CNA a modificat Codul Audiovizualului: care sunt noile prevederi

CNA a modificat Codul Audiovizualului: care sunt noile prevederi

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a adoptat decizia de modificare a Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, după un an şi patru luni de la propunerea formulată de Radu Herjeu. Principalele schimbări vizează dreptul la replică, afirmaţiile defăimatoare şi protecţia minorului.

Ştiri pe aceeaşi temă

Modificarea Codului Audiovizual a fost votată de toţi membrii CNA prezenţi la şedinţa de marţi – Răsvan Popescu, Dorina Rusu, Radu Herjeu, Gabriel Tufeanu, Laura Georgescu, Monica Gubernat, Orsolya Eva Borsos, Valentin Jucan şi Florin Gabrea, scrie News.ro
 
Cele mai importante modificări, potrivit lui Radu Herjeu, iniţiatorul proiectului, sunt:
 
Dreptul la replică
 
Obligativitatea radiodifuzorului de a contacta persoana despre care se vorbeşte în timpul unei emisiuni şi la adresa căreia s-au adus acuzaţii.

Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare. În cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post, iar absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul sau moderatorul de asigurarea imparţialităţii.

Defăimare
 
Este interzis să faci afirmaţii defăimătoare la adresa unui grup pe baza componenţei sale şi a lucrurilor care îi leagă pe membrii acelui grup şi este interzis să faci astfel de afirmaţii la adresa unei persoane doar pentru că aparţine unui anumit grup. 
 
Protecţia minorilor
 
Actele de violenţă la adresa minorilor nu mai sunt doar repetate, pot fi şi grave sau de intensitate mare; nu mai este vorba doar despre limbaj şi comportament obscen, ci şi despre limbaj şi comportament vulgar şi trivial.
 
De asemenea, s-a decis şi interdicţia de a folosi minori cu vârste cuprinse între 3 şi 15 ani în reclamele la alimente, deşi Herjeu subliniază că există o nuanţă: „Articolul sună aşa: «nu se va încuraja». Nu este o interdicţie totală, depinde foarte mult de creativitatea publicitarilor de a face spoturi şi în aceste condiţii.“
 
Membrii CNA au mai hotărât ca noul Cod Audiovizual să intre în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, cu excepţia articolului privind apariţia minorilor în reclamele la alimente, care va intra în vigoare după şase luni, asta pentru că există „contracte cu agenţiile de publicitate care nu au nicio legătură cu CNA, iar în şase luni au timp să facă alte reclame.“
 
Totodată, în şedinţa de marţi, şase membri CNA au votat o modificare la articolul 65, prin care se prevede că doar titlul, nu şi textele afişate pe ecran, trebuie să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment. Amendamentul a fost votat de Orsolya Eva Borsos, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu şi Dorina Rusu. Florin Gabrea şi Valentin Jucan au fost împotrivă.
 
Radu Herjeu a explicat că textele de pe „crawl“ pot furniza informaţii precum starea vremii şi „nu ai cum să îi obligi (pe radiodifuzori, n.r.) să aibă legătură cu ce este pe ecran în acel moment.“
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările