De ce cedează alternatorul maşinii şi cum putem depista defectul în timp util. Care sunt semnele că trebuie înlocuit

De ce cedează alternatorul
maşinii şi cum putem depista defectul în timp util. Care sunt semnele că trebuie înlocuit

Alternatorul este o componentă cheie a maşinii Foto: www.jurnalul24.ro

Alternatorul este inima maşinii, făcând parte din sistemul de încărcare auto, alături de baterie şi de regulatorul de tensiune, iar când acesta se defectează cel mai simplu este să fie înlocuit. Dacă alternatorul cedează, maşina va prezenta câteva semne evidente.

Ştiri pe aceeaşi temă

În ansamblul unui autovehicul, fiecare componentă are importanţa ei, însă unele dintre acestea trebuie schimbate periodic, în timp ce altele trebuie doar reparate. Alternatorul este considerat inima maşinii, iar când acesta cedează, cel mai simplu este să fie înlocuit. 

”Este indicat ca fiecare conducător auto să cunoască componentele principale ale maşinii pe care o conduce. De pildă, alternatorul este format din carcasă, rulment alternator, elice de răcire, pinion alternator, ax, montură rulment, rotor, regulator, diode de redresare a curentului, perii colectoare de curent, regulator voltaj şi inele de colectare a curentului”, explică Marcel Boghian, inginer auto. 

Indicii privind defectarea alternatorului

Posesorii de maşini e musai să ştie care sunt semnele care indică de cele mai multe ori că  alternatorul s-a defectat. Astfel, se aprinde o lumină de avertizare în bord, farurile maşinii vor lumina mai slab, iar motorul nu va mai toarce, cum face de obicei, ci va scoate nişte sunete asemănătoare unui mârâit.

Dacă nu aveţi cunoştinţe de specialitate, este bine să apelaţi la un mecanic auto, care să verifice dacă nu cumva s-a uzat vreuna dintre componentele alternatorului. De obicei, se verifică întâi dacă curelele sunt întinse bine şi dacă prezintă crăpături sau semne de uzură. 

”Dacă alternatorul este defect, miroase a încins de cele mai multe ori în zona motorului. Dacă roata de transmisie nu funcţionează corespunzător, una dintre consecinţe ar fi o presiune sporită pe curele şi de aici mirosul de cauciuc încins. De asemenea, un alternator defect ar putea să se supraîncălzească, emanând un miros specific”, detaliază inginerul Marcel Boghian. 

Există şi alte semne care indică că alternatorul este defect. Astfel, unele mecanisme nu mai funcţionează corect, cum ar fi spre exemplu închiderea sau deschiderea geamurilor acţionate electric. De asemenea, maşina nu mai porneşte sau reacţionează cu mare întârziere. Acest lucru se poate datora unui alternator defect sau bateriei, care poate fi descărcată sau mult prea uzată moral. În acest caz, trebuie verificată fiecare piesă în parte pentru a vedea care dintre ele este defectă.

Cum verificăm nivelul de încărcare al alternatorului 

Există o modalitate relative simplă pentru a verifica dacă alternatorul maşinii funcţionează, dar pentru asta aveţi nevoie de un multimetru sau de un voltmetru. Veţi compara rezultatele obţinute în urma măsurării valorii obţinute de la alternatorul autoturismului cu valori prestabilite pentru acesta. Paşii de urmat sunt următorii. Veţi identifica mai întâi alternatorul la maşina dumneavoastră, verificând apoi ca toate curelele să fie prinse corect. 

Se stabileşte apoi aparatul de măsurare  la 20 V, apoi se porneşte motorul. Dacă roata de transmisie şi cureaua se comportă normal, următorul pas este conectarea clemei pozitive (cea roşie) a multimetrului la borna roşie a alternatorului, iar clemă negativă (cea neagră) se va atinge de un element metalic al maşinii cum ar fi un şurub din acea zonă sau terminalul negativ al bateriei maşinii. Este important să nu atingeţi alternatorul cu vreuna dintre cleme. 

”În urmă contactului dintre clemele multimetrului şi componentele maşinii, ar trebui că dispozitivul de măsurare să indice anumite valori. Câţi volţi trebuie să încarce alternatorul? Dacă acesta funcţionează bine, afişajul multimetrului ar trebui să indice valori cât mai apropiate de 14V, de obicei între 13.8V şi 14.2V. Dacă voltmetrul sau multimetrul indică mai mult de 15V, este posibil că regulatorul să fie defect. Dacă valorile indicate de aparatul de măsurare sunt mai mici de 13.5V, cauzele pot fi variate: fie motorul nu este suficient de turat pentru că alternatorul să funcţioneze la randament normal, fiind recomandat ca motorul să fie turat la 2.000 de rotaţii pe minut, fie conectorii alternatorului sunt strânşi prea tare şi atunci roata de transmisie şi curelele nu se învârt corespunzător”, explică inginerul Marcel Boghian.

Pe scurt, un alternator trebuie să genereze aproximativ 14V pentru a încărca o baterie de maşină de 12V. Dacă bateria este încărcată aproape complet, alternatorul nu va mai funcţiona la putere maximă, motiv pentru care înainte de verificarea alternatorului trebuie verificată bateria.

Pentru a verifica bateria, trebuie oprit motorul şi aprinse farurile pentru 10-15 minute, astfel încât bateria să îşi consume puţin din energie, pentru a vedea ulterior câtă putere generează alternatorul ca să compenseze deficitul de curent din baterie.

Dacă bateria este încărcată, atunci afişajul multimetrului va indica 12-13V (când motorul nu e pornit). Dacă după un timp îndelungat de funcţionare al maşinii afişajul este cuprins între 13V-14V, dar după oprirea motorului acesta scade brusc sub 12V, atunci bateria este cea care trebuie reparată sau înlocuită.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările