Cum reuşeşte o profesoară să-i atragă la şcoală pe copiii din comunităţile sărace

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Miruna Andronescu alături de elevii săi FOTO  Teach for Romania
Miruna Andronescu alături de elevii săi FOTO  Teach for Romania

Miruna Andronescu predă geografie şi biologie în Calvini şi Pătârlagele, două localităţi din judeţul Buzău, unde rata abandonului şcolar este uriaşă. Nu îi este uşor, însă în ultimii doi ani a reuşit să convingă un număr mare de copii şi de părinţi că şcoala reprezintă şansa unui viitor mai bun.

Miruna Andronescu (37 de ani) şi-a dorit cu tot dinadinsul să predea în medii defavorizate, pentru a le oferi copiilor şansa la o educaţie care să-i ajute să-şi depăşească condiţia. Pentru a-şi îmbunătăţi metodele de predare, a ales să urmeze cursurile intensive ale organizaţiei Teach for Romania. În cadrul programului, a învăţat să vină în întâmpinarea nevoilor elevilor atât în ceea ce priveşte educaţia, cât şi dezvoltarea emoţională.

„Simţeam că lipseşte ceva, că nu reuşesc să mă fac înţeleasă de elevii mei. Ajunsesem într-un punct în care simţeam că am o deficienţă de comunicare cu ei. Nu reuşeam să îi sensibilizez şi să-i atrag, pentru că îmi doream mai mult pentru ei“, explică profesoara. După doi ani de la începerea colaborării cu organizaţia nonguvernamentală, rezultatele sunt vizibile. Şi-a schimbat complet modul de predare, dar şi felul în care interacţionează cu elevii la clasă.

Cursuri interactive, cu jocuri şi documentare

Orele sale, chiar şi cele online, sunt departe de a fi unele clasice. Sunt dinamice şi interactive, cu jocuri, documentare şi plimbări în mediul virtual. „În clasa mea sunt elevi de toate nivelurile. Sunt elevi care abia ştiu să citească, elevi care citesc cursiv şi elevi capabili de performanţă. Trebuie să-l aduc şi pe cel care nu ştie să citească în situaţia de a se regăsi în acea clasă. Niciun elev nu trebuie lăsat în urmă, oricât de slab ar fi, indiferent de familia din care provine“, spune Miruna Andronescu. Pentru a reuşi acest lucru, profesoara a dezvoltat metode personalizate pentru elevii săi, în funcţie de capacităţile şi de nivelul de pregătire ale fiecăruia.

miruna andronescu invatatoare teach for romania Galati 4

FOTO arhiva personală

Trecerea la învăţământul online a fost o provocare pentru Miruna Andronescu, însă a reuşit să o transforme într-o oportunitate. Aşa se face că la orele de geografie jocurile interactive au un rol esenţial. „Acum, activitatea zilnică se desfăşoară în intervalul 8.00-14.00. Îmi urmăresc constant notificările din Messenger şi WhatsApp, pentru a putea discuta cu elevii mei. Pentru a-i ţine interesaţi pe copii în noua variantă de predare, le-am selectat şi trimis jocuri geografice interactive, pe care să le poată juca folosindu-se de manual“, explică profesoara Miruna Andronescu.

„Copiii tânjesc să se întoarcă la şcoală“

Foloseşte jocurile şi documentarele pentru a-i învăţa pe elevi într-un mod plăcut despre hidrografia României, capitalele şi statele europene. Recunoaşte că trebuie să se reinventeze tot timpul pentru a le capta atenţia copiilor. Mulţumirea vine din faptul că elevii abia aşteaptă să înceapă cursurile online pentru a se plimba virtual prin lume, pentru a afla mai multe despre fluviile Terrei, insulele şi peninsulele din Europa, dar şi despre trovanţi, vulcani şi coloane de bazalt.

miruna andronescu invatatoare teach for romania Galati 1

FOTO arhiva personală

Mai mult, cu ajutorul unei aplicaţii online, profesoara a început să creeze jocuri pentru fiecare lecţie. Însă realitatea îi pune şi piedici. „Copiii doresc să se întoarcă la şcoală, tânjesc după asta. Este şi problema că nu toţi au tablete, telefoane mobile sau Internet, aşa că unii n-au acces la orele online.“

Pentru ca elevii ei să nu aibă de suferit şi să-şi poată continua lecţiile, foloseşte un sistem mixt. De pildă, unei fetiţe foarte bune la învăţătură, dar care nu a participat la nicio oră online pentru că părinţii sunt săraci şi n-au avut bani să-i cumpere tabletă, îi trimite lecţiile acasă prin mediatorul şcolar.

„Pentru mine, educaţia înseamnă abilităţi de viaţă, ce va face copilul cu ele şi cum se va descurca efectiv în viaţa de zi cu zi. Cititul unei hărţi este una dintre aceste abilităţi, pentru că trebuie să te descurci atunci când nu ai Internet. Educaţia înseamnă să ştii să te comporţi în societate, adecvat mediului în care te afli, fie că vorbim de o instituţie sau de un mijloc de transport în comun“, spune profesoara.

Elevii se încurajează între ei

Miruna Andronescu încearcă să le dezvolte elevilor săi şi spiritul de echipă şi să-i facă să înţeleagă şi să aprecieze un colectiv unit. Îi învaţă, deci, cât de important este ca niciun copil să nu fie lăsat în urmă. Rezultatele sunt spectaculoase, în special în ce priveşte abandonul şcolar. Copiii se interesează de colegii lor care nu participă la ore, află care sunt motivele şi îi încurajează să nu renunţe la şcoală.

miruna andronescu invatatoare teach for romania Galati 2

FOTO arhiva personală

„Elevii care au un nivel de instruire mai ridicat îi ajută şi pe colegii lor care nu se descurcă la fel de bine. Asta facem şi acum, la şcoala online. Se mobilizează pe grup, le trimit mesaje colegilor care lipsesc şi îi sună ca să se conecteze. Este atât de emoţionant când îi vezi că fac asta“, mărturiseşte Miruna Andronescu.

Abandonul şcolar, marele inamic

Abandonul şcolar este cea mai mare problemă cu care se confruntă Miruna Andronescu în prezent, iar aceasta provine, în primul rând, din lipsa de educaţie a părinţilor, care nu văd rostul şcolii şi nu înţeleg de ce trebuie să-şi trimită copiii la ore.

miruna andronescu invatatoare teach for romania Galati 3

FOTO arhiva personală

„Trebuie să înţeleagă că educaţia este importantă, doar astfel copiii se vor putea ridica şi-şi vor putea depăşi limitele. La precedenta Evaluare Naţională, un singur copil a luat notă peste cinci, dar am reuşit să-i conving pe părinţi să-i înscrie mai departe, cel puţin la o şcoală profesională“, spune dascălul, pentru care continuarea studiilor de către elevi reprezintă o reuşită majoră, ţinând cont de nivelul lor intelectual şi de mediul din care provin. Există însă şi excepţii.

Îşi aminteşte cu mândrie de un copil rom, din prima generaţie pe care a pregătit-o ca profesor, care acum este student. Miruna Andronescu face şi muncă de detectiv, mergând acasă la părinţii ai căror copii absentează de la ore pentru a-i convinge să-i lase să-şi continue studiile. „Merită tot acest efort. Când vezi de la săptămână la săptămână că vin din ce în ce mai mulţi copii, îţi creşte inima. Dacă insişti şi văd că îţi pasă, le arăţi respect şi interes faţă de copiii lor, îţi vor întoarce toate aceste lucruri.“

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Profesoara distinsă cu premiul „Merito“ care îşi învaţă elevii să viseze. „Scopul meu este să nasc în ei ceva de lungă durată“

Profesoara care refuză meditaţiile private şi pregăteşte la clasă mediciniştii încă din primul an de liceu. „Fac experimente povestite, pentru că nu avem materiale“

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite