FOTO Imagini de colecţie cu mocăniţa pe Valea Arieşului în Apuseni. Cum arăta celebrul tren cu care călătoreau moţii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Linia de cale ferată îngustă din Munţii Apuseni a fost construită la sfârşitul secolului al XIX-lea – începutul secolului al XX-lea, în timpul Imperiului Austro-Ungar. Trenul a circulat fără întrerupere între Abrud şi Turda până în 1999.

Calea ferată îngustă traversa o parte din Munţii Apuseni pe Valea Arieşului, în lungime de 94 de kilometri, între oraşele Turda şi Abrud.

Timp de 86 de ani a reprezentat principala cale de transport marfă şi călători pentru locuitorii zonei. A fost desfiinţată în anul 1998 din motive de rentabilitate economică, punând punct unui simbol al Ţării Moţilor.

Mocăniţa s-a dat în funcţiune oficial la data de 20 iunie 1912 şi a fost scoasă din uz în anul 1998. Linia îngustă avea 27 de staţii, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieş, Câmpeni, Abrud) şi 23 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu (Sânmihaiu de Sus), Corneşti (Plăeşti), Moldoveneşti, Buru, Lungeşti Ocolişel, Vidolm, Ocoliş, Lunca-Poşaga (Lunca Arieşului), Sălciua de Jos, Sălciua, Brăzeşti, Sartăş, Muncel, Valea Lupşii, Hădărău (Hădăreni), Lupşa, Muşca, Gîrde, Bistra, Podu Mijii şi Roşia Montană.

image

Între Turda şi Cîmpeni erau 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fară barieră (majoritatea fiind fără barieră). Până în anii 70, trenul era acţionat cu locomotive pe aburi. Evoluţia tehnologică a adus şi pentru moţi, trenuri moderne, echivalentul la scară mai mică a celor care circulau pe liniile normale. Acestea au fost ultimele trenuri care au circulat pe Valea Arieşului. În ultimii ani de funcţionare, pe această rută circulau zilnic (dus-întors) trei trenuri cu două clase.

Trenul parcurgea cei 94 de kilometri în circa 6 ore şi 30 minute, oprind în toate staţiile. Mocăniţa oprea însă şi între staţii, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna. Trenul a devenit nerentabil pe fondul dezvoltăii transportului auto, dar şi a scăderii activităţii agenţilor economici din Apuseni: exploatările miniere de la Baia de Arieş, Roşia Montană şi Abrud şi fabrica de prelucrare a lemnului din Cîmpeni. Calea ferată îngustă a fost declarată monument istoric, situaţie care a salvat ceva din trecutul mocăniţei, dar nu a readus-o pe şine decât sporadic şi pe o distanţă scurtă între Abrud şi Câmpeni.

Citiţi şi:

 

Au obţinut ilegal subvenţii de la AJOFM Alba cu documente false. După şase ani a venit nota de plată: condamnări penale şi daune civile de peste 100.000 de lei

 

Cât de dură e justiţia din Italia: un tânăr din Alba, condamnat la 485 de zile de închisoare cu executare pentru că a cumpărat o bicicletă furată

 

„Ce-ţi trebuie, mă, eşti şmecher?” Dispută între un poliţist şi un scandalagiu încheiată cu un dosar penal şi o condamnare la închisoare

Alba Iulia



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite