Polonia îşi modernizează flota sovietică cu avioane de luptă sud-coreene

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Avion de luptă de producţie sud-coreeană FA-50 FOTO EPA-EFE
Avion de luptă de producţie sud-coreeană FA-50 FOTO EPA-EFE

Polonia a semnat recent cu Coreea de Sud un contract în valoare de 14,5 miliarde de dolari pentru achiziţia de artilerie, tancuri şi avioane de luptă. Este cel mai mare contract de achiziţie de armament semnat vreodată de Polonia şi cel mai important de până acum pentru industria de apărare emergentă a Coreei de Sud, arată o analiză semnată de Constantine Atlamazoglou, relatează Insider.

Pe 27 iulie anul acesta, Polonia a semnat cu Coreea de Sud un contract de achiziţie şi producere de armament în valoare de 14,5 miliarde de dolari în vederea modernizării echipamentelor sale militare în contextul tensiunilor crescânde din Europa. 

Este vorba de 1.000 de tancuri de luptă K2 „Pantera Neagră”, aproape 700 de obuziere autopropulsate şi 48 de avioane de luptă uşoare FA-50.

Valoarea contractului dar şi decizia Varşoviei de face achiziţii de la un exportator militar emergent reflectă o schimbare a mentalităţii sub influenţa stării fragile a geopoliticii europene.

„Asaltul criminal efectual de Federaţia Rusă, ce a ţintit Ucraina, ca şi natura imprevizibilă a lui Putin semnifică faptul că este necesar să accelerăm modernizarea echipamentelor”, aprecia ministrul polonez al apărării Mariusz Błaszczak în cadrul unui interviu pentru portalul  Defense 24.

Mai rapid şi mai sigur

Modernizarea rapidă a forţei aeriene a Poloniei este prioritară pentru Varşovia în măsura în care doreşte să-şi înlocuiască flota învechită de avioane sovietice multirol (Polonia dispune de 23 de avioane MiG-29 şi 18 de Su-22) care a devenit dificil de întreţinut.

Polonia dispune deja de 36 de avioane de fabricaţie americană F 16 iar în 2020 a comandat  de la SUA 22 de avioane stealth F-35A. Totuşi, este singura ţară membră NATO care încă foloseşte avioane Su-22.

Avioanele FA-50 comandate din Coreea de Sud va contribui cu siguranţă la efortul său de a-şi moderniza capacităţile militare.

Un avion uşor de luptă, FA-50 are capacitatea de a atinge viteze supersonice de Mach 1.5 şi poate transporta o varietate de proiectile, dar şi rachete sol-sol şi aer-sol. Polonia va primi modelul îmbunătăţit Block 20, care este compatibil cu sistemele NATO, potrivit lui Błaszczak.

Polonia a decis să le achiziţioneze şi prin prisma faptului că le poate primi mai repede prin comparaţie cu alte avioane, de pildă avioane F16, pe care le-a avut de asemenea în vedere.

„Este esenţial să sporim nivelul de securitate pe cât posibil de rapid”, a dezvăluit ministrul polonez al apărării. De pildă, Forţele Aeriene poloneze urmează să primele 12 aparate FA-50 până la jumătatea anului 2023.

Mai mult, aparatele FA-50 au la bază avioanele uşoare de luptă şi antrenament T-50, care au fost dezvoltate de Industria Aerospaţială Coreeană în colaborare cu producătorul american Lockheed Martin. Este şi motivul pentru care FA-50 are elemente comune cu avioanele F16.

„Un pilot care a fost instruit numai pe FA-50 necesită doar câteva ore de antrenament pentru fi capabil să piloteze autonom un F-16. Astfel, costurile instruirii mult mai mici înseamnă capacitatea de antrena un număr mai mare de piloţi”, a explicat Błaszczak.

Contractul între Polonia şi Coreea de Sud are prevăzută şi o instalaţie de service şi mentenanţă dedicată pentru FA-50, ce va fi funcţională în 2026.

 „Mulţumită acestei achiziţii, obţinem o nouă direcţie pentru piese de schimb, ceea ce este deosebit de important în contextul unor conflicte de mare intensitate, când există riscul ca unul din lanţurile de aprovizionare să fie perturbat. Asta ne va da posibilitatea să menţinem disponibilitatea operaţională a avioanelor de luptă la un nivel de vârf”, a explicat Błaszczak.

Vremea reînnoirii

Deşi Polonia şi-a actualizat mereu avioanele sale sovietice pentru a le păstra compatibile cu sistemele NATO, a devenit o provocare să le menţină gata de luptă – mai ales că tot mai puţine ţări le folosesc (trei membre NATO, inclusiv Polonia) şi din Rusia sancţionată nu mai poate procura componente.

„Am fi nevoiţi să le procurăm din Rusia, iar această posibilitate, din motive evidente, trebuie exclusă”, a punctat Błaszczak.

Motoarele MiG nu sunt produse decât în Rusia, iar componentele fabricate intern nu sunt la fel de sigure.

Polonia nu se va limita la achiziţia de aparate FA-50.

„Am accelerat procesul de livrare a avioanelor F-35. Pe termen lung, avem planuri să procurăm un număr suplimentare de aparate F-35 sau F-15 şi urmărim îndeaproape progresele făcute de partenerii noştri sud-coreeni în dezvoltarea aparatelor KF-21 Boramae”, a precizat ministrul polonez al apărării referindu-se la noul avionul de luptă multirol de generaţie 4.5 pe care îl dezvoltă în prezent Coreea de Sud şi care e gândit să fie o alternativă mai ieftină la F-35.

Producţie în Polonia

Directorul Korea Aerospace Industries, Hyunho Ahn, a declarat că, în afară de contractul pentru trei escadrile de FA-50, compania sa intenţionează să transfere treptat în Polonia producţia de astfel de avioane.

„Vom începe prin a produce piese în Polonia şi, după ce vom atinge obiectivele de comandă, ne gândim să extindem” activităţile companiei în această ţară, a adăugat el într-un interviu acordat pentru agenţia de presă PAP.

Polonia va primi iniţial 180 de tancuri de luptă K2 fabricate de Hyundai Rotem, după care va achiziţiona „peste 800 de vehicule” aduse la standardele aşteptate de Polonia, într-o versiune numită K2PL. Producţia de K2PL în Polonia va fi lansată în 2026.

Polonia, stat membru NATO şi vecin cu Ucraina, a anunţat recent achiziţionarea, printre altele, a 32 de elicoptere militare polivalente AW149 fabricate de grupul italian Leonardo, a 366 de tancuri americane Abrams şi a unor sisteme de rachete sol-aer CAMM iLauncher produse de consorţiul european MBDA, notează AFP.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite