Dacă până acum a pus umărul doar la activităţile Consiliului Şcolar al Elevilor din Colegiul Teoretic "Spiru Haret" Moineşti, Dragoş Popa (17 ani) are ocazia anul acesta să reprezinte toţi elevii din judeţul Bacău. A câştigat alegerile pentru funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean al Elevilor (CJE Bacău) cu un program stufos şi pertinent, care poate aduce din nou structura reprezentativă a elevilor băcăuani pe buzele celor pe care Dragoş Popa îi reprezintă.

În ultimii ani, CJE Bacău a dispărut din peisajul public, nu a mai avut curajul să iasă la rampă cu poziţii şi activităţi pertinente în interesul elevilor. Acest lucru poate fi verificat foarte uşor mergând în şcoli şi întrebând elevii dacă CJE Bacău a făcut ceva pentru ei. S-ar putea să aveţi surpriza să fiţi întrebaţi ce este acest consiliu al elevilor. Din postura de fost reprezentant al elevilor din Bacău, actualmente "senior"-alumni CNE, simt că anul acesta lucrurile se vor schimba. Nu i-am luat acest interviu lui Dragoş Popa doar pentru a-l încuraja, ci şi pentru a-l face să se simtă oarecum obligat că trebuie să facă treabă.

N-am vrut să fie un alt interviu plin de construcţii pretenţioase şi forme fără fond, aşa că cele 10 întrebări pe care i le-am adresat lui Dragoş Popa, care râvneşte la a doua funcţie din Consiliul Naţional al Elevilor (secretar general pe externe), sunt la obiect.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Spuneai în programul cu care ai candidat şi ai câştigat funcţia de reprezentant al elevilor băcăuani la nivel judeţean că vei încerca să faci tot ce poţi pentru a ajuta elevii în probleme lor. Ce acţiuni concrete ai de gând să iniţiezi în acest sens?

În primul rând avem datoria de a apăra drepturile şi integritatea tuturor elevilor, iar în acest sens ne adaptăm după fiecare "problemă" depistată. Apoi, consider că partea de proiecte trebuie să vizeze toate categoriile de elevi. Am pregătit pentru semestrul al doilea un proiect pe dezbateri, unul pe teatru, unul pe dezvoltare personală şi unul pe artă urbană.

2. Crezi că drepturile elevilor băcăuani sunt respectate aşa cum trebuie? Dacă nu, care sunt acelea şi cum sunt încălcate?

Nu cred că "drepturile elevilor băcăuani" este o exprimare bună din cauza faptului că drepturile elevilor din România nu sunt în general respectate. Consider că sunt probleme cu libertatea elevilor de a lua singuri decizii, cu cea de exprimare, cu cea de a învăţa ceea ce îi interesează cu adevărat etc. Drepturile elevilor sunt încălcate în fiecare zi, de multe ori fără voie, de persoanele angajate în unităţile de învăţământ (care sunt tot victime ale sistemului), iar consecinţele sunt de natură psihologică (elevi timizi, cu probleme de integrare etc.).

Totusi, este oarecum normal să se întâmple asta din moment ce există studii care demonstrează că sistemul educaţional din România este bun pentru 1/16 tipare psihologice (conform testelor MBTI). Eu îmi propun de fiecare dată să pun umărul la rezolvarea problemelor din sistem, dar, din păcate, uneori pare pentru membrilor Consiliului Elevilor o luptă cu morile de vânt!


3. Recent, Curtea Constituţională a decis că nu elevii care nu îşi mai doresc să participe la orele de religie sunt nevoiţi să facă cerere către conducerea şcolii, ci invers. Crezi că liceele din Bacău vor respecta decizia? Ai în plan vreo acţiune referitoare la acest lucru?

Din start ţin să subliniez că sunt de acord cu decizia! După cum ai spus, până în momentul de faţă elevii erau nevoiţi să depună o cerere pentru a nu mai face religia. Cererea putea fi făcută oricând, dar iată o problemă pe care am observat-o atât in cazul meu cât şi în cazul elevilor din alte judeţe din ţară: directorii refuzau să aprobe solicitarea pe motiv că nu o puteai face în timpul anului, lucru total neadevărat! Pe lângă problema cu directorii, mai apăreau, după depunerea cererii, diferite personaje care îşi permiteau să facă presupuneri faţă de orientarea religioasă a elevului.

Sunt de părere că liceele din Bacău sunt obligate să respecte această decizie, iar în acest moment, la nivel de CJE Bacău ne gândim să stabilim o întâlnire cu domnul inspector şcolar de religie în care să discutăm această problemă.

4. Legea Educaţiei spune clar că învăţământul este gratuit. Totuşi, uniformele, balurile de absolvire şi tot felul de alte fonduri îi costă pe părinţi sute de lei pe an. CJE Bacău are de gând să facă ceva în acest sens?

Pe lângă uniforme, baluri şi fonduri trebuie amintită problema transportului şi cea a manualelor. Este o problemă cu care va fi greu să luptăm dar vom face tot posibilul să ajutăm elevii!

În urma unor discuţii cu cei de la DJST, vom ajuta un număr mare de elevi să primească cardul Euro26 care îi scapă de nişte cheltuieli în afara şcolii, atât în România cât şi în alte ţări (www.euro26.ro).

5. Cel puţin în municipiul Bacău, tinerii nu au acces la terenurile de sport ale şcolilor. Este asta o problema pe care o aveţi în vedere? Ce alte probleme ale tinerilor băcăuani aţi mai identificat?

Da, este o problemă înâlnită în tot judeţul Bacău! Consider că cea mai importantă problemă a tinerilor este legată de faptul că nu au unde să facă, fiecare în parte, la costuri mici, ce îşi doresc să facă cu adevărat în viaţă sau în timpul liber.

6. Ce relaţie aveţi cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bacău?

Avem o relaţie bună, până acum nu au existat probleme.

7. Consiliul Naţional al Elevilor este independent? Cum vezi tu reprezentarea elevilor pe viitor în România?

Cât timp vom fi "sub subordonarea si coordonarea Ministerului Educaţiei" nu putem spune că suntem independenţi, e clar! Totuşi, cred că membrii Consiliului Elevilor au libertatea de a acţiona cum cred că este mai bine pentru elevi, deci lipsa de "independenţă" nu este o scuză pentru a nu face treabă. Consiliul Naţional al Elevilor ar trebui să facă un pas important pe viitor: câstigarea independenţei!


8. Te-ai gândit să înfiinţezi o asociaţie a elevilor la nivel judeţean pentru a nu mai depinde de structurile guvernamentale?

Da, este un subiect pe care l-am dezbătut zilele acestea împreuna cu Delia şi Lorena, colegele mele din conducerea CJE Bacău.

9. Am observat că vrei să candidezi la o funcţie reprezentativă la nivel naţional. Ce vrei să schimbi în CNE?

Sunt de părere că CNE trebuie să se implice şi în viaţa elevilor din gimnaziu deoarece ştim, pe baza unor studii psihologice, că elevii îşi pierd creativitatea înainte să ajungă la liceu din cauza sistemului şi abuzurilor la care sunt supuşi unii copii. Drept urmare, cred că asta e singura schimbare pe care as vrea să o fac pentru CNE. Restul schimbărilor pe care vreau să le fac ţintesc sistemul de învăţământ.

10. Care este mesajul tău pentru elevii băcăuani?

Elevii băcăuani trebuie să stie că suntem disponibili oricând pentru ei! Îi asteptăm de fiecare dată când au probleme, sugestii sau reclamaţii. În plus, trebuie să menţionez faptul că asteptăm la întâlnirile noastre toţi elevii băcăuani, nu doar pe cei cu funcţie în Consiliul Elevilor! Scopul nostru de a face sistemul educaţional mai bun este unul comun, iar pentru acesta trebuie să ne implicăm cu toţii!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dacă reuşeşte să menţină ritmul cu care şi-a început mandatul, cred că Dragoş Popa are toate şansele să devină unul dintre cei mai vocali şi legitimi lideri ai elevilor din toată ţara. Auziţi lucrul acesta de la un om foarte critic vizavi de activitatea Consiliului Naţional al Elevilor din ultima perioadă, marcată de complicitatea reprezentanţilor elevilor la nivel naţional cu cei care conduc politic Ministerul Educaţiei. Chiar sper să fie unul dintre cei care pun umărul la transformarea CNE-ului într-o structură independentă.

Când am spus ritm de început de mandat, m-am referit la poziţiile pe care CJE Bacău le-a avut în ultimele săptămâni: a salutat decizia Curţii Constituţionale - elevii nu mai trebuie să depună cerere dacă nu vor să mai frecventeze orele de religie şi a cerut Inspectoratului Şcolar Judeţean ca listele cu elevii din famiile dezavantajate să nu mai fie publicate in liceu.

Succes, Dragoş!