„Urzeala tronurilor” la Daily Mail. Ce se ascunde în spatele schimbării la vârful conducerii celui mai influent tabloid britanic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Geordie Greig, editorul Daily Mail,cel mai influent tabloid britanic, a fost înlocuit neaşteptat săptămâna trecută într-o mutare demnă de Războiul Tronurilor, relatează New York Times.

Funcţia sa va fi preluată de Ted Verity, editorul Mail on Sunday.

 Geordie Greig, cu studii la Oxford şi Eton, fostul editor al revistei pentru înalta societate Tatler, un aristrocrat fin, considerat de unele voci din presa britanică ca „cel mai conectat om din Marea Britanie” este un oponent Brexit şi cel care a condus o politică editorială critică faţă de guvernul conservator al premierului Boris Johnson.

Plecarea lui după trei ani pare însă motivată mai degrabă de o luptă internă de putere ce poate avea semnificaţia unei revigorări a unei publicaţii de dreapta şi adresată clasei mijlocii ce susţine tradiţional Partidul Conservator.

Daily Mail este un tabloid extrem de influent în mediul politic şi societatea britanică pentru că, mai mult ca orice altă publicaţie, este vocea a ceea ce sociologii consideră Anglia de Mijloc - un segment larg de cititori din clasa mijlocie engleză, predominat albă, conservatoare social, care trăieşte în împrejurimile Londrei şi în general se declară în favoarea Brexitului.

Premierul Boris Johnson mizează pe aceşti votanţi extrem de importanţi pentru el şi partidul său. 

„Geordie Greig era personal un Remainer (anti-brexit) şi nu privea politica dintr-o singură perspectivă. Condus de el, Mail a fost în special acid faţă de Boris Johnson şi guvernul său, stârnind oarecare panică în interiorul guvernării actuale şi în rândurile parlamentarilor săi”, comentează situaţia Alan Rusbridger, fost editor al publicaţiei cu aplecare spre stânga The Guardian.

Fost jurnalist care a lucrat pentru ziarul pro-conservator Daily Telegraph  şi a fost editor al The Spectator, Johnson ar scăpa de o durere de cap în plus după erodarea din sondaje ca urmare a scandalurilor în care au fost implicaţi parlamentarii conservatori.

În plus, ar avea parte de un aliat influent în perioada următoare în care trebuie să decidă asupra protocoalelor comerciale cu Irlanda de Nord - dacă le respectă sau renunţă la ele, riscând un război comercial cu UE, cu potenţial de a reaprinde sentimentele anti-Bruxelles ce au alimentat retorica Daily Mail şi au pregătit scena pentru votul în favoarea Brexit.

În contextul crizei pandemice ce a luat locul problemelor create de Brexit, guvernul lui Johnson nu a fost menajat de mass-media, dar Daily Mail condus de Greig a fost neiertător, dezvăluind imoralitatea percepută a guvernării conservatoare.

Daily Mail a scris despre donatorul conservatorilor care încasat o factură de 58.000 de lire sterline pentru redecorarea apartamentului premierului britanic (şi pe care acesta ulterior a rambursat-o).

„Daily Mail e de dreapta dar şi foarte populist”, notează Julian Petley, profesor de jurnalism în Londra, referindu-se la poveştile care îi captează pe cititorii ziarului.

„Acest ziar este un suporter acerb a tot ce se străduieşte să realizeze [guvernul conservator]. Dar nu poate fi un prieten lipsit de critică”, arăta un editorial din Mail. În 2020, când consilierii lui Johnson au exclus nişte jurnalişti de la o informare de presă privind relaţiile cu UE, reporterul Daily Mail s-a alăturat protestelor competitorilor din media.

Greig, 60 de ani, este un veteran al asperităţilor - atât în ce priveşte ştirile despre politica britanică, cât şi cele ce ţin de bătăliile interne între publicaţii ale aceluiaşi trust.

El a preluat politica editorială a Daily Mail în 2018 după ce a fost editor al The Mail on Sunday - cele două publicaţii erau adesea în conflict mai ales în privinţa Brexitului. Iar asta pentru că Daily Mail era condus de Paul Dacre, un înfocat susţinător al Brexitului.

Proprietarul Daily Mail, Jonathan Harmsworth, Lordul Rothermere, al cărui stră -străbunic a cofondat ziarul în 1896, l-a ales pe Greig pentru a „detoxifica brandul”, după ani în care baterea tobelor pentru Brexit a adus atingere reputaţiei sale printre cititori şi sponsori.

La mai puţin de doi ani de la preluarea postului, Daily Mail a depăşit titrajul The Sun al mogulului Rupert Murdoch - tipărind aproape un milion de exemplare.

Dar neînţelegerile privind politica editorială au otrăvit relaţiile cu Paul Dacre, redactor-şef al companiei-mamă care şi-a criticat public succesorul pentru a fi diluat ADN-ul pro-Brexit al Daily Mail,scrie New York Times.

Greig nu şi-a motivat plecarea în declaraţia sa în care a subliniat că este nerăbdător să-şi pună în aplicare în continuare experienţa dobândită la Mail unde a început să lucreze ca reporter în 1983.

La rândul său,  Rothermere nu a dat o explicaţie, mulţumindu-se să laude prestaţia sa ca „cel mai de succes editor” şi prezentându-l pe succesorul său ca un jurnalist al Mail prin excelenţă.

Persoanele din cadrul companiei sunt de părere că Greig a nimerit în mijlocul unei lupte de putere într-un imperiu media în plină schimbare: Verity, mult mai indulgent cu Johnson, este un aliat al lui Martin Clarke, cel care conduce Mail Online,varianta online populară, aflată în expansiune rapidă.

Mai departe, Verity şi Clarke sunt apropiaţi de Dacre cel care a suferit propria înfrângere când s-a retras din cursa pentru şefia Ofcom, autoritatea britanică de reglementare a mass-meda, deşi a fost ajutat şi sprijinit de guvernul lui Johnson, invocând faptul că serviciile publice l-au luat în vizor pentru viziunile sale politice de centru-dreapta şi că funcţionarii din ele sunt de fapt la conducerea ţării.

Lord Rothermere plănuieşte să-şi scoată imperiul de pe piaţa publică şi să integreze ediţiile zilnice şi de weekend, care au avut dificultăţi în perioada pandemiei şi să aducă mai aproape Mail Online care până acum a fost administrat separat.

`O dramă „Game of Thrones” e în plină desfăşurare. Dar povestea din spatele ei este o regândire strategică profundă a companiei”, a declarat Douglas McCabe, directorul executiv al Enders Analysis, o firmă de cercetare media din Londra.

Potrivit The Guardian, sub Grieg tabloidul a expus modul în care deputatul conservator Geoffrey Cox câştiga sute de mii de lire sterline lucrând în Caraibe în timp ce reprezenta un paradis fiscal în procedurile legale care implicau guvernul britanic - punând pe prima pagină ştirea cu titlul „Deputaţii neruşinaţi se scufundă din nou în corupţie” şi acuzând politicienii de „faliment moral” din pricina încercărilor lor de a împiedica pedepsirea lui Paterson, după ce s-a constatat că a încălcat regulile parlamentare.

Angajaţii de la Daily Mail au sugerat că Greig a fost surprins de decizia trustului de a-l promova pe Richard Caccappolo – un director media american din New York – în funcţia de director executiv al afacerii media a companiei.

Caccappolo a lucrat cu editorul MailOnline, Martin Clarke, pentru a transforma site-ul într-o poveste de succes globală.

O sursă a spus că mişcarea de a-l înlocui pe Greig a fost o „acaparare de putere de către Clarke”

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite