-o manieră economă. Sistemul a fost gândit ca un backup pentru secţiile de terapie intensivă ale spitalelor.

Georgiana Prisăcaru, elevă în clasa a X-a la Colegiul Naţional „Ferdinand I“ din Bacău, la profilul Matematică-Informatică, a absolvit clasa a VIII-a ca şefă de promoţie. Materia la care excelează adolescenta este istoria, disciplină la care a câştigat de trei ori Olimpiada Judeţeanţă şi a ajuns în faza finală a competiţiei.

„Cea mai mare dintre pasiunile mele este istoria. Când eram mai mică o vedeam ca pe o poveste, o poveste complexă şi bine spusă, o poveste fără sfârşit, cu personaje şi întâmplări diverse. Apoi, am început să citesc cărţi, tot felul de articole despre diferite subiecte, să văd documentare, filme şi, fără să-mi dau seama, am început să reţin din ce în ce mai multe date, evenimente, detalii. Unii s-au întrebat de ce aleg istoria pentru olimpiadă într-un moment atât de important în viaţa unui elev. Pentru că îmi place să-mi depăşesc limitele şi să înfrunt convenţionalul“, explică Georgiana, care ne spune că performanţele sale nu ar fi fost posibile fără coordonarea profesoarei sale de istorie, Nicoleta Zărnescu.

Preşedinta Consiliului Elevilor

Georgiana Prisăcaru este şi vocea grupului de tineri din care face parte, fiind aleasă vicepreşedintă şi apoi preşedintă a Consiliului Şcolar al Elevilor din liceul la care învaţă. „Întotdeauna am dorit mai mult de la mine. Cum ating o limită, cum doresc să mă reinventez, să mă autodepăşesc. Pentru că asta presupune adolescenţa – şi viaţa însăşi.“

A început să citească despre arta dezbaterilor şi să pună în practică lucrurile descoperite, iar acest lucru a ajutat-o mult să dezvolte proiecte interesante în cadrul Consiliului Elevilor, reuşind apoi să aibă mici schimbări de atitudine şi de comunicare şi cu profesorii. „De la prima dezbatere la care am participat mi-am dat seama cât de mult îmi place să fac asta, să mă documentez despre tot felul de teme, să găsesc argumente pro şi contra, să fiu atentă la detalii şi să mă joc cu cuvintele“, mărturiseşte Georgiana.

O nouă şansă la viaţă în secţiile ATI

În afară de istorie, tânăra este interesată şi de robotică. Începând din clasa a IX-a a participat la concursuri de profil, dar şi la Olimpiada de Creativitate Ştiinţifică, la care, împreună cu un coleg, Octavian Ungureanu, a ajuns până în etapa naţională. „Din gimnaziu mă distram cu piesele lego la clubul de robotică. Treptat, am început să iau în serios această activitate, mai ales că întâlneam persoane amuzante şi cu aceleaşi pasiuni.“

Dispozitivul creat de cei doi tineri ca backup pentru secţiile de terapie intensivă ale spitalelor FOTO arhiva personală

Ce a pornit iniţial ca o joacă s-a transformat pe parcurs în ceva serios, iar rezultatele n-au întârziat să apară. În 2019, a primit o menţiune la Olimpiada de Creativitate Ştiinţifică, după ce a inventat, împreună cu un coleg, un dispozitiv care produce oxigen. Aparatul foloseşte apă oxigenată, soluţie aleasă de cei doi tineri pentru că este ieftină şi se poate extrage fără costuri prea mari oxigenul din ea.

FOTO arhiva personală

Sistemul a fost gândit ca un backup pentru secţiile de terapie intensivă ale spitalelor, în cazul în care aparatele de ventilaţie mecanică nu mai funcţionează, în special în această perioadă când pandemia de COVID-19 pune presiune pe sistemul medical. Secţiile ATI sunt de multe ori suprasolicitate, iar medicii sunt nevoiţi, în cazuri extreme, să decidă ce pacienţi sunt scoşi de pe aparatele de ventilaţie mecanică în favoarea altora, care au şanse mai mari de supravieţuire.

Roboţi care schimbă lumea

Dispozitivul a fost creat de Georgiana şi de colegul ei cu banii de buzunar, la atelierul de robotică de la şcoală, iar acum se gândesc să-l înregistreze la OSIM, astfel încât invenţia să poată fi pusă în practică în viitorul apropiat. „Această olimpiadă m-a făcut să înţeleg mai bine materii precum fizica, chimia, biologia, dar într-un mod mult mai plăcut şi mai practic. Având la bază ideea de inovaţie şi creativitate, am avut ocazia să gândim şi să creăm roboţi care ar putea schimba sau rezolva anumite probleme ale lumii în care trăim.“

FOTO arhiva personală

Implicându-se în astfel de competiţii şi activităţi, Georgiana a descoperit şi minusurile sistemului de învăţământ: „Cred că programa şcolară ar avea nevoie de nişte îmbunătăţiri care, în primul rând, să facă materia mai atractivă şi mai uşor de înţeles, dar şi să dezvolte anumite skill-uri ale elevilor, abilităţi de care ei vor avea nevoie în viitor. Este evident că trendul evoluţiei omenirii proiectează şcoala într-o eră tehnologică, iar profesorii, părinţii, dar şi elevii trebuie să-şi adapteze constant deprinderile la această societate a viitorului“.

Ajută la lecţii copiii din centrele de plasament

Georgiana Prisăcaru îşi doreşte să ajungă la problemele reale ale comunităţii din care face parte, aşa că merge la firul ierbii. Pentru că-i place să ajute, de la începutul clasei a X-a, face voluntariat în cadrul programului „Ajungem MARI“, care se ocupă de copiii din centrele de plasament. „Merg în fiecare săptămână şi-i ajut la teme, ne jucăm, vorbim, încerc să-i fac să nu se mai gândească numai la problemele pe care le au. Cred că în acest fel sunt mai pregătită şi mai atentă la cei din jurul meu, la aşteptările altora, dar şi la ceea ce pot eu oferi“, spune tânăra. Când simte nevoia să se deconecteze de rutina zilnică şi să se relaxeze, cântă la chitară, o altă veche pasiune.

Georgiana se relaxează cântând la chitară FOTo arhiva personală

După absolvirea liceului va urma Facultatea de Drept, cu intenţia declarată de a schimba în bine societatea actuală. „Este nevoie de oameni integri, de oameni studioşi, serioşi, care, prin profesionalism şi acurateţe morală, logică, etică, reuşesc să iniţieze un demers legislativ corect şi sustenabil pentru această ţară. Aşa, cred, îmbin foarte bine pasiunea mea pentru istorie cu dorinţa de a construi o societate mai bună. Cred în ideea unui viitor mai bun, atât timp cât vom fi un grup de voci, care, orchestrate pe aceleaşi dimensiuni moralizatoare, vom reuşi să creăm schimbări. Cred că dacă am ambiţie, o să-mi pot îndeplini toate visurile.“

Vă recomandăm să citiţi şi:

Elevul care creează aplicaţii folosindu-se de algoritmi de inteligenţă artificială: „I-am învăţat să scrie codul care stă în spatele fiecărei linii“

Fata pasionată de robotică care predă informatică elevilor de gimnaziu. Maria: „Trebuie să investim mai mult în copii şi în educaţia lor“

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările