În cadrul comunităţii Aspire Teachers, am lansat invitaţia de a produce instrumente de feedback cu ajutorul cărora profesorii să obţină din partea elevilor o radiografie cât mai exactă – atât ca proces, cât şi ca rezultate – a eficienţei învăţării generate în afara cadrului clasic al şcolii. Aseară, echipa formată din Carmina Trâmbiţaş-Vakulovski (Liceul "Andrei Mureşanu" Braşov), Adina Stratulat (Şcoala Gimnazială ”George Tutoveanu” Bârlad), Violeta Daniela Nedelcu (Şcoala Gimnazială Nr. 2 "Diaconu Coresi" Braşov), Nick Munteanu (Şcoala Gimnazială "Mihai Eminescu" Buhuşi) şi Bogdan Raţiu (Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” Târgu-Mureş) a finalizat două chestionare administrabile online, unul pentru ciclul primar şi unul pentru gimnaziu/liceu, pe care le vor pilota în următoarele zile. Pe cei care doriţi, vă invit să procedaţi similar, fie folosindu-le pe acestea, fie inspirându-vă şi producând alte instrumente mai bine calibrate, mai relevante pentru ceea ce doriţi să măsuraţi.

Ştiu că mulţi procedaţi astfel. Foarte bine. Rostul mesajului este de a ţine mereu pe radar nevoia de a lua frecvent temperatura procesului învăţării, pentru a-i evalua rezultatele şi a calibra acţiunile educaţionale în consecinţă, pentru maximizarea eficienţei.

În anii 2000-2010, am predat un curs de indicatori de dezvoltare durabilă în programul de vară  de la Harvard Kennedy Shcool. Cu acel prilej, am dat peste un citat cu valoare intelectuală şi acţională strategică, postat pe site-ul IISD (International Institute for Sustainable Development):

SOCIETIES MEASURE WHAT THEY CARE ABOUT. Measurement helps decision-makers and the public define social goals, link them to clear objectives and targets, and assess progress toward meeting those targets. It provides an empirical and numerical basis for evaluating performance, for calculating the impact of our activities on the environment and society, and for connecting past and present activities to attain future goals.

Vă invit să măsuraţi ceea ce vă interesează, să prelucraţi rezultatele inteligent şi relevant, şi să diseminaţi concluziile şi lecţiile relevante, făcându-le bun public, pentru ca toţi să învăţăm de la toţi. Acum e timpul pilotării, când procese educaţionale fără precedent redefinesc, masiv şi disruptiv, paradigmele învăţării – în lume dar mai ales, la noi – într-un tulburător, fascinant, transformaţional continuum #learnUNlearnRElearn. Succes!

Gând bun tuturor. Ţinem aproape.

p.s. SMART, descompus în factori primi, aici.