Interviu cu Bogdan Murgescu, consilier al ministrului Educaţiei: "Şcolile doctorale vor fi supuse unei evaluări în 2016"

Interviu cu Bogdan Murgescu, directorul şcolii doctorale a Universităţii din Bucureşti şi consilier al ministrului Educaţiei 

Bogdan Murgescu, directorul Consiliului de Studii Doctorale de la Universitatea din Bucureşti şi consilier pe învăţământ superior la Ministerul Educaţiei, a vorbit la Adevărul Live despre noul mecanism de acordare şi retragere a titlurilor de doctor.

Adevărul: Care vor fi noile reguli pentru şcolile doctorale?

Bogdan Murgescu: Au fost deja două întâlniri ale grupului de lucru. Se lucrează, de asemenea, online destul de intens şi vor mai fi întâlniri la începutul lui ianuarie. E greu de anticipat acum în toate detaliile. Însă, dintre principiile enunţate de domnul ministru, accentul va cădea în primul rând pe responsabilizarea universităţilor, pe întărirea autonomiei şi rolului universităţilor în judecarea situaţiilor, pe de o parte a calităţii doctoratelor dar şi a problemelor şi sesizărilor de etică şi, pe de altă parte, întărirea autonomiei, stabilirea unor mecanisme clare şi întărirea responsabilităţii pe care trebuie să şi-o asume universităţile.

Practic, domnul ministru a dat de înţeles că responsabilitatea acordării sau retragerii titlurilor de doctor va reveni universităţilor.

Da, aceasta este intenţia şi grupul de lucru defineşte exact procedura. Va fi nevoie şi de unele modificări ale cadrului legislativ pentru că actualmente sunt prevederi care stipulează că titlurile de doctor se acordă şi diploma se emite în numele Ministerului Educaţiei. Această situaţie se doreşte a fi schimbată.

Asta înseamnă că data viitoare când vor fi suspiciuni de plagiat, sau chiar în cazurile de suspiciuni de plagiat pe care le cunoaştem, de anul viitor, chiar universităţile vor putea lua o măsură.

În acelaşi timp sunt prevăzute şi mijloace care să responsabilizeze universităţile şi să le pună în situaţia de a deveni mai transparente, mai proactive şi să-şi asume răspunderile, să suporte consecinţele şi situaţiile în care nu rezolvă corespunzător problemele care apar. Din acest punct de vedere, există o preocupare ca mecanismul să fie coerent, robust, transparent şi clar, să guverneze atât validarea tezelor de doctorat şi acordarea titlurilor de doctor, cât şi rezolvarea diverselor sesizări şi retragerea de titluri de doctor acolo unde este cazul.

Va mai exista un Consiliu Naţional de Etică în 2016? Va avea alte atribuţii?

Consiliul Naţional de Etică este prevăzut în legislaţia în vigoare. Propunerile grupului de lucru vizează şi redefinirea rolurilor la nivel naţional. Vom vedea exact în ianuarie care va fi rolul Consiliului de Etică. Ceea ce este foarte clar e că responsabilizarea universităţilor va fi însoţită şi de o întărire a elementelor de susţinere şi de validare sau de apel de la nivel naţional.

CNATDCU va continua rolul pe care îl are acum?

Murgescu: CNATDCU va avea un rol asemănător. Sunt prevăzute unele schimbări în ceea ce priveşte rolul şi funcţiile comisiilor CNATDCU din punctul de vedere al validării tezelor de doctorat, dar acest rol nu va dispărea, cu doar va fi făcut să fie mai eficient şi mai legat efectiv de ceea ce poate CNATDCU să facă.

Uitându-ne într-un viitor mai îndepăratat, dacă responsabilitatea aceasta privind titlurile de doctor va reveni universităţilor, cum facem ca aceste şcoli doctorale să fie cu adevărat responsabile?

Într-adevăr este o problemă asupra căreia grupul de lucru reflectează puternic şi încearcă să găsească mijloacele cele mai potrivite astfel încât universităţile să trebuiască să-şi asume onestitate şi claritate în ceea ce au de rezolvat. O idee care a fost enunţată de domnul ministru este că toate instituţiile organizatoare de doctorat, pe linia şcolilor lor doctorale, vor fi supuse unor evaluări începând cu a doua parte a anului 2016, urmând să se tragă concluzii legate de capacitatea lor de a face faţă cerinţelor ciclului III al studiilor universitare, adică doctoratului. De asemenea, premergător evaluării care va fi făcută de la nivel naţional şi cu participare internaţională probabil, vor fi şi autoevaluări pe care fiecare universitate va trebui să le facă până la jumătatea anului, cu privire la modul de funcţionare al studiilor sale de doctorat.

Regulile jocului voi fi introduse în a doua jumătate a lunii ianuarie, în funcţie de ritmul în care pot fi adoptate actele normative. Autoevaluarea şcolilor doctorale şi evaluarea lor externă vor fi realizate în cursul anului 2016.

Ce se va întâmpla cu şcolile doctorale care nu întrunesc condiţiile de etică şi de calitate academică?

Vor fi luate decizii asupra cărora eu nu pot să anticipez acum, dar va exista o imagine clară şi care va permite după aceea să se ia măsurile de corecţie graduală de îmbunătăţire şi ridicare a nivelului de calitate şi a nivelului de responsabilitate, inclusiv pe etică, dar şi alte tipuri de măsuri care să regleze sistemul pentru a credibiliza şi a întări nivelul studiilor doctorale şi reputaţia şi calitatea titlurilor de doctor acordate de universităţile din România.

Vom avea o nouă clasificare a universităţilor?

Vor fi în orice caz discutate criteriile existente împreună cu Consiliul Naţional al Rectorilor şi în cadrul unui proces mai mare a cadrului strategic de gândire a Educaţiei (dezbaterea lansată de preşedintele Klaus Iohannis).

Ce se va întâmpla cu acel soft naţional antiplagiat? Va fi lansat din luna ianuarie, aşa cum se stabilise?

Va fi un sistem antiplagiat consolidat care va fi pus la dispoziţia universităţilor. Va fi lansat odată cu măsurile care vor fi adoptate din propunerile grupului de lucru numit de ministru. Softul antiplagiat este deja funcţional, dar va fi o decizie privind în ce măsură va fi pus la dispoziţia universităţilor încă din cursul lunii ianuarie. După aceea, obligativitatea folosirii sale se regăseşte în cadrul reglementărilor care vor urma.

Puteţi să ne descrieţi care va fi traseul unei teze de doctorat în 2016?

Îmi este greu să anticipez în toate detaliile. În principiu, traseul de susţinere va fi apropiat de felul existent cu menţiunea că acest control antiplagiat este doar o parte a controlului de calitate pentru că plagiatul este numai un aspect care duce la decredibilizarea tezelor de doctorat, mai sunt şi alte probleme în ceea ce priveşte calitatea acestora. Acest control va fi întărit.

Puteţi să ne descrieţi pe scurt care este traseul actual al tezelor de doctorat?

După ce se ajunge să fie redactată de către doctorand, teza este supusă discuţiei cu membrii comisiei de îndrumare şi chiar în grupuri mai largi, în cadrul departamentului care este de specialitate. După ce s-a discutat şi s-a convenit în cadrul comisiei de îndrumare şi de către conducătorul de doctorat că va putea să intre în susţinere, se face un referat de acceptare a tezei, după care teza este depusă la secretariatul şcolii doctorale şi se face propunerea de comisie (formată din conducătorul de doctorat, un preşedinte care are rolul de a garanta procedura, şi trei experţi care trebuie să aibă cel puţin rangul de conferenţiar sau cercetător ştiinţific II, dintre care numai unul poate fi din aceeaşi instituţie organizatoare de doctorat). Membrii comisiei au un interval de timp (în majoritatea universităţilor este de o lună), în care citesc teza şi redactează un referat cu privire la calitatea tezei, dacă aceasta îndeplineşte standardele de calitatea acceptate la nivel naţional. Dacă referatele sunt pozitive şi există o majoritate clară cu privire la calitatea corespunzătoare a tezei, se stabileşete data susţinerii tezei.

Practic, din 2016, la toată această procedură se va adăuga şi trecerea prin softul naţional antiplagiat.

Da, e un soft foarte bun, care va fi superior softurilor folosite până acum de universităţi.

Ce se va întâmpla cu acele cazuri celebre de teze de doctorat suspectate de plagiat?

Va fi o propunere coerentă şi puternică pentru situaţiile de acest fel, adică pentru titlurile care au fost emise înainte de adoptarea noilor reglementări.


Consiliul Naţional de Etică, revocat la începutul lunii decembrie

 
Consiliul Naţional de Etică (CNE), cel care practic i-a scăpat pe Victor Ponta şi Gabriel Oprea de ştampila oficială de plagiatori, a fost revocat la începutul lunii decembrie de ministrul Educaţiei, Adrian Curaj, urmând să fie înlocuit cu un nou mecanism. Din luna ianuarie, ministerul va veni cu un cadru legislativ de procedură clară în cazul acordării şi revocării titlului de doctor. 
 
Schimbarea principală este că de anul viitor, autonomia universitară se va extinde în zona aceasta, responsabilitatea acordării titlului de doctor revenind universităţilor, întocmai ca în străinătate.
 
Însă, procedura va fi monitorizată şi de o instituţie centrală, Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare (CNATDCU), care va prelua în esenţă ceea ce făcea Consiliul Naţional de Etică, adică va verifica rapoartele de similitudini semnalate de softul antiplagiat şi va verifica CV-urile membrilor din comisiile de doctorat. În ceea ce priveşte soarta Consiliului Naţional de Etică, acesta va fi păstrat, însă va avea alte atribuţii, a mai menţionat ministrul Educaţiei. 
 
„Universităţile sunt cele care au toată răspunderea morală şi materială în legătură cu doctoratele, deci este normal ca responsabilitatea să rămână la ei. Cadrul legal va da posibilitatea pentru ca orice situaţie de suspiciune de plagiat să fie lămurită. Este o problemă de sistem care cere o abordare de sistem, iar responsabilitatea aceasta este naturală pentru autonomia universitară“, a spus Curaj pentru „Adevărul“.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările