Iniţiative de monitorizare a fake news-urilor în ţările UE

În intervalul 06.01.2015 – 2019, StratCom, unitate a Serviciului European de Acţiune Externă/European Union External Action Service, a identificat în spaţiul european 5.455 de materiale de dezinformare rusească (cifră în creştere), iar rezultatele acestei activităţi de monitorizare au fost publicate pe site-ul „EU vs Disinfo”. Concluzia generală este că aparatul dezinformării al Federaţiei Ruse este foarte extins şi bine organizat, folosind în special social media pentru diseminarea de fake news şi prezentarea deformată a problemelor reale.

Experţii UE pe linie de dezinformare susţin că atunci când vorbim de Moscova, nu trebuie să uităm că ”trusa sa de instrumente” vizează întotdeauna o încălcare a integrităţii teritoriale a altor state şi nu doar în sens virtual.

Foto: Intensitatea subiectelor fake-news-urilor presei ruse (Sursa aici).

Subiectele fake-news-urilor, din perioada mai sus menţionată, au reflectat preponderent: războiul din Ucraina – 664; alegerile din ţările europene – 548; terorismul – 335; migraţia – 332; subiectele anti-Rusia – 235.

Imixtiunile Moscovei în alegerile europene

StratCom a rezumat în 10 puncte, pârghiile de influenţă ale Moscovei din timpul alegerilor europene:

  • dezinfomarea: producerea de ştiri false sau falsificarea ştirilor reale – cea mai cuprinzătoare şi răspândită metodă a Kremlinului, care nu se limitează doar la ciclurile electorale;
  • anunţurile politice: cumpărarea de reclame cu profiluri false pentru actori politici selectaţi;
  • influenţa emoţională: distribuirea de utilizatori falşi, trolli, roboţi pentru a influenţa starea de spirit în cadrul social media sau prin distribuirea email-urilor în lanţ;
  • falsificarea identităţii: folosită nu numai pentru a disemina ştiri false, ci şi pentru metoda phishing (furt de identitate), ceea ce poate echivala cu o hărţuire online;
  • acţiuni de hacking şi leaking: spargerea conturilor de utilizatori, publicarea sau falsificarea documentelor găsite acolo;
  • hacking de recunoaştere”: atacuri computerizate asupra instituţiilor statului sau chiar asupra companiilor media;
  • atacuri asupra infrastructurilor: încercări de penetrare a sistemelor de vot electronic ale unei ţări, a bazelor de date ale alegătorilor şi a reţelelor IT conexe;
  • influenţarea elitei: abordarea factorilor de decizie din diferite sectoare prin diferite forumuri şi canale;
  • finanţarea unor partide sau campanii de partid: sprijin financiar furnizat de obicei de organizaţii sau instituţii fără conexiuni directe cu Kremlinul;
  • intervenţie extremă: acţiuni ce presupun inclusiv violenţa militară împotriva integrităţii teritoriale a unor state, daca metodele deja menţionate se dovedesc a fi ineficiente.

 

Propaganda rusă şi cazul Ungariei

Foto: metode de influenţare ale Moscovei (sursa: aici).

 

În ultimii 3 ani şi jumătate, au fost identificate un număr de 62 de cazuri de rapoarte de presă legate de fake news/propaganda rusă, având ca subiect Ungaria, care a fost vizată din perspectivă istorică. În aceste materiale, Federaţia Rusă este prezentată drept o victimă în conflictul ruso-ucrainean, musulmanii sunt distrugătorii viitorului Europei, iar SUA caută influenţă militară mai mare în Europa de Est.

În data de 08.11.2015, un expert al Institutului Rus pentru Studii Strategice, creat de Vladimir Putin, a vehiculat ideea (prin intermediul unui cont Youtube, ulterior şters) că naţionaliştii ucraineni nu au fost niciodată independenţi, ci au fost întotdeauna controlaţi fie de Monarhia Austro-Ungară, fie de Germania fascistă, fie de SUA. Câteva luni mai târziu, portalul pro-Kremlin, hidfő.ru, a anunţat în limba maghiară că SUA vor să forţeze Ungaria să recupereze Kárpátalja/ Transcarpatia/Ucraina Subcarpatică, însă acest lucru ar duce la lupte sângeroase în zona de frontieră a Ungariei.

În toamna anului 2017, Komomomskyka Pravda a publicat un material în care se menţiona că Finlanda, Estonia şi Ungaria ar fi dispuse să forţeze popoarele fino-ugrice din Federaţia Rusă să devină independente şi să se separe de aceasta. În acest scop, aceste ţări ar menţine constant sub presiune şi influenţă elita culturală şi ştiinţifică a comunităţilor fino-ugrice din Federaţia Rusă. În plus, în material se susţinea că aceste ţări şi-au apelat rudele îndepărtate să studieze în străinătate, iar apoi să se întoarcă în ţara lor natală pentru activităţi subterane, iar în lumina acestor demersuri, orice cooperare culturală între aceste părţi ar fi de fapt o acoperire pentru activităţi separatiste.

De asemenea, în 2017, propaganda rusească a demarat o campanie de panicare a populaţiei privind teroriştii musulmani. Astfel, site-ul vilaglato.info relata despre o navă care transporta în Grecia solicitanţi de azil musulmani, asupra cărora autorităţile au găsit o mare cantitate de arme şi muniţie. Se sublinia faptul că teroriştii se pregătesc pentru un nou 11 septembrie european, în perioada Crăciunului, doar locaţia rămânea necunoscută, totuşi se aştepta ca incidentul să genereze mii de victime.

La începutul anului 2018, sputnik.hu susţinea că Orbán Viktor, într-o analiză, avea dreptate cu privire la George Soros, care cheltuieşte mulţi bani la Bruxelles şi la ONU pentru a le influenţa deciziile. Site-ul mai sublinia faptul că politica pe termen scurt a UE nu garantează viitorul Europei, ci caută mai degrabă să asigure interesele elitei internaţionale. Astfel, George Soros era acuzat că încearcă să reducă toate costurile cu forţa de muncă şi să limiteze drepturile contractuale ale lucrătorilor. La scurt timp, după aceea, Sputnik News s-a depăşit pe sine când ”a aflat” că exista ceva mai rău decât Soros, respectiv SUA, care s-au săturat de criticile Ungariei privind sancţiunile UE împotriva ruşilor. Aşadar, potrivit Sputnik News, Washingtonul voia să forţeze Guvernul ungar să sprijine aceste măsuri punitive (pe care Budapesta le-a votat întotdeauna), altfel ar fi putut urma o intervenţie a SUA şi un ”scenariu venezuelean”, ceea ce ”ar fi fost mai rău decât demonstraţiile pe care Soros le organiza”.

Ultimul exemplu de fake news are legătură cu incendiul de la Catedrala Notre-Dame din Paris (aprilie 2019), despre care site-ul ungar de ştiri Magyar Express a relatat că majoritatea francezilor de dreapta cred că teroriştii au pus focul la catedrală şi că mass media franceză de stat a falsificat informaţii cu privire la acest lucru. Aşadar, publicaţia ungară a precizat că primii pompieri sosiţi nu au găsit un incendiu, astfel că au părăsit locul faptei. Se pare că această relatare de provenienţă ungară a făcut parte dintr-un efort internaţional de dezinformare, deoarece aceste teorii ale conspiraţiei au vizat întreaga Europă, iar colecţia de 33 de articole conexă acestui subiect poate fi găsită pe site-ul StratCom – ”EU vs Disinfo” (aici şi aici).

Denigrarea UE şi îndoctrinarea guvernamentală din media ungare via Moscova

Foto: Campanie guvernamentală ungară cu următorul mesaj: „Nu-l lăsa pe Soros să râdă la urmă!”

Potrivit unui contract semnat de Cancelaria Premierului Ungar şi Gyula Balásy, proprietarul companiilor ungare: New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. şi Lounge Design Szolgáltató Kft., în primul trimestru al anului 2019, au fost cheltuiţi 10 miliarde de forinţi (35,8 milioane de dolari) pe afişe cu George Soros şi Jean-Claude Juncker, acesta fiind al treisprezecelea contract de acest fel dintre guvernul Orbán şi Gyula Balásy pentru afişe ”informative” (sursele aici şi aici). Companiile lui Balásy, implicate în achiziţiile publice ale Nemzeti Kommunikációs Hivatal/Oficiul Naţional de Comunicare/NKH, care se află în subordinea Cancelariei Premierului Ungar, au lansat o campanie de afişe anti-UE, cu portretele lui Jean-Claude Junker şi George Soros, intitulate ”Stop Bruxelles!”, în timp ce se proclama ”Anul familiilor şi planul de acţiune al guvernului pentru protecţia familiilor”. Astfel s-a arătat că un antreprenor neguvernamental, în vârstă de 40 ani, în persoana lui Balásy Gyula, poate cheltui oricât din banii publici pentru a promova mesajul actual al Fidesz către alegători. De reţinut faptul că, pentru 2019, Guvernul Orbán a alocat peste 32 de miliarde de forinţi, din banii publici, pentru comunicări politice (sursa: aici şi aici).

Gyula Balásy (născut în 1979, în Zirc, judeţul Veszprém, de formaţie economist) activează alături de Fidesz încă din 2005, de la prima campanie de ”consultare naţională”/”Nemzeti konzultáció”. Din 2016, New Land Media Kft, compania deţinută de Gyula Balásy, a devenit brusc agenţia numărul unu a propagandei proguvernamentale (sursa: aici).

Foto: Gyula Balásy „împăratul comunicării guvernamentale” (sursa alfahir.hu).

Oficiul Naţional de Comunicare/NKH a organizat licitaţii în 2016 şi 2017 şi nu a surprins pe nimeni faptul că suma de 24,7 miliarde de forinţi a fost acordată companiilor ai căror proprietari sunt apropiaţii politicienilor importanţi din Fidesz. În context, companiilor New Land Media Kft. şi Lounge Design Kft  le-au fost atribuite contracte în valoare totală de 14,18 miliarde de forinţi (51 milioane de dolari), inclusiv un contract de circa 1 miliard de forinţi (3,6 milioane de dolari) din partea Serviciului Poştei Ungare pentru gestionarea sistemului de comunicaţii şi un contract de 3 miliarde de forinţi (11 milioane de dolari) pentru activitatea de agent media pentru Agenţia Ungară de Turism, pe plan intern şi extern. De asemenea, Banca Naţională a Ungariei/MNB i-a acordat companiei New Land Media un contract privind sistemul de comunicaţii, în valoare de 450 de milioane de forinţi (1,6 milioande de dolari), în martie 2017. De asemenea, în această perioadă, Cancelaria Premierului Ungar a oferit companiilor lui Balásy contracte în valoare de 7,87 miliarde de forinţi (28 milioande de dolari) şi 1,94 miliarde de forinţi (7 milioane de dolari). (sursa: aici).

În ultimii doi ani, guvernul ungar a cheltuit 56,6 miliarde de forinţi (203 milioane de dolari) pe campaniile sale anti-Soros şi anti-UE, ceea ce reprezintă 25% din ceea ce guvernul a alocat şcolilor gimnaziale ungare pentru anul 2018. Astfel, fiecare cetăţean, inclusiv nou-născuţii, au contribuit cu circa 5.600 de forinţi (20 de dolari) la propagarea minciunilor inventate de regimul Orbán pentru a se menţine la putere.

Publicitatea - afacere importantă în Ungaria lui Orbán

În noiembrie 2018, 444.hu a raportat că guvernul ungar este de departe cel mai mare client al serviciilor de publicitate (potrivit raportului anual al CANnual Report privind piaţa publicităţii regionale). Conform raportului agenţiilor de publicitate independente din Europa Centrală şi de Est: Statul ungar cheltuieşte 32 milioane de euro pe publicitate, de două ori mai mult decât  Magyar Telekom – cu un buget de 15 milioane de euro alocat publicităţii, iar agenţiile de publicitate ale lui Balásy Gyula sunt principalele beneficiare ale campaniilor de afişaj, din ultimii doi ani, practic, toate afişele anti-Soros şi anti-migraţie fiind furnizate de aceste companii.

Nu mai există nicio ţară din această regiune în care statul să se claseze printre primii consumatori de publicitate.

Pe lângă propaganda vizuală, îndoctrinarea guvernamentală masivă continuă în presă, la radio şi la televizor, dar şi pe site-urile finanţate de guvern. Articolele ce apar în publicaţiile asociate Fidesz-ului înfăţişează jumătatea vestică a UE drept o societate destinată dispariţiei, iar elita UE ca promotoare a imigraţiei, care va conduce la căderea Europei. Chiar şi un observator ocazional poate să realizeze că tabloul pictat de guvernul Orbán este dezechilibrat.

Abordările anti-UE din media proguvernamentale ungare

Foto: premierul Ungariei Viktor Orban îl întîmpină pe preşedintele rus Vladimir Putin, cu ocazia sosirii acestuoa la Budapeste, 30 octombrie 2019 (sursa: apnews).

În perioada 01-31.01.2019, în cadrul unui studiu vizând atitudinea faţă de UE a 13 entităţi media proguvernamentale, cercetătorii de la Political Capital au identificat, utilizând instrumentul de monitorizare a social media, ZoomSphere, 713 de articole pro-Fidesz şi pro-ruse, partajate cititorilor prin intermediul platformei Facebook. Pe lângă entităţile media deja cunoscute: 888.hu, Origo, Magyar Idők, Hír TV, Figyelő, Pesti Srácok, Magyar Hírlap, Mandiner şi Hirado.hu, cercetătorii de la Political Capital au inclus şi o serie de site-uri pro-ruse necunoscute încă: Leleplező Friss Hírek (care preia articole din Világ Figyelő/Observatorul Mondial), News Front Magyarország (despre care s-a vehiculat că este asociat serviciilor secrete ruseşti), Balrad.ru (care se autodefineşte drept ”publicaţie de stânga radicală”) şi Moszkvater.com (înfiinţat de Gábor Stier, fost redactor străin pentru Magyar Nemzet, iar în prezent redactor al Magyar Hang).

În cadrul studiului, fiecare articol a fost etichetat drept ”critic” sau ”neutru” faţă de UE, în funcţie de registrul în care a fost redactat materialul, astfel rezultând 3 categorii:

  • articole care au avut ca scop influenţarea negativă a percepţiei publicului privind UE;
  • articole care nu au prezentat punctele de vedere ale părţii adverse sau acestea au fost subreprezentate în mod disproporţionat;
  • articole care conţineau dezinformări crase sau pretenţii nefondate.

 

Astfel, dintre articolele supuse analizei, au fost identificate 540 de articole critice la adresa UE (76% din total) şi 173 de articole care au prezentat în registru neutru UE (24% din total).

Proporţia articolelor critice la adresa UE din media analizate este următoarea: 1. Leleplező Friss Hírek – 23/91%; 2. 888.hu – 111/86%; 3. Origo – 60/85%; 4. Magyar Idők – 89/81%; 5. Hír TV – 49/80%; 6. Figyelő – 33/79%;7. Pesti Srácok – 125/75%; 8. News Front Magyarország – 4/75%; 9.Magyar Hírlap – 104/72%; 10. Mandiner – 25/68 %; 11. Hirado.hu – 81/54%; 12. Bal-rad – 4/50%; 13. Moszkvater.com –5/20%.

  • Cele mai frecvente subiecte ale articolelor critice la adresa UE au vizat: migraţia – 36%; elita UE - 20%; George Soros – 18%; statul de drept – 10%; liberali de stânga – 8%.
  • Cele mai vehiculate subiecte ale articolelor, în registru neutru la adresa UE, au fost: Brexit – 61%; preşedinţia României – 7%; migraţie – 6%; politică externă – 6%; statul de drept – 4%.

În urma analizării celor 713 de articole s-a ajuns la concluzia că nu există o diferenţă semnificativă între publicaţiile ungare de dreapta ale Fidesz şi site-urile declarate pro-ruse sau cele finanţate de Federaţia Rusă, în ceea ce priveşte caracterizările negative la adresa UE.

Concluzia este că imperiul mass media guvernamentale din Ungaria, susţinut din banii publici, este profund anti-UE, deşi primeşte finanţare UE, iar acest lucru se întâmplă în concordanţă cu aspiraţiile Federaţiei Ruse. Populaţia ungară care se bazează pe aceste surse de ştiri va putea fi lesne îndoctrinată politic, neavând repere informaţionale reale în plan intern şi extern, fiind beneficiara unei imagini distorsionate asupra lumii din vestul Ungariei şi asupra ţărilor UE în general (sursele aici, aici şi aici).

*Articol de C. Ioana, expert LARICS pe problematica maghiară şi masterandă în cadrul programului de Studii de Securitate al Universităţii din Bucureşti.

Tema a mai fost abordată în alte două articole: prima parte aici, a doua aici